Bärbar dator för 1000 kr, för bra för att vara sant?

Permalänk

Talade med en av våra inköpare i företaget. Enligt honom är det tight men inte omöjligt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X, 16 GB RAM, RTX 2080Ti, Meshlicious

Permalänk
Avstängd

Man skulle inte ens hitta en stulen laptop för 1000 kr.

Snart kommer folk som är registrerade i juni och postar här på forumet "Jag fick datorn, den är jätte bra!".

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai

[....]
Snabbt på ratsit.se

Namn Organisationsnummer
Medison Handelsbolag 969622-6852
F-skatt: Avregistrerad
Moms: Ej registrerad

Namn Organisationsnummer
Medison Inlärning Handelsbolag 969627-7657
F-skatt: Ingen uppgift
Moms: Ej registrerad

Namn Organisationsnummer
Medison Media Handelsbolag 969628-2749
F-skatt: Ingen uppgift
Moms: Ej registrerad

Namn Organisationsnummer
Medison Consulting 700326-XXXX-00001
F-skatt: Ingen uppgift
Moms: Ej registrerad

Är det bara jag som direkt ser att något inte står rätt till i ovanstående uppgifter? Hur kan företaget/företagen ovan INTE ha registrerad F-skattsedel eller vara momsregistrerade?

Måste vara svårt att driva den sortsens verksamhet utan att få lov att göra det lagligt.

Nedanstående text är tagen från Skatteverket:

Citat:

Återkallelse av Fskattsedel
F-skattsedeln kan återkallas
Skattemyndigheten återkallar F-skattsedeln för den som begär det eller som slutar att bedriva näringsverksamhet. Den skattskyldige kan begära F-skatt på nytt när han driver eller avser att starta näringsverksamhet igen.

F-skattsedeln kan också återkallas för den som:
• inte lämnar självdeklaration
• inte redovisar eller betalar sina skatter och avgifter
• har näringsförbud
• är i konkurs.

D.v.s. företaget får inte ens lov att bedriva sin verksamhet.

Äkta vara eller inte? Nja, jag skulle inte gett företaget/företagen någon av mina pengar i alla fall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omEn||LabZ
Talade med en av våra inköpare i företaget. Enligt honom är det tight men inte omöjligt.

Vad pratade du med honom om då? Att de sålde en dator för USD150, eller att de får in 800kr per dator, som även ska täcka till gratis frakt, deras enda produkt och att de ska gå med vinst på det?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av StrydeR
Jag minns inte att jag skrivit att det hela är äkta, har jag? Jag har ingen kaktus i röven för jag lipar inte som ett barn över att det "sääkert" är en scam. Jag väntar och ser istället för o vara högljudd o visa agression. Jag reagerar däremot på folk som slänger ur sig massor av onödigheter när dem inte vet utan istället baserar all sin tro på teorier av olika slag. Vänta och se så dimper sanningen fram istället.

Att tillägga så måste killen dessutom vara världens jävla idiot om han nu ljuger om detta mirakulösa pris och går ut så mycket i media som han gjort med namn och bild osv osv. Vem skulle vilja sätta sig i rävsaxen när personen vet att den kommer slå igen. Jag vet inte vad som händer med folk som marknadsför falskt men det lär inte finnas något positivt i det som jag ser det.

A) Vem är det som ska ta reda på sanningen då? Samtliga liknande bedrägerier de senaste åren har stoppats av just sådan som oss som gräver fram information om företagen när vi misstänker att något är fel. Media har inte gjort något, polisen har inte gjort något och konsumentverket har inte gjort något förrens allt varit serverat och klart för dem på diverse forum. Vi vill helt enkelt föhindra att folk ska bli lurade, och ibland kräver det drastiska beskrivningar och ordval för folk att vakna i från sin koma.

B) Det är helt enkelt så slipade bedragare funkar. Så har det varit i de tidigare fallen också. Om det inte skulle stå något positivt i tidningarna, om de inte skulle vara med i intervjuer, om de inte skulle fixa kontrakt som gick att verifera med diverse företag, så skulle ju ingen gå på bluffen. Eller hur?

Permalänk
Medlem

Det är redan konstaterat de inte har f-skattesedel. Det borde sätta spiken i kistan för ryktena. I övrigt har man nog övertrasserat de 1000 kr på bara batteriet, skärmen och hårddisken.

Visa signatur

| Gentoo & Win XP | AMD Athlon xp 2,5k+ | 2x 256 ddr sdram, 333 mhz Twinmos standard | epox 8rda+ | club 3d 9600pro | 80 maxtor + 2*250GB samsung | Antec Sonata | Macbook alu

Permalänk
Hedersmedlem

Ursprungligen inskrivet av agazza
tackar för det uid313, Väldigt bra gjort!

för övrigt Behöver det inte vara en bluff även fast det ser ut som så.

