Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk
Medlem

22"

Hej, ska köpa en 22 tums skärm. Jag ska andvända skärmen mestadels till spel och ps. Har kollat in denna: http://www.webhallen.com/prod.php?id=69187 Nårra mer förslag?. Tack/ Daniel

Permalänk
Medlem

Definitivt bra skärm, den som rekommenderas oftast här på swec. Datorbutiken.com har bättre pris på den dock

Jag lägger bara till lite billigare alternativ:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=168925
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=48012
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=148348
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=148346

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Medlem

Hur seriös är du med Photo Shop? E inte helt 100 på att fägerna på samsungen är korrekta, tror den har 16.200 "miljoner?miljarde?" fäger medans de lite dyrare skärmarna har 16.700.

Kan vara ute och cykla, googla på saken;)

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eckim
Hur seriös är du med Photo Shop?

Jag designar och webdesignar så det är ganska viktigt.

Tack för förslagen! EDIT: denna har: Färgstöd: 24 bitar (16,7 miljoner jfärger)

Permalänk
Medlem

Glöm Samsungs 22" och alla andra 22" TN paneler om du ska använda dom till seriös bildbehandling. Står massor om det här i forumet...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yogge
Glöm Samsungs 22" och alla andra 22" TN paneler om du ska använda dom till seriös bildbehandling. Står massor om det här i forumet...

vad är TN paneler inte så insatt i skärmar

Permalänk
Medlem

Dessa paneler kan inte visa riktig 8-bits färg, så det där med 16.7 miljoner är en lögn. Skärmen "låtsas" som att den kan visa 16.7 miljoner. Ska du köpa en skärm och vill ha riktiga/bra färger så ska du köpa en skärm med IPS/MVA/PVA-panel.

Mer om dessa paneler och deras egenskaper: http://en.wikipedia.org/wiki/TFT_LCD

Jag kan varmt rekomendera den skärmen som finns i min sign, denna kostar 2970SEK och har en IPS-panel, otroliga betrakningsvinklar men den är "bara" 20 tum.

Visa signatur

|| Surface GO 4 ||

|| NR200P MAX, 12600K, Z690M-ITX, Arc B580 Challenger, SKC2500 500GB, Fury 16GB||

|| TerraMaster F4-424 Pro, TrueNAS ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Dessa paneler kan inte visa riktig 8-bits färg, så det där med 16.7 miljoner är en lögn. Skärmen "låtsas" som att den kan visa 16.7 miljoner. Ska du köpa en skärm och vill ha riktiga/bra färger så ska du köpa en skärm med IPS/MVA/PVA-panel.

Mer om dessa paneler och deras egenskaper: http://en.wikipedia.org/wiki/TFT_LCD

Jag kan varmt rekomendera den skärmen som finns i min sign, denna kostar 2970SEK och har en IPS-panel, otroliga betrakningsvinklar men den är "bara" 20 tum.

tack för allt fakta!!, mjo men jag vill ha en 22 tums denna då? :http://www.webhallen.com/prod.php?id=74206

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danney
tack för allt fakta!!, mjo men jag vill ha en 22 tums denna då? :http://www.webhallen.com/prod.php?id=74206

Tyvärr men om jag inte har fel finns det inte någon 22" skärm som inte har en TN panel, du får ta och välja om du vill ha det för spel eller för photoshop och webdesign.

Visa signatur

LG OLED77CX • AMD 9800X3D @ 5.4GHz • Lian Li Galahad II Trinity 360 • GIGABYTE X870 Aorus Elite ICE • Corsair 32GB DDR5 CL30 6000MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Tyvärr men om jag inte har fel finns det inte någon 22" skärm som inte har en TN panel, du får ta och välja om du vill ha det för spel eller för photoshop och webdesign.

Mjaha varför tjafsar alla om tn panel när jag skriver tydligti första posten att jag vill ha en 22 tums XD?, aja tack sanazin,, tror jag kör med samsungen.

