Permalänk
Medlem

40 meter lång Cat5 funkar kasst!

Hej!

Jag har dragit en ca 40m lång cat5 biltema kabel ner till garaget.
Men internet går segt som fasen där!

När man surfar och så går det svinsegt men tankar jag torrents och så ligger jag i snitt 1,5mbits. Jättekonstigt.
Däremot går jag upp med datorn närmare routern så arbetar nätet jättesnabbt.

Funkar det inte att dra en 40meter lång Cat5? Hur gör jag för att förstärka signalen?

Visa signatur

[Antec P180B][Gigabyte GA-P35-DS3][Corsair VX550W][Intel 2500k][8GB OCz Vengeance][620GB Seagate Raid][1*DVD-RW][Gigabyte Geforce GTX 770]

Permalänk
Medlem

Ja upp till en 100 meter skall inte vara några problem. Såvida kabel är vettigt gjord och du inte har misshandlar det på något sätt. Ifall du vill förstärka signalen så går det bra att använda exempelvis en switch eller hubb. Repeater också fast de är rätt utdöda.

Permalänk
Medlem

jag skulle tro att din kabel är oskärmad och störs då av diverse elektronik i huset.
om du provar med en skärmad ordentlig kabel ska det nog gå bra.

förslag: http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...

Visa signatur

Laptop: HP NX9420 - Ubuntu -Intel Core 2 Duo 1,83 GHz 2MB - DDR II SDRAM 667MHz 2 GB - ATI Mobility Radeon X1600 256 MB

Server: Intel Core 2 QUAD Q6600 2.4GHz 8MB, 2x2048MB DDR2@800Mhz, 2 x 500 GB Samsung, 2 x 750 GB WesternDigital.

Permalänk
Medlem

Jag har iochförsig lödat ihop den halvvägs då kabeln inte räckte till. Kan detta vara det som spökar? Men då tycker man ju att det inte borde fungera alls.. men det gör det ju?

Visa signatur

[Antec P180B][Gigabyte GA-P35-DS3][Corsair VX550W][Intel 2500k][8GB OCz Vengeance][620GB Seagate Raid][1*DVD-RW][Gigabyte Geforce GTX 770]

Permalänk
Medlem

Hahaah!! klart att det är det som spökar.
Varför säger du inte det från början?

köp en ordentlig kabel.

Visa signatur

Laptop: HP NX9420 - Ubuntu -Intel Core 2 Duo 1,83 GHz 2MB - DDR II SDRAM 667MHz 2 GB - ATI Mobility Radeon X1600 256 MB

Server: Intel Core 2 QUAD Q6600 2.4GHz 8MB, 2x2048MB DDR2@800Mhz, 2 x 500 GB Samsung, 2 x 750 GB WesternDigital.

Permalänk
Medlem

Okej, trodde inte att det kunde vara till problem, då jag är ganska duktig på lödning. Men jaja, får väl köpa en ordentlig kabel även fast det känns jäkligt surt.

Man kan inte sätta på två kontakter och sedan sätta ihop dom i en sådan här?:

Visa signatur

[Antec P180B][Gigabyte GA-P35-DS3][Corsair VX550W][Intel 2500k][8GB OCz Vengeance][620GB Seagate Raid][1*DVD-RW][Gigabyte Geforce GTX 770]

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H@mp@n
Okej, trodde inte att det kunde vara till problem, då jag är ganska duktig på lödning. Men jaja, får väl köpa en ordentlig kabel även fast det känns jäkligt surt.

Man kan inte sätta på två kontakter och sedan sätta ihop dom i en sådan här?: http://www.biltema.se/Archive%5CProduct_images%5C23%5CLarge%5...

jo tyvär spelar det roll^^...
om du kör 2 kablar och det där donet så ska det funka sjysst,
har själv kört så

Permalänk

Det är viktigt att kabeln är intakt och tvinnad hela vägen.
Dessutom för 100Mbit ska 1 och 2 vara ett par och 3 och 6 ett annat.. (3 och 6 får inte vara olika par).

Visa signatur

If it works, tweak it!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av keerd
jag skulle tro att din kabel är oskärmad och störs då av diverse elektronik i huset.
om du provar med en skärmad ordentlig kabel ska det nog gå bra.

förslag: http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...

Nej för fan, skärmade TP-kablar är inget för hemmapulare.

Används bara i extrema miljöer som tunga industrier, verkstäder och högspänningsställverk med extrema störningar.
Aldrig i hemma eller kontorsmiljöer.
Vet man inte vad man gör kan man få livsfarliga jordpotentialskillnader som kan sätta eld på kablarna.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JenzA
Nej för fan, skärmade TP-kablar är inget för hemmapulare.

Används bara i extrema miljöer som tunga industrier, verkstäder och högspänningsställverk med extrema störningar.
Aldrig i hemma eller kontorsmiljöer.
Vet man inte vad man gör kan man få livsfarliga jordpotentialskillnader som kan sätta eld på kablarna.

