Permalänk

Detta, eller detta?

Jag har letat runt i evigheter nu och har kommit fram till två paket. Priset gör skillnad, men ändå inte. Skillnaden mellan de två paketen bryr jag mig inte om, det jag bryr mig om är att ingen kommer och föreslår andra delar osv., då jag helt enkelt inte är intresserad. Dessutom vill jag inte ha dyrare/billigare delar. Utan det är ju två moderkort jag undrar över.

Jag är en överklockare, och jag älskar att pressa på så mycket som möjligt. Vilket moderkort skulle ni rekommendera för följande;

Från Komplett:
E6750
Thermalright Ultra-120 eXtreme
(Möjligtvis) Crucial BallistiX PC6400 2x1GB
Moderkortet; Gigabyte GA-P35-DQ6

Från Datorbutiken:
E6750
Thermalright Ultra-120 eXtreme
(Möjligtvis) Corsair XMS2 TWIN2X2048 PC6400
Moderkortet; Gigabyte GA-P35-DS3

Det skiljer sig dryga tusenlappen mellan de två paketen (Komplett, dyrast, med det "bättre" moderkortet). Men, nu undrar jag, vilket moderkort är bäst för E6750? Vilket moderkort kan jag komma längst med, och vilket moderkort är säkrast osv.? Jag vet ju att DQ6 har fått bra recensioner osv., och är väldigt vanligt att se runtom i överklockarnas signaturer. Men jag har ändå mina tvivlel. Klarar jag mig med DS3 eller ska jag gå med DQ6?

Permalänk
Medlem

Du har inte funderat på ett mellanting mellan DS3 och DQ6, dvs DS4? Då får du i mitt tycke ett mycket överklocksvänligt och stabilt moderkort med bra chipsetkylning och ett vettigt pris.

Visa signatur

Fujitsu UH572 / Intel CI5 3317U / Intel HD4000 / 4GB DDR3 / 128GB SSD / Win7 x64

Permalänk

Mja saken är ju den att jag vill få det bästa jag kan inom priserna som det blir (mellan 4000-5500), och det blir ju just DQ6 (Kompletts bästa) och DS3 (Bästa jag kunde hitta på Datorbutiken). Dock så kan jag faktiskt tänka mig att sänka till DS4.

E6750, DS4, Thermalright Ultra-120 eXtreme samt Crucial BallistiX PC6400 låter som en bra deal i mina ögon. Tack för förslaget.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apothysis
Mja saken är ju den att jag vill få det bästa jag kan inom priserna som det blir (mellan 4000-5500), och det blir ju just DQ6 (Kompletts bästa) och DS3 (Bästa jag kunde hitta på Datorbutiken). Dock så kan jag faktiskt tänka mig att sänka till DS4.

E6750, DS4, Thermalright Ultra-120 eXtreme samt Crucial BallistiX PC6400 låter som en bra deal i mina ögon. Tack för förslaget.

Jag har själv länge funderat på just den kombinationen (dock andra minnen), och det är mycket möjligt att jag slår till inom den närmsta framtiden. Annars är DS3 och DQ6 riktigt bra överklockare. Frågan är bara om du tänker klocka så långt/högt att du behöver ett DQ6. Jag ser i alla fall DS4 som det perfekta moderkortet för överklockning till ett vettigt pris.

Visa signatur

Fujitsu UH572 / Intel CI5 3317U / Intel HD4000 / 4GB DDR3 / 128GB SSD / Win7 x64

Permalänk

Läste nyss en tråd på AnadTech där en person hade testat DS4 samt E6750. Verkar vare helt finfin klockning, han valde dock att köra på 3.4GHz, dock enbart för att minnena pressades lite för mycket. Han kom upp i hela 515MHz FSB vilket ledde till en väldig påfrestning för minnena som var av Corsair TWIN2X PC6400-typen.

Temperaturen vid 3.4GHz blev 55C, skulle gissa på vid Load men det står ej.

Han säger även att processorn kan gå mycket längre (och det vet jag, har sett flera som har nått 3.8GHz, därav mitt val av just denna processorn), men det krävs väldigt mycket mer ström. "To give you an idea, I’ve established that 1.425V isn’t enough to run stable at 3520 Mhz (440 FSB) so 3.4 is where I’m sitting now." Han satt dock på ett 420W-agg så det är förståeligt att han inte ville gå längre. Har själv 580W så jag kan nog unna mig lite mer.

