Permalänk
Inaktiv

32bit vs 64bit ?

Jag har tänkt att skaffa en ny burk men vet inte vad jag ska skaffa för OS, jag kommer skaffa 4gig RAM om de e lönt.

jag har läst att 32bit vista bara klarar runt 3gig ram, och att 64bit home basic skulle klara 8gig ram.

Jag kommer mest spela på datorn och undrar om jag ska skaffa 4gig ram o satsa på 32/64 eller skaffa 3 o stanna med xp??

EDIT: Vf/Vf inte ska man skaffa 64/32 etc?

Permalänk
Medlem

Finns redan hundratal trådar om detta, sök innan du skriver...

Permalänk
Inaktiv

har sökt men kan inte hitta nånting

Permalänk
Medlem

Som amatöranvändare ska du inte besluta vilken version du ska ha utifrån ramfrågan. Det är den minst viktiga för dig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Velon
Som amatöranvändare ska du inte besluta vilken version du ska ha utifrån ramfrågan. Det är den minst viktiga för dig.

Och varför då? Vill han ha 4gig ram så "måste" man ju välja x64. Dock bör han kontrollera så det finns drivrutiner till alla komponenter skrivna för x64.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erlc
Och varför då? Vill han ha 4gig ram så "måste" man ju välja x64. Dock bör han kontrollera så det finns drivrutiner till alla komponenter skrivna för x64.

En amatöranvändare kommer ytterst sällan (eller aldrig?) dra nytta av 4gig ram. X64 har mer problem än hårdvaru stödet. Det ska vara jäkligt dåligt när det gäller bakåtkompitabilitet ö.h.t när det gäller mjukvara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Velon
En amatöranvändare kommer ytterst sällan (eller aldrig?) dra nytta av 4gig ram. X64 har mer problem än hårdvaru stödet. Det ska vara jäkligt dåligt när det gäller bakåtkompitabilitet ö.h.t när det gäller mjukvara.

Du kan inte köra 16bitars applikationer på ett 64bitars system. Däremot så ska själva 64bitars tekniken ställa till det om programmet är kompilerat som 32 bitarsprogram.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Velon
En amatöranvändare kommer ytterst sällan (eller aldrig?) dra nytta av 4gig ram. X64 har mer problem än hårdvaru stödet. Det ska vara jäkligt dåligt när det gäller bakåtkompitabilitet ö.h.t när det gäller mjukvara.

mja kan hålla med lite.. beror lite på HUR långt bak man går när det gäller äldre mjukvara.. men som inte XP så kan man köra applikationer i kompabilitetslägen (98/2000/xp/2003 osv). Men visst alla mjukvara fungerar inte längre (även fast de kanske är 32bitar).

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Hedersmedlem