När han säger 1000kr dator så kan det vara en preliminär siffra han fått för sig i sina drömmar genom att han räknat på delarnas priser.

Då tar vi ned dig på Jorden

Jag importerar själv saker från kina, taiwan osv. och kan säga att skillnaden på priserna skiljer minst med det dubbla
(ofta 4 gånger så mycket).

Detta är Datordelar.... Inte riktigt samma sak.

Billigaste 256Mb minnet till en bärbar, vad kostar det i Sverige?
*169kr på prisjakt.

Halvera det, 84,5Kr. 84Kr är orimligt högt ifall man tänker på att han köper in större kvantiteter från fabrik, men vi säger 84kr för saken skull.

Först och främst så är minnes priserna på väg upp igen (se drechange)
Sen även fast du importerar själv och lägger på tull och shit så är det inte mer än ~20% magge som "dist" om du räknar med ett flyt med dollar kurs ect. HÖGT räknat logiskt 5% magge tops. Så NEJ

Billigaste 40Gb hårddisken till en bärbar, Vad kostar den i Sverige?
*391Kr på prisjakt.

Samma runda igen, 195.5Kr
(tänk på att detta är troligen tre gånger dyrare än vad han betalar.)

Samma sak här Tyvärr behöver du handla så pass stora mängder i HP DELL style för att ens ha en chans till bra priser då du ej kan köpa dessa produkter vart som hellst, marknaden styrs i det här fallet av tillverkare/distar. Gåimport ger inget. (samt ingen garanti) så nej det funkar inte

Celeron M 1,5Ghz Billigast på prisjakt 990kr

samma runda, 495kr

Eh nej. Intel ger inte sånna priser ledsen. Intels OEM program ligger inte i närheten. nej inte detta heller

Sammanlagt: 1166Kr, som är otroligt högt räknat.

sedan ska han ha moderkort, skärm och resten av småprylarna och arbetskraften.

För mig känns det ändå inte helt orimligt att kunna få en såndär bärbar för mellan 1000 -1500 UTAN svensk skatt, moms.

Då kanske du har glömt den dyraste delen? typ en barebone? Clevo som nämndes tidigare i tråden som är en av världens största (störst iofs) tillverkare av OEM tillverkar DELL mf. Har inte en modell som kommer i närheten av dessa priser.

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

Ni som betalat in pengar till detta skojarpack: Det är ju ni som gör så att de tjänar pengar, sluta betala in även om ni både kan ha och mista 1000 kr.

Saker som ser för bra ut för att vara sanna är ALLTID bluff.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
lång text

dollarn är lägre än någonsin. (i princip)

Så du strider att en gammal celeron M inte kan kosta så lite som 490kr styck ifall man köper dom från fabrik i stora ordrar?

EDIT: Den nämnda processorn har snart även dött ut, och jag ANTAR att intel endast säljer slut på sitt restlager, därav kan man få ner priset ännu mer.

och exemplet med fälgar är visst samma sak, det är MYCKET billigare att köpa från fabrik, än att kolla på priserna på svenska webshoppar.

Jag tror att det är en bluff, men det är väldigt rimligt att en dator med dom speccen kan kosta 1000-1500kr styck att bygga ihop.

Alla komponenter i den påhittade datorn är föråldrade och kan sålades fås väldigt billigt.

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agazza
dollarn är lägre än någonsin. (i princip)

Så du strider att en gammal pentium M inte kan kosta så lite som 490kr styck ifall man köper dom från fabrik i stora ordrar?

och exemplet med fälgar är visst samma sak, det är MYCKET billigare att köpa från fabrik, än att kolla på priserna på svenska webshoppar.

Jag tror att det är en bluff, men det är väldigt rimligt att en dator med dom speccen kan kosta 1000-1500kr styck att bygga ihop.

Alla komponenter i den påhittade datorn är föråldrade och kan sålades fås väldigt billigt.

att en datorkomponent är föråldrad gör den svårare att få tag på - inte nödvändigtvis billigare
Intel vet mycket väl hur mycket de kan ta för sina processorer och ser till att deras saker kostar ungefär lika mycket över hela världen (efter skatt/moms/tull blivit inräknat)

fälgarna har väldigt många kompetensen att tillverka viket gör att fabrikspriserna styrs där av konkurensen,
processorerna däremot tillverkas bara av deras respektive företag, som tycker att det är enklare att lägga ner tillverkningen än att sälja saker till förlustpriser = priserna styrs av tillverkningskostnaden
(Intels "gross margin" ligger på ca 47%, och då är det inte de billigaste processorerna utan alla sålda som räknas)