Eftersom att du själv är intresserad av denna kombinationen så kan du ju ta och läsa lite; http://forums.anandtech.com/messageview.aspx?catid=28&threadi...

Permalänk
Medlem

Allt beror egentligen på vilken hastighet du siktar på att komma upp i...

Visa signatur

Permalänk

Skulle jag kunna nå iallafall 3.6GHz med en Thermalright Ultra-120 eXtreme?

Permalänk
Medlem
Citat:

Skulle jag kunna nå iallafall 3.6GHz med en Thermalright Ultra-120 eXtreme?

3.6GHz klaras genom 450x8, och eftersom E6750 med G0-stepping går så pass svalt och Ultra-120 eXtreme troligtvis är den bästa luftkylaren på marknaden, så ska det inte vara några som helst problem.

Visa signatur

Permalänk

Så jag borde alltså kunna komma ännu längre med rätt minnen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Så jag borde alltså kunna komma ännu längre med rätt minnen?

I och med artikeln på AnandTech kom Corsair minnen upp i en hastighet på 515MHz, vilket inte är första gången heller, så borde du lätt kunna klara 3.6 och även lite till. Jag tror att processorn blir den första komponenten att säga stopp. 515x8, vilket processorkylaren, moderkortet och minnena troligtvis klarar av (en kortare tid i alla fall) ger en hastighet på 4120Mhz, så processorn hinner nog säga stopp innan. Detta hoppas/tror jag på då jag satsar på liknanden komponenter och resultat.

Visa signatur

Permalänk

Mjo 4120MHz låter mer i stil med något som E6850 klarar av. Känns iallafall som någonting som kanske går lite för långt för E6750. Men 475*8 (3800MHz) borde ju gå prima. Har också ramlat omkring lite till en recension över mina minnen, där dem lyckades överklocka dem stabilt till 491.2MHz per sticka, vilket ändå är rätt imponerande för PC5300-minnen. Kanske håller mig till dessa minnena då dem ändå borde klara av 475*8. Annars kan man alltid köra på 400*8 tills man har lite mer pengar att spendera. Är själv bara gymnasieelev så jag har ingen fast inkomst. Nästa sommar skall det dock sommarjobbas så det ryker, blir nog finfina uppgraderingar till Hösten '08. Detta borde definitivt hålla måttet tills dess.

Permalänk
Medlem
Citat:

Mjo 4120MHz låter mer i stil med något som E6850 klarar av. Känns iallafall som någonting som kanske går lite för långt för E6750. Men 475*8 (3800MHz) borde ju gå prima. Har också ramlat omkring lite till en recension över mina minnen, där dem lyckades överklocka dem stabilt till 491.2MHz per sticka, vilket ändå är rätt imponerande för PC5300-minnen. Kanske håller mig till dessa minnena då dem ändå borde klara av 475*8. Annars kan man alltid köra på 400*8 tills man har lite mer pengar att spendera. Är själv bara gymnasieelev så jag har ingen fast inkomst. Nästa sommar skall det dock sommarjobbas så det ryker, blir nog finfina uppgraderingar till Hösten '08. Detta borde definitivt hålla måttet tills dess.

Corsairs minnen är riktigt prisvärda överklockare. De flesta minnena klarar mycket med än vad man egentligen förväntar sig. Du kan ju alltid prova att överklocka med minnen du har nu. Om de säger stopp, kan du köpa de snabbare minnena eller köra processorn i en lägre, dock fortfarande hög, hastighet. Jag tror att både du och jag blir riktigt nöjda oavsett vad vi kommer att välja.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wham
Corsairs minnen är riktigt prisvärda överklockare. De flesta minnena klarar mycket med än vad man egentligen förväntar sig. Du kan ju alltid prova att överklocka med minnen du har nu. Om de säger stopp, kan du köpa de snabbare minnena eller köra processorn i en lägre, dock fortfarande hög, hastighet. Jag tror att både du och jag blir riktigt nöjda oavsett vad vi kommer att välja.

Förväntar mig inte mindre än så faktiskt. Jag är ju redan nu nöjd med min dator, men jag inser det att med tanke på att överklockningen är såpass begränsad så är inte min processor framtidssäker och moderkortet är inte det bästa.

Nej, framöver håller jag mig till Intel & Nvidia. Efter sommaren '08 så kan jag ju säkert proppa in en Penryn-processor i burken dessutom.