Permalänk

Taget från Mini-FAQ LCD-skärmar på SVENSKA
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Köpråd:

Spel/Surf samt "pris-före-prestanda"

TN-paneler passar de användare som vill betala lite, få låga responstider i spel och inte håller på med foto/video/3D-redigering eller Grafiskt arbete där färgåtergivning och kontrast är avgörande. Många tycker att dessa paneler är rent skräp men TN-paneler är de facto billigast och därför i rätt miljö också prisvärda.

3D/Grafik/Video/Foto

S-IPS- och IPS-paneler är de skärmar som är bäst i situationer där Kontrast och Färgåtergivning är A och 0, till exempel Semi-Professionella fotografer.

S-IPS anses av många vara den bästa "over-all"-lösningen om priset inte spelar någon roll.

Kompromisslösning mellan pris och prestanda

MVA / P-MVA / S-PVA är en kompromiss mellan Pris, Färgåtergivning och Kontrast, och Responstid. Svärtan är bäst av alla paneltyper, men betraktningsvinklarna är sämre än på IPS.

Sitter själv med en Philips Brilliance 200WP7ES 20" S-IPS och är väldigt nöjd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Mjaha varför tjafsar alla om tn panel när jag skriver tydligti första posten att jag vill ha en 22 tums XD?, aja tack sanazin,, tror jag kör med samsungen.

För att en sån skärm du valde kommer att göra dig besviken när du ska använda den till PS.

Visa signatur

|| Surface GO 4 ||

|| NR200P MAX, 12600K, Z690M-ITX, Arc B580 Challenger, SKC2500 500GB, Fury 16GB||

Permalänk
Citat:

TN-panel = dåligt för bildbehandling

Sist jag kollade så var alla 22" Widescreen TN-paneler. Dvs ett dåligt val för Photoshop. Vissa delar av färgskalan visas inte korrekt på en sådan skärm. Tex det som ser blått ut på en sådan skärm kan i verkligheten vara lite rosa eller lila.

Samsungen kan egentligen bara återge 262 000 färger (mot 1 670 000 för äkta 8-bitars paneler). Däremot så emuleras upp till 1 620 000 genom olika tekniker men eftersom detta inte är lika bra så visas vissa färger fel.

Samsungen är bra för spel men dålig för professionell bildbehandling.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JackBlack
TN-panel = dåligt för bildbehandling

Sist jag kollade så var alla 22" Widescreen TN-paneler. Dvs ett dåligt val för Photoshop. Vissa delar av färgskalan visas inte korrekt på en sådan skärm. Tex det som ser blått ut på en sådan skärm kan i verkligheten vara lite rosa eller lila.

Samsungen kan egentligen bara återge 262 000 färger (mot 1 670 000 för äkta 8-bitars paneler). Däremot så emuleras upp till 1 620 000 genom olika tekniker men eftersom detta inte är lika bra så visas vissa färger fel.

Samsungen är bra för spel men dålig för professionell bildbehandling.

'
Tack, jag kommer köra dual screen så har kvar min gamla om inte den nya duger till ps.

Permalänk
Inaktiv

Den här (bara 20 tum dock) kan vara något för dej. Den har antingen en P-MVA eller S-IPS.
sen så blinkar TN-paneler i 2 olika färger för att emulera 16.2 miljoner (inte 1.62 milj) färger. på vissa skärmar är detta ganska synligt, man kan ana ett "myrornas krig" på skärmen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
Den här (bara 20 tum dock) kan vara något för dej. Den har antingen en P-MVA eller S-IPS.
sen så blinkar TN-paneler i 2 olika färger för att emulera 16.2 miljoner (inte 1.62 milj) färger. på vissa skärmar är detta ganska synligt, man kan ana ett "myrornas krig" på skärmen.

