Permalänk

Normala tempvärden?

Hej.
Jag bestämde mig för att kolla upp tempen på hårdvaran, för skojs skull

Värdena ser ut så här;

GPU minne: 42-43
GPU: 64-65
Kylfläkt CPU: 3,6 - 3,7
Hårddisk: 45
CPU temp: 50
Morderkort: 53

Och voltvärden;

+5 i viloläge
CPU kärna: 1,7

(det kanske fattas några värden, men utgå från dem jag har tagit fram)

Är detta normala värden, är något värde fel?
Kan tillägga att jag använde mig av EVEREST Ultimate Edition för att få fram värdena.

Permalänk
Medlem

Det ser rätt bra ut, kanske några grader för höggt, tästa att damsug/ta bort allt damm du kan hitta i burken, det brukar sammlas mest damm mellan cpu flänsarna. jag gjorde de idag, sänkte cpu tempen med 5 grader

Visa signatur

Just NODL it! #NODL
-------------------------------- Fösta Bygget (´= Galleri Album-----------------------------
Hodban@YTube

Permalänk

okej vad bra. jag dammsuger datorn jätteofta, men det var ett tag sen jag dammsög CPU flänsarna. det ska jag göra.

Permalänk

hoppas verkligen du tar loss fläkten innan du damsuger den... Är du bakom att stoppar ner hela damsugarröret ner i datorn så vet jag inte... saken är att dammsugarrör har en tendens att skapa statisk elektricitet vilket kan pajja både ett och annat.. typ alla kretsar o skit är känsliga mot sånt... så se upp

Permalänk

fläktarna tar jag bort, annars kommer jag inte åt ordentligt! jag är medveten om att plast ger statisk elektricitet så det ser jag upp med. jag använder ett "säkert" munstycke med hår på längst ned. svårt att förklara, men kretsarna överlever

Permalänk
Medlem

Temperaturen borde ligga runt 42'c på proseccorn har bara 1 fläkt om man inte räknar med nätagge, Proseccorn och grafik korts fläkten. Fast ska skaffa vattenkylning nu då blir den tyst he he låter som 4 jet motorer testkördes där inne

Visa signatur

Det är inte sant.

Permalänk
Medlem

Lånar tråder lite, kan jag få lite feedback på mina temps får säga att detta är min första klockning någonsin, tack till alla på detta forum som gjorde det möjligt att klocka, innan jag hamna här så fattade jag ingenting om klockning

Klock:440*8 :3520Mhz

Moderkort(sensorn i närheten av sydbryggarn) 38
Kärn0:62
Kärn1:58
Gpu:36

V till minnen:+0.3 har jag +0.2 så säger everest 2v till minnen
Vcore:1,46

Har en 120 fram
80 sidan halvfart
120 bak 1250rpm(sänks när sommarn e över)
92 bak halvfart
Rumstemp:25grader

Permalänk

Är inte det där väldigt höga temps på de enskilda kärnorna? mina ligger mellan 14-22C typ :S man vill väl inte gå över 60C (typ) på den "totala" processortemperaturen?

Jag vet inte utan undrar jag med

Fast 14-22 kan ju heller inte stämma :S

Visa signatur

Antec P182B | GA-P35-DS4 rev2.1 F11 E2180 | Thermalright Ultra-120 Extreme | Corsair PC6400 2048mb CL4 | Sparkle 8800GTS 640Mb |Samsung Spinpoint T166 500Gb | Corsair Powersupply 520W | Creative Sound blaster Audigy SE

Asus Crosshair | AMD X2 3600+ Brisbane

Permalänk

Idag dammsög jag CPU kylflänsarna och tempen sjönk en aning faktiskt med några grader

Permalänk
Medlem

mitt graffe kort ligger på mellan 71-77 i viloläge.

är det för högt ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mad_europen
Är inte det där väldigt höga temps på de enskilda kärnorna? mina ligger mellan 14-22C typ :S man vill väl inte gå över 60C (typ) på den "totala" processortemperaturen?

Jag vet inte utan undrar jag med

Fast 14-22 kan ju heller inte stämma :S

14-22 kan som du själv säger inte stämma. Eller det kan, i Sibirien. Testa att mäta med Core Temp (lätthittat på Google) och se vad det programmet säger.

De siffror jag har hört rörande Q6600 är att varje enskild kärna helst inte ska gå över 63C under längre perioder. Har inte full koll på vilken processor ni snackar om här men 63C låter som ett bra riktmärke.

