Permalänk
Medlem

Zalman VF900-CU Fan Switch Mod

Införskaffade ett nytt(läs nyare) grafikkort här om dagen. Så orginal kylningen ryker av i vanlig chounica anda.
Här kommer en liten bildvisning på följande resa fortlöpte!

Ni får ursäkta om bilderna är lite väl stora. Men jag antar att alla har bredband idagens samhälle. Så så jättefarligt ska det väl inte vara

Här har vi vad som fanns att börja med. En Zalman VF900-CU som sagt, och en fläkt från Noctua.

Den gamla fläkten skruvas av med vad som skulle kunna vara västsveriges sämsta skruvmejsel! Må den för alltid brinna i helvetet. Ush

Annan bild på hur det gick med skruvningen.

Dags att fixa den nya fläkten då. Av med allt vad ramar heter, så de fick bli till att köra till far och dremla lite. [ w880i bild ]

Sådärja, kanterna slipade och klara, så den ska passa i den gamla fläktens fotspår [ w880i bild ]

Den gamla fläktens fäste är nu fastlimmat på Noctuan. [ w880i bild ]

Tänkte att jag kanske kunde sälja de gamla delarna kombinerat? Fläkten är såklart i funktionellt skick och ramen är fortfarande stabil. Gummifästen kan fås om så önskas, så att eventuella vibrationer försvinner [ w880i bild ]

Fick ändra om på skruvmejseln lite också. Stoppa i en pappersbit i bitlålet så att bit (heter det ens bit?) skulle sitta kvar och inte ramla ut. Samt tejpa fast skruven så att inte fläktens magnet skulle suga till sig den när man skruvar in den sista skruven längst in.

Och klart! Så här blev slutresultatet! Återstår bara att skruva fast den på grafikkortet, tuta och köra. Dessvärre får ni inte se den delen då jag antar att det bara kommer uppstå en massa ''ATi är bättre än Nvidia, för de säger min pappa'' och så vidare.

Då säger jag tack och hej för den här gången!

På återseende!

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem

sänktes tempen nått då?
(borde gjort det iaf )

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne92
sänktes tempen nått då?
(borde gjort det iaf )

hehe de vet jag inte än ska sätta på den strax. återkommer med resultat

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Stiligt
Jag kan tänka mig att den blir betydligt trevligare nu, Zalmans fläktar är inget jag föredrar... trots det så har jag haft flera stycken Kan inte riktigt fatta varför
Kylarna brukar vara helt ok, men fläktarna är ofta den svagaste länken.

Permalänk
Medlem

Postar en fullheltsbild endå

Och hur blev det med tempen. Jo, 52c + silent as the night!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk

Hur hög var tempen innan?

Permalänk
Medlem

Före -> Efter

Observera min fläkt som snurrar 31 889 Rpm. Grejjer de!

Visa signatur

Permalänk

Haha du kan nog bygga en helikopter av den:P

Permalänk
Medlem

Härlig bugg det där med 31889rpm
stör mig att det inte står rätt utan att man måste ha rivatuner lr något liknande för att se rätt rpm:|

Permalänk
Medlem

hoppas kortet inte flyger iväg bara

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

hmmm... kanske vore något att testa nu när jag ändå ska plocka ut allt ur chassiet inför flytt till ny burk... hmm. Å andra sidan så är Zalmanfläkten rejält tyst och kyler bra som attans...

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
hmmm... kanske vore något att testa nu när jag ändå ska plocka ut allt ur chassiet inför flytt till ny burk... hmm. Å andra sidan så är Zalmanfläkten rejält tyst och kyler bra som attans...

Mjo, de har du rätt i. Men alltid trevligt att pilla lite. Dessutom så kyler den nog snäppet mer och är snäppet tystare. Men knappt märkbart kan tänka

Den låter absolut Mindre än min org. VF700 iallafall.
Såg att de stog Mer istället för mindre innan. Helt fel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hur snabbt kördes fläkten då? Kan man ändra på det? Tycker 1300 rpm e liite för mycket.. det bidrar till ett allmänt större brus.

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Avstängd

Helt onödigt imo. Jag skulle lägga lite manssaft på lagren, fungerar alla gånger. Köp en delta, häll manssaft, sen så fungerar det.

Visa signatur

jahapp

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av w3azel
Helt onödigt imo. Jag skulle lägga lite manssaft på lagren, fungerar alla gånger. Köp en delta, häll manssaft, sen så fungerar det.

Är manssaft det jag tror det är?? äh fatta inte ett skit av meningen :S

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem

Tror inte att jag vill vet faktiskt....

För övrigt så var det bra bilder och en smart ide. Hur är det med vibrationer och sådan hörs det något?