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Vill någon gräva riktigt ordentligt nu i natt? Som vi redan konstaterat så är datorn en Clevo MobiNote M540V (http://www.clevo.com.tw/products/M540V.asp). Tyvärr verkar de inte svara på e-mail från de privatpersoner som testat att kontakta dem, så det vore underbart om någon kunde ringa till dem om nån timme när de öppnat och kolla om det stämmer att de har en deal med tusentals datorer av den modellen, och om priset är möjligt.
Telefonnummret från Sverige blir 00886222789696. Deras svar borde klara upp väldigt mycket. Vore kanon om nån har tid och lust. Den som gör det och får reda på relevant information kommer bli mångas idol!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
att en datorkomponent är föråldrad gör den svårare att få tag på - inte nödvändigtvis billigare

Ska man bygga en såndär dator och sälja tar man väl det som är billigast (föråldrat och end of the line produkt)

Intel vet mycket väl hur mycket de kan ta för sina processorer och ser till att deras saker kostar ungefär lika mycket över hela världen (efter skatt/moms/tull blivit inräknat)

Klart dom vet hur man tar betalt, det betyder inte att en gammal processor som håller på dö ut ska kosta mycket.

STORT NEJ, deras processor och allt som säljs för den delen, kostar olika mycket på olika ställen i världen, det beror på frakten, skatten osv.

sova-->jobba.

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem

Få se nu... komponenter, chassi, skärm, montering, paketering, frakt, moms, skatt(?), support, garantiärenden, administrativa kostnader mm. Jag tror inte 1000 kronor räcker till.

Permalänk
Medlem

Finns ingen på detta forum som tror det är äkta, någon kille hade oturen att beställa en men man lär så länge man lever. Diskussionen är nu inne på ifall det är möjligt att endast plocka ihop datordelarna för 1000kr.

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SnakeDragon
Är det bara jag som direkt ser att något inte står rätt till i ovanstående uppgifter? Hur kan företaget/företagen ovan INTE ha registrerad F-skattsedel eller vara momsregistrerade?

Måste vara svårt att driva den sortsens verksamhet utan att få lov att göra det lagligt.

Nedanstående text är tagen från Skatteverket:

D.v.s. företaget får inte ens lov att bedriva sin verksamhet.

Äkta vara eller inte? Nja, jag skulle inte gett företaget/företagen någon av mina pengar i alla fall.

Jag ska påminna om att jag inte lägger ut några som helst resurser på något jag får från ratsit, som jag likaväl kunnat få direkt från databaserna de hämtar ifrån. Så jag använder "small"-grejset. Jag är för lat för annat

Angående om den skulel gå plocka ihop för ca 1000 SEK eller ej..
Mig veterligen ligger kursen för brasiliens real högst på ett år.
Hur i hela hade man tänkt att skeppa en dator med komponenter från Brasilien för runt 1000 SEK, nu?
Visst, han talar om framtiden, att vi kommer få se stora förändringar i just brasilien, men ändå, det är långt dit och datorerna förväntas skeppas på högst 8 veckor?
Neeej.. jag förstår inte, utan att ha räknat.

Men vi talar om det är möjligt att plocka ihop just de datordelarna för runt 1000 SEK, för någon öht?
Ok.. det blir ju lite svårare.
Om man har riktigt bra avtal, fjortisjeanstighta marginaler, ingen support, ingen personal än absolut nödvändiga, inget företag, ingen lön, personal utan lön, oskattat, gratisfraktat och tur med vädret, då går det säkert galant, kanske till och med för mycket mindre ändå.
Men det gäller ju ett overkligt företag, ett luftslott, en stjärnsmäll som smäller högt och snabbt.
Ett företag som är ute efter att överleva och gå med vinst.. umm.. nä!

Det är vad jag tror, utan att ha räknat på fingrarna.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agazza
dollarn är lägre än någonsin. (i princip)

Så du strider att en gammal celeron M inte kan kosta så lite som 490kr styck ifall man köper dom från fabrik i stora ordrar?

EDIT: Den nämnda processorn har snart även dött ut, och jag ANTAR att intel endast säljer slut på sitt restlager, därav kan man få ner priset ännu mer.

och exemplet med fälgar är visst samma sak, det är MYCKET billigare att köpa från fabrik, än att kolla på priserna på svenska webshoppar.

Jag tror att det är en bluff, men det är väldigt rimligt att en dator med dom speccen kan kosta 1000-1500kr styck att bygga ihop.

Alla komponenter i den påhittade datorn är föråldrade och kan sålades fås väldigt billigt.

Inser du att intel inte rear sina produkter Nej de jobbar inte så. (vet)

Men snälla nån detta är datorprodukter folk har i evigheter försökt komma undan billigare men nej den är styrd. Vi har vår kära MOMS att leka med om vi vill men frakt tull shit ja.

Datorbranchen är styrd på ett annat sätt. Svårt att förklara hur leden fungerar men alla här som jobbar/jobbat i branschen förstår säkert vad jag menar.