Jaha.. vi använder hundratals skärmade tp-kablar på jobbet. Inga problem alls. Inga dödsfall eller bränder heller

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Razor-SWE
Jaha.. vi använder hundratals skärmade tp-kablar på jobbet. Inga problem alls. Inga dödsfall eller bränder heller

Japp, men ni har väl utbildat folk som sätter upp det?
Är inte all jordning rätt utförd i ett skärmat nät kan man få massor med konstiga problem.

Visa signatur

If it works, tweak it!

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Visade sig att det var lödningen som var tjuven, då en sladd(brun/vit) hade lossnat, så den var bara att löda fast så nu funkar internet perfekt.

Konstigt att internet funkar utan utan den brun/vita sladden.

Visa signatur

[Antec P180B][Gigabyte GA-P35-DS3][Corsair VX550W][Intel 2500k][8GB OCz Vengeance][620GB Seagate Raid][1*DVD-RW][Gigabyte Geforce GTX 770]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tossebear
Japp, men ni har väl utbildat folk som sätter upp det?
Är inte all jordning rätt utförd i ett skärmat nät kan man få massor med konstiga problem.

Vi anlitar elektriker (med lämplig kompetens) för installation av fasta uttag. Men vi använder också skärmade patchkablar, och de låter vi användarna koppla in alldeles själva. Galet va?

Ärligt talat begriper jag inte denna hysteriska reaktion mot skärmade tp-kablar. Vi har aldrig haft problem, och jag gissar att det är reaktionerna här som trissat upp varandra i en stigande spiral till helt oproportionerliga nivåer.

Permalänk
Medlem

Kan bara tala av egna erfarenheter från 15 år som nättekniker och jag har stött på ordentligt med problem pga skärmat. Inga bränder men ordentligt med strulande nät.

Det är extremt viktigt att man har ett rätt jordat nät om man ska köra ett skärmat nät. I ditt fall lär elektrikern ha gjort det rätt och därmed blir patcharna gjordade från nätet vilket är rätt och därmed lugnt men det är inte alltid det är riktigt rätt gjort ......

Värst hittills är ett nät där man bara hadde jord genom en dator för nätet. dvs nätkablage plus switch och rackskåp var ojordat. Där låg det 60 volt på skärmen så höll man i en skärmad patchkabel på fel sätt gjorde det ont. Prestanda i det nätet var på 9600 modem nivå. Berodde naturligtvis på den bristfälliga jordningen. Tillrättad jordning och det var ett 100mbit nät igen. Ett annat exempel är en tillverkningsindustri där det var långa kablar genom fabriken. Där bytte vi bort den skärmade kabeln mot oskärmad för att inte fånga upp störningarna och det funkade mycket bra på de flesta ställena, idag kör de fiber

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Jag kör min nuvarande nät med 2st cat5 oskärmad kabel via en ihopkopplare från kjell & company 49:-

Clas ohlsson 59:-
Kjell & Company 49:- oskärmad skärmade kostar 59:- men behövs enbart om du har skärmad kabel.
Biltema tog visst 40:-
Jula tar 29:- för en sån koppling.

Vart du köper en eventuell koppling har nog mindre betydelse. Lite förlust blir det men knappt märkbart eller jag har inte märkt nått i mitt 10/10 nät från Ownit.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

När man installerar nätverk proffesionellt så används väldigt känsliga instrument för att efteråt mäta från panel till uttag i rummet. Där skulle en lösning med 2 kablar och en ihopkopplare från kjell & co skrika fel på en gång.

man tycker inte att det ska spela så stor roll, men det gör det faktiskt... precis som mats42 säger.

Visa signatur

Näää...

Permalänk
Medlem

Givetvis installerar man inte så proffisionellt.
Men det fungerar fortfarande bra för hemmabruk.
Speciellt om man har snålt med pengar.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Här verkar ju vara några som har koll, vad ska man använda för att skarva en nätverkskabel? Jag har verktyg för plintar och tång för kontakter tillgängligt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RBX375
Här verkar ju vara några som har koll, vad ska man använda för att skarva en nätverkskabel? Jag har verktyg för plintar och tång för kontakter tillgängligt.

skulle säga att man inte ens ska ge sig in på att skarva Nätverkskablar (nätkablar är en annan sak)

rekomendationer är ju en router eller swtich, i sämsta fallet en sådandär kontakt från kjell eller biltema. har en själv dock används den inte då jag isf behöver mer uttag på mitt rum så puttar jag igång en swtich isf.

annars rediga kontakter och ingen tjpning eller så så ska det funka.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JenzA
Nej för fan, skärmade TP-kablar är inget för hemmapulare.

Används bara i extrema miljöer som tunga industrier, verkstäder och högspänningsställverk med extrema störningar.
Aldrig i hemma eller kontorsmiljöer.
Vet man inte vad man gör kan man få livsfarliga jordpotentialskillnader som kan sätta eld på kablarna.

Oj vad dramatiskt!

Visa signatur

[ Adopt, Adapt and Apply ]