Tack för förslaget men vil dock ha minst 22 tum så jag kommer kolla på tv med den

Permalänk
Medlem

Denna är 24 tum och har PVA panel: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=134336

Annars så får du gå upp i pris till ca 6k.

Visa signatur

|| Surface GO 4 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

har denna lika bra bild som samsungen?! :O, den har ju 5ms :/ känner man stor skillnad?

Permalänk
Medlem
Citat:

har denna lika bra bild som samsungen?! :O, den har ju 5ms :/ känner man stor skillnad?

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av I`m

nä till att den inte är lika bra som samsungen eller nä till att man känner skillnad?

Permalänk
Medlem
Citat:

nä till att den inte är lika bra som samsungen eller nä till att man känner skillnad?

ups, sorry lite trött. men alltså av min lilla erfarenhet så märker man ingen skillnad. eller jag märker iaf ingen skillnad.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av I`m
ups, sorry lite trött. men alltså av min lilla erfarenhet så märker man ingen skillnad. eller jag märker iaf ingen skillnad.

Okej, tack nu blir det mycket att tänka på. Ska ju kolla på tv på den så desto större desto bättre :).

EDIT: har läst mer om acer skärmen, Testarna tycker inte att bildkvaliteten håller någon högre nivå. (beror tydligen på av att skärmen enbart har analog anslutning). Även antalet funktioner, finesser och inställningsmöjligheterna är få. så jag vet inte ... hmm samsungen låter nästan bättre nu

Permalänk
Medlem

En sak du ska tänka på om du har den som TV är att om du sitter lite längre från dator och kollar på skärmen så kommer säkert en betrakningvinkel på 160 grader att göra dig galen. Men jag vet inte, det är sånt du får kolla i någon affär eller jämnföra med en kompis.

Visa signatur

|| Surface GO 4 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Acer´s 22" och 24" diskuterades i en annan tråd och någon hävdade att det var TN-panel i båda.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Permalänk
Medlem

Nja,

AL2223W har TN-panel (22")

Dock verkar faktiskt den där 24" ha PVA-panel, iaf enligt www.flatpanels.dk. Men maila Acer själv och kontrollera, de svarar snabbt nog.

Visa signatur

| e6850 @ 3600mhz | Sparkle 8800GTS 640mb | Gigabyte p35 DS4 | Corsair 520w | Corsair 6400 CL5 (2gb) | Antec 900 | Philips 200WP7ES |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apanabel
Nja,

AL2223W har TN-panel (22")

Dock verkar faktiskt den där 24" ha PVA-panel, iaf enligt www.flatpanels.dk. Men maila Acer själv och kontrollera, de svarar snabbt nog.

Tror inte jag orkar det ;), 22 och 24 är inte Jäätte så stor skillnad. Svårt och hitta en bra och billig 24 tummare, men kom gärna med förslag!

Permalänk
Medlem
Citat:

Tror inte jag orkar det ;), 22 och 24 är inte Jäätte så stor skillnad. Svårt och hitta en bra och billig 24 tummare, men kom gärna med förslag!

Det är faktist en Otroligt stort skillnad mellan 22 och 24 tummare, inte enbart på grund av storleken men även på grund av upplösningen.
Att gå från upplösningen 1680x1050 till 1920x1200 ger riktigt stort arbetsurtymme men tyvärr tror jag inte att du bör köpa en datorskärm om du vill använda den både till bildhantering, spel, film och tvtittande. För sådana allround skärmar krävs att man lägger ut många kronor.
Är du inte kräsen alls bör du ändå slå till Acer's 24 tummare då för 3500 är den riktigt prisvärt :).

Visa signatur

LG OLED77CX • AMD 9800X3D @ 5.4GHz • Lian Li Galahad II Trinity 360 • GIGABYTE X870 Aorus Elite ICE • Corsair 32GB DDR5 CL30 6000MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Men som sagt, vill du hålla på med bildbehandling och funderar på tex Acer-skärmen... KOLLA UPP vilken panel som sitter i, ring eller maila deras support (som iaf svarade mig fort via mail). Du kommer inte kunna hitta en 22" med annat än TN, så jag rekommenderar att glömma 22" om du ska hålla på med just bildbehandling. Jag läste även någonstans att färgerna inte var så bra på Acers 24" (kanske inte så konstigt med tanke på pris/tum).

