Bästa luftkylaren till E6600 och Gigabyte 965P-DS4
Kör just nu min E6600 i 2.8ghz med stockkylare och artic cooling 5
http://valid.x86-secret.com/show_oc.php?id=228961
Har lyckats boota upp xp i strax under 3.2ghz men sen hängde den sig.
Vet att jag har seriösa värmeproblem, enligt TAT ligger jag på 65 på den ena coren och 62 på den andra idle, full load runt 80.
Och detta är ju inte riktigt så som det ska va. Tror att en för stor mängd Artic cooling kan ha hjälpt till med att höja tempen.
Så nu är det dax för ny kyare och kanske behöver jag vara lite mer restriktiv med kylpastan.
Nu behöver jag tips på vilken som är den bästa/mest prisvärda och helst relativt lätt installerade prestandaluftkylaren till min rigg.
Har även hört att en del kylare inte passar till Gigabyte 965P-DS4, stämmer detta?
Ljudnivån är inget stort problem men tänker inte direkt sätta in en delta fläkt på 200dB. (Grov överdrift jag vet men ni fattar)
Har två Chassifläktar som redan låter en del så det behöver absolut inte vara det tystaste, gärna något som reglerar sig själv efter behov.
Prisnivå?
Allt under 1k går an!
Målet är att köra i åtminstonde 3ghz stabilt!
Skall även se över luftgenomströmningen i datorn men jag tror den är rätt ok i dagsläget då jag har en 92mm fläkt som drar ut luft därbak och en 80 därfram som även kyler diskarna, har en till 80 som kommer åka in när jag får i mer diskar.
Ja jag vet det finns säkert redan en tråd om detta men har sökt och faktiskt inte hittat någon, tror snarare det beror vad jag söker på än vad som redan finns skrivet. Hänvisa gärna till någon annan tråd om det finns.
Så vad har ni för förslag?
Jag reserverar mig för stavfel, dålig grammatik och särskrivningar!
Edit: Glömde skriva att det är rev 3.3 på moderkortetså det klarar alltså 1333fsb och quadcore.
Edit2: Kanske bör tillägga att grafikkortet är ett MSI Geforce 79000GTO med ett kärnkraftverk till kylare men som ändå gör sitt för värmen i burken, sitter ju rätt när cpu'n.