Permalänk
Medlem

hjälp med installation av vista

fick precis hem min nya dator

Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz 1333Mhz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/fläkt
Asus P5K, P35, Socket-775, DDR2, ATX, GbLAN, PCI-Ex16
Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 Kit w/two matched CM2X1024A-6400 Dimm's
Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 Kit w/two matched CM2X1024A-6400 Dimm's
Western Digital Caviar SE16 500GB SATA2 16MB 7200RPM
Western Digital Raptor 150GB SATA 16MB 10000RPM
Gainward GeForce 8800Ultra 768MB GDDR3, PCI-Express, 2xDVI/HDTV/HDCP, 384-bit
Fortron/Source Epsilon 700W, Blue Fan, Active PFC, ATX/EPS, SLI, 20/24pin

ska installera vista nu då, men kommer upp det här när jag ska välja vilken disk att installera på..

"Det är inte säkert att datorns maskinvara har stöd för att starta från den här disken.
kontrollera att disken styrenhet är aktiverad i bios-meny."

gick in i bios men hittade inte ett skit om styrenhet

vad ska jag göra ???

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Har du anslutit disken du ska installera Windows på (Raptorn antar jag) till SATA1, eller iaf till någon av de svarta portarna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
*Tråd flyttad*

Har du anslutit disken du ska installera Windows på (Raptorn antar jag) till SATA1, eller iaf till någon av de svarta portarna?

komplett gjorde montering o sånt. så vet inte :/

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av miffow
komplett gjorde montering o sånt. så vet inte :/

Hör med dem då. Det går alltså inte att klicka förbi meddelandet och testa?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
Hör med dem då. Det går alltså inte att klicka förbi meddelandet och testa?

nepp går inte att klicka förbi, men har slängt iväg ett mail till komplett nu. hoppas dom kan hjälpa.

edit: fick det att funka var ju ingen partion på hd:en, håller på o installera nu
tack för svaren

Permalänk

Eftersom jag har samma beskymmer och första gången jag själv plockat ihop ett eget paket så undrar jag då hur man lättast skapar en partion på hårdiskarna.

Har precis som miffow en WD Raptor fast på 74gb och en WD Caviar på 500gb.

Tacksam för svar

PS Moderkort i mittfall är Gigabyte P35 DS4

Permalänk

När du kommer till punkten att du ska välja vilken disk du ska instalera Vista på, så kommer det finnas en knapp att trycka på för att skapa en (eller flera) partitioner.

Men eftersom du har två diskar så behöver du nog inte dela Raptor disken i flera (om du nu inte av någon spec. anledning vill ha två).

Permalänk

Tack Badkharma för hjälpen..

Partioneringen gick bra. Men nu fick jag ett nytt problem. När jag trycker på "nästa" knappen dyker denna text upp:

"Det gick inte att hitta någon systemvolym som uppfyller installationskraven"

Någon som vet vad som är fel??

Permalänk
Medlem

Jag lånar din tråd lite 8)

Precis innan där jag ska välja partionerna kommer det upp en blåskärm som säger: "....Kontrollera om datorn har några virus. Ta bort alla hårddiskar eller hårddiskstyrenheter som nyligen installerats. Kontrollera att hårddisken är rätt kofigurerad och terminerad. Kör CHKDSK /F för att kontrollera om hårddisken är skadad..."

Vad kan vara fel? Danke på förhand

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av miffow
edit: fick det att funka var ju ingen partion på hd:en, håller på o installera nu
tack för svaren

Ok. Bra att du fick ordning på det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Centipede
Tack Badkharma för hjälpen..

Partioneringen gick bra. Men nu fick jag ett nytt problem. När jag trycker på "nästa" knappen dyker denna text upp:

"Det gick inte att hitta någon systemvolym som uppfyller installationskraven"

Någon som vet vad som är fel??

Valde du att formatera diskarna efter att du skapade partitionerna? (Minns inte om detta görs automatiskt eller ej)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Badkharma
Valde du att formatera diskarna efter att du skapade partitionerna? (Minns inte om detta görs automatiskt eller ej)

Löste det problemet oxå. Jag var dum nog och inte startade om datorn efter att jag partionerat och formaterat diskarna.