För tillfället håller mina kärnor 52 / 51 / 50 / 49 i Idle, ny kylning är på väg och Fredag senast hoppas jag att jag fått fason på siffrorna.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Velon
14-22 kan som du själv säger inte stämma. Eller det kan, i Sibirien. Testa att mäta med Core Temp (lätthittat på Google) och se vad det programmet säger.

jag använder generellt sett everest för att kolla tempsen men CoreTemp visar 2-4C lägre än everest. ändå ner emot 9C ibland. Den "vanliga" ligger dock kring 40C i Idle och 54C load. Jag har en 3600+ X2.

Vad kan vara fel isf? alla program jag har testat visar ungefär samma låga temps.

men om det är 60C som är rekomenderad maxgräns för varje enskild kärna bör jag ha en del att spela på.

Visa signatur

Antec P182B | GA-P35-DS4 rev2.1 F11 E2180 | Thermalright Ultra-120 Extreme | Corsair PC6400 2048mb CL4 | Sparkle 8800GTS 640Mb |Samsung Spinpoint T166 500Gb | Corsair Powersupply 520W | Creative Sound blaster Audigy SE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mad_europen
jag använder generellt sett everest för att kolla tempsen men CoreTemp visar 2-4C lägre än everest. ändå ner emot 9C ibland. Den "vanliga" ligger dock kring 40C i Idle och 54C load. Jag har en 3600+ X2.

Vad kan vara fel isf? alla program jag har testat visar ungefär samma låga temps.

men om det är 60C som är rekomenderad maxgräns för varje enskild kärna bör jag ha en del att spela på.

Nu är 60c vad som är rekomenderat för Intel Q6600, du har själv en AMD och där har jag inte en aning om vilka siffror det är som gäller. Men som sagt, har du luftkylning så har jag för mig att det är svårt (eller omöjligt?) att få komponenterna svalare än rumstemperaturen. Hade jag varit dig hade jag känt mig rätt lugn, även om siffrorna är fel så går det åt fel håll

Förresten, var i Everest kan jag se temps? Under Computer -> Sensor hittar jag GPU och WDC (vad det nu är) temps men jag har sett folk få fram lång raddor via everest där alla temps i datorn visas upp.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Velon
Nu är 60c vad som är rekomenderat för Intel Q6600, du har själv en AMD och där har jag inte en aning om vilka siffror det är som gäller. Men som sagt, har du luftkylning så har jag för mig att det är svårt (eller omöjligt?) att få komponenterna svalare än rumstemperaturen. Hade jag varit dig hade jag känt mig rätt lugn, även om siffrorna är fel så går det åt fel håll

Förresten, var i Everest kan jag se temps? Under Computer -> Sensor hittar jag GPU och WDC (vad det nu är) temps men jag har sett folk få fram lång raddor via everest där alla temps i datorn visas upp.

Det Ska vara typ samma för X2 med vad jag förstått. Men jag har inte klockat klart än så jag behöver veta.

Du hittar tempsen om du går in på dator--->sensor

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag ska börja dammsuga lite oftare i chassit. Låg på ca 80 grader i båda kärnorna när jag kollade och blev jävligt överraskad.
När jag öppnade och kollade bakom cpufläkten låg det ett tjockt täcke med damm där och efter lite dammsugning sänktes dom till 40 grader.
Kan det vara ett nytt rekord?

Permalänk

Damsug INTE inne i chassit.... om du inte plockat ut alla komponenter....finns inget i ditt hus som bygger upp så mycket statisk elektricitet som dammsugaren
Blås rent med tryckluft lite försiktigt, eller köp en burk med luft hos Classe Ohlsson !

//Peter

Permalänk

mitt graffe kort ligger på mellan 71-77 i viloläge.

är det för högt ?

-

Det är ganska normalt. Dock lite läskiga värden, själv ligger mitt på 60-62 (eller med pci-cooler under 50-55, dessvärre trasig) och har den oklockad just nu.
Då jag har GTX med den tempen och du har Ultra så, men jag tycker du borde se över luftflödet samt köpa en systemkylare på gtek.se och sätta under graffet.

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6600
2.40GHz@3.60GHz 1600FSB. 2GB DDR2-800. GeForce 8800 GTX 768MB 600/2000. Zalman Fatal1ty - Epsilon 700W, 1900 GB