Nej det är inte rimligt efter att ha kollat med en kontakt på Clevo. Antar att han vet vad han pratar om.

Samt att sälja en produkt utan garanti som kostar ~4% i snitt så ja. Du kan säkert räkna ihop att det inte går.

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

Har inte orkat läst allt i denna tråd, men såg just en länk på aftonbladet som handlade om just denna Diskution.

http://www.e24.se/dynamiskt/konsumentratt/did_16391594.asp

Inte läst hela artikeln heller än men detta börjar bli väldigt intressant

Cheers

Permalänk
Hedersmedlem

Otroligt att få så mycket gratis publicitet på en scam. Helt sjukt

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Avstängd

Hur kan delarna inte va äkta ? Och har den ens kommigt ut och kostar den ens 1000kr i nuläget?

Visa signatur

AMD64 & Intel Core 2 Duo

Permalänk
Medlem

Mycket roligt fenomen.
Det hade varit underbart om det senare kommer fram att detta var genomfört för en uppsats i marknadsföring eller psykologi.

Permalänk
Medlem

ny info! infocare verkar tydligen ha blivit kontaktade på något sätt av det här företaget ändå.. (och blivit helt jävla nerringda av folk som undrar om 1000-kronors-datorn kan vara sann )
men det är ingen som tror på det här nånstans...

Permalänk

det är redan sagt... men jag tror infocare också blivit lurade

Visa signatur

| AMD64 Venice 3200+ @ 2,5Ghz | DFI Nforce4-Ultra-D | 2x1GB ddr500 Team Group @ 500Mhz 3-4-4-8-T1 | Xpert Vision Geforce 7800 GT 500/1150 256MB Omega Drivers | Asetek Waterchill Dual-Radiator CPU & VGA | Hiper Type-R 580W | 2x WD Raptor 36GB RAID0, 1x Seagate 250GB 8Mb Cache NCQ | Thermaltake Black Armor med ljuddämpning | Windows XP Pro | Creative Audigy 2 |

Permalänk
Hedersmedlem

Privacy policy

Jag läste precis medisons privacy, den är kopierad från Apple.

Citat:

Cards and gift services
Medison also enables you to send “Cards”, set up allowances on the Medison Store and purchase and send gift certificates and products, to family members, friends or colleagues. To fulfill your request, Medison may require personal information about the person to whom you are sending the product or service such as their name, physical address, email address, and so on. The personal information you provide about that person is used only for the purpose for which it is collected. Medison will not use the information collected to market directly to that person.

Så jämför vi med Apple's privacy policy:

Citat:

iCards and gift services
Apple also enables you to send “iCards”, set up allowances on the iTunes Store and purchase and send gift certificates and products, to family members, friends or colleagues. To fulfill your request, Apple may require personal information about the person to whom you are sending the product or service such as their name, physical address, email address, and so on. The personal information you provide about that person is used only for the purpose for which it is collected. Apple will not use the information collected to market directly to that person.

Sammanfattningsvis kan jag väl säga att jag i alla fall inte skulle beställa och betala något i förskott hos dem.

EDIT:
Danska medier ha idag gått ut med en varnande artikel och information om hur man avbeställer:
http://politiken.dk/tjek/digitalt/computer/article348879.ece

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk

nu har aftonbladet skrivit lite om kritiken, http://www.aftonbladet.se/vss/pryl/story/0,2789,1128400,00.ht...

Visa signatur

"Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly"

Permalänk
Medlem

Även om allt känns som en scam, så skulle jag ändå tycka att det vore roligast att det hela var sant. Skulle skratta så ooootroligt mycket och högt, sen skulle jag gråta när jag kom på att jag inte beställde en själv

Visa signatur

- * Pentium Quad-Core * Corsair 2x2048 Mem * ATI HD4870 * -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kong
Även om allt känns som en scam, så skulle jag ändå tycka att det vore roligast att det hela var sant. Skulle skratta så ooootroligt mycket och högt, sen skulle jag gråta när jag kom på att jag inte beställde en själv

Precis så tänker jag

Permalänk
Permalänk
Medlem

Laptop batterier är inte gratis heller

Kan ju lika gärna vara så att de tar pengar från 5 personer och köper 1 dator och skickar ut så börjar alla jubla.
Så kan de skicka ut ett par hundra så nappar flera tusen fler och de drar in pengar och sen försvinner.

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Medlem

http://www.idg.se/2.1085/1.115112
Jag tror det är seriöst..

Visa signatur

Gosh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derfpa
http://www.idg.se/2.1085/1.115112
Jag tror det är seriöst..

Förstår ärligt talat inte hur man kan gå på denna skit, finns inget som talar för att det skulle vara seriöst. Är nötter som går på bluffar som denna som gör det lönsamt för dem att ens försöka.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Medlem

vad har hänt med alla inlägg?