Jag tillhörde de som inte visste så mycket om paneltyper och skillnad mellan dessa innan jag nu nyligen köpte ny skärm. Dock läste jag på fort efter att ha läst en del här på forumet. Hade dock redan beställt en 22" HP 2207W, som jag fått hem. Beställde dagen efter hem Philipsen i min sign, och bestämde mig för att använda returrätten på HPn (dustin var jekla smooth på detta).

Visst, HPn var väldigt snygg, och större. Färger ser "snygga" ut på den om man kollar SPIKRAKT framifrån. Tittar man lite från sidan skiftar de dock direkt... värsta är om man sjunker ner lite i stolen så man tittar lite uppåt mot skärmen, då försvinner de mesta detaljerna i den övre biten av skärmen (ex mörklila/mörkblått/mörkwhatever blir helt svart). Tittade man uppifrån blev allt ljusare. Upplevde det som riktigt svårt att bestämma sig för vilken vinkel man borde titta på den skärmen för att få "rätt" återgivning (tom mitt framifrån kändes fel ibland).

På Philipsen är det en helt annan sak. Grymma betraktningsvinklar och färgerna ändras inte hur jag än sitter/står. Det som fortfarande märks är dock att kontrast minskar om man tittar i lite starkare vinkel, dock inget som jag upplever som ett problem (man sitter ju ändå framför skärmen och inte på sidan om). Den har lite mer ms (8ms g2g), men skillnaden kunde jag inte urskilja när jag körde programmet Monitor Test på båda skärmarna(testet med vita kuber som flyger på svart bakgrund).

Kort och gott: Köp inte en TN-skärm om du vill hålla på med bildbehandling, mest av den anledningen att det ständigt är svårt att veta hur bilden faktiskt kommer se ut om du tex skriver ut den, eller hur den ser ut för andra (på bättre skärmar tex).

Visa signatur

| e6850 @ 3600mhz | Sparkle 8800GTS 640mb | Gigabyte p35 DS4 | Corsair 520w | Corsair 6400 CL5 (2gb) | Antec 900 | Philips 200WP7ES |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apanabel

Kort och gott: Köp inte en TN-skärm om du vill hålla på med bildbehandling, mest av den anledningen att det ständigt är svårt att veta hur bilden faktiskt kommer se ut om du tex skriver ut den, eller hur den ser ut för andra (på bättre skärmar tex).

Nu börjar detta bli svårt XD, som jag nämnt tidigare kommer jag att spara min gamla skärm. Den funkar bra till bildbehandling så ni behöver inte fokusera på det längre. Kan man lämna tillbaka en skärm om man inte är nöjd?, jag har ingen plattskärm att jämföra med om/när jag får hem skärmen. Så det kommer bli svårt att avgöra om den duger XD, jag är en ganska positiv person så jag blir nog nöjd med bara en ny skärm.

Permalänk
Medlem

Såklart du kan! Som jag skrev så var det ju så jag gjorde.. Köpte 2 skärmar och lämnade tillbaka ena Kolla bara upp nogrannt hur det gäller med returrätt där du köper från.

Om du nu har en gammal skärm som bildbehandling går bra på så är väl det najs. Men det är väl en CRT då? Vill du verkligen ha kvar den kolossen på skrivbordet >D

Men jag vet inte alltså... vad ska du i huvudsak göra på nya skärmen då? För nu när jag jämfört vet jag inte om jag skulle vilja ha en TN-panelsskärm även om jag inte höll på och redigerade bilder:) (tycker om att sjunka ner i stolen).

Visa signatur