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk

Bra bilder och bra förklarningar.
Sånt här som saknats på sweclockers modforum de senaste åren. Förhoppningsvis kommer det mera godis i år.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

nå int blev den vacker i alla fall.

I och för sig inte meningen. Ska dit nexus fläktar på min VF900 och CNPS9500 om dustin bara vill skicka hit dem någon gång.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

ska dit 120mm tricool fläkt på min Blir lite o modda imorgon Postar bilder lite bilder, ofc!

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Avstängd

Skruvade bort fläkten på min VF900 och ersätte med en Nexus 120mm fastmonterad med buntband istället. Kyler ner lite extra komponenter på grafikkortet vilket är nödvändigt på mitt x1900xt med dess varma VRM.

Använder numera HR03 eftersom den är upp till 20grader effektivare med samma fläkt

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Mm. har dumpat min lösning nu då den är för tok för stor. Tar upp 2 platser nedanför gf pga fläkten. Nu ska vattenkylningsblock på mina små hjärtan istället

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Gissa vad min gör då Tillfälligt med gummiband, de smäller antagligen snart (även om den e mycket kall!)... Ska ersättas av buntband då

Idlade runt 39 grader på gpu och nu idlar jag 32 Men å andra sidan så satte jag på ny kylpasta, AC Ceramique. Standardkylaren snurrade aldrig under 1400 rpm.. så den är tystare nu med

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ertan
Gissa vad min gör då Tillfälligt med gummiband, de smäller antagligen snart (även om den e mycket kall!)... Ska ersättas av buntband då

Idlade runt 39 grader på gpu och nu idlar jag 32 Men å andra sidan så satte jag på ny kylpasta, AC Ceramique. Standardkylaren snurrade aldrig under 1400 rpm.. så den är tystare nu med

http://img183.imageshack.us/img183/7955/dsc00489fw9.jpg

du ska inte ha en tunnel till fläkten så du får lite avstånd mellan kylfläns och fläkten? iom att du har en "dödzon" mitt under fläkt motorn när den sitter så nära kylflänsen?

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Öööh... vilken dödszon? :S Fläkten slår inte i kylflänsen om det är det du menar Men förklara lite tydligare om jag missförstått dig

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem
Citat:

Öööh... vilken dödszon? :S Fläkten slår inte i kylflänsen om det är det du menar Men förklara lite tydligare om jag missförstått dig

Han menar nog att fläckten inte flyttar någon luft under skälva motorn i fläkten.

Det var så jag tolkade det

Visa signatur

Asus M51Sn | Intel core duo T8300 2.40 GHz | ramminne 3071mb | nvidia 9500 GS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stassse
Han menar nog att fläckten inte flyttar någon luft under skälva motorn i fläkten.

Det var så jag tolkade det

aah, förstod nu När jag fotade den bilden så var den i mitten, men när jag tryckte in grafikkortet i moderkortet så åkte fläkten ut lite, så den e inte lika centrerad som när jag tog fotot Men det är viktigast att dom små flänsarna eller vad dom nu heter får luft, det är ju dom som leder luften genom heatpipsen till själva kärnan

Synd inte så bra här.. men postar ändå Har kvar original fläkten med skruvar o allt, så om jag nån gång köper nåt ljudkort eller nåt liknande så bytar jag bara tillbaka den

Resultat:

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem
Citat:

Men det är viktigast att dom små flänsarna eller vad dom nu heter får luft, det är ju dom som leder luften genom heatpipsen till själva kärnan
[/B]

Inget illa menat men vet du vad heatpipes har för funktion? Det är bara det att du har skrivit förbaskat fel i vilket fall.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SmOOthy
Inget illa menat men vet du vad heatpipes har för funktion? Det är bara det att du har skrivit förbaskat fel i vilket fall.

huh, antagligen har jag fel

vad jag förstått så har de nån vätska eller gas i sig och de transporterar bort värme från kärnan Förklara själv så kanske jag inte gör samma misstag igen

Hmm ser att jag skrivit leder luften, där menade jag leder värmen

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem

om du gör en tunnel mellan kylfläns och fläkt så får du kylning på 100% av kylfläns ytan, nu så kyler fläkten inget alls mitt under motorn, iom det inte strömmar något luft där. om du gör en tunnel som är tratt formad så den passar in på kylflänsen så komprimerar du även luften en aningen och du får 100% kylning på hela kylflänsen och kan där med sänka tempen ytterligare..

vore jag dig skulle jag sätta fläkten i sidan på chassiet, och på insidan dra ett luftledningsrör, det är en ståltråds spiral som är inklädd i plast som gör den mycket flexibel som du kan böjja till en krök på så att du leder luft från sidan på chassie och in underifrån på GPUn. iom kröken så får du lite rotation på luften som gör att du får bättre flöde på luft strömmen, och bör där med kunna sänka temp ytterligare.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.