SweClockers drop!
Permalänk
Medlem

Behöver lite hjälp med WLAN

Tjo,

har Telia som ISP och en Zyxel 660HW router.

Skulle behöva lite hjälp med WLAN:et, det är helt enkelt för dålig signal till min andra stationära dator så jag skulle behöva "förstärka" signalen, vet inte vad som är lättast/bäst, en accesspunkt/brygga eller en antenn?
Routern står på ett skrivbord i en hörna i ett av rummen, datorn som behöver få signalen är i ett annat, blir väl 2 väggar som signalen måste igenom och en ~10m, men det står alltid som "Väldigt låg" signal och det händer ofta att jag tappar anslutningen helt.

Har "ritat" en bild som kanske visar det lite bättre (hoppas iaf det )..

Hade varit perfekt om jag kunde få några förslag på vad som skulle fungera tillsammans med min router (Zyxel 660HW), ska helst inte kosta mer än 1000:-.

Har kollat runt lite på Zyxels hemsida, hittade bl.a. denna antennen, skulle det räcka med en sån?
Eller ska man satsa på en accesspunkt, t.ex. denna eller denna?

Permalänk
Medlem

Hur stort hus har du egentligen? Sitter själv i ett skapligt stort hus, har tak, 2 väggar inkl. skorsten mellan accesspunkt och dator och det fungerar klockrent...

Jag fattar inte att Telia fortfarande ger ut modem/routrar av märket ZyXel som är det mest värdelösa JAG varit med om.

Men en vanlig förstärkt antenn borde väl räcka... Inte för jag vet hur skarp du beöver i.o.m jag vet inte äns hur skarp den antennen som sitter på din router är, men... någon som är bättre på detta område kan väl fylla i

Permalänk

Såvitt jag vet är den inbyggda antennen på 2dBi, vilket inte är mycket att hurra för. Byt antenn eller router (kolla isf vad den nya routern har för antenn) så borde det ordna sig.

Visa signatur

CCNA

Permalänk
Medlem

Zyxeln har inte löstagabara antenn. Det borde vara straffbart.
Om jag vore som du skulle jag först testa att flytta runt routern och se om du får bättre täckning.

Kolla att sändareffekten är på max i båda burkarna.

Testa att sätta ner länkhastigheten till tex 22mbit/S från auto.
Att köra 802:11b och inte mixed mode är en annan variant att förlänga räckvidden. Båda varianterna ger sämre dataöverföring men jag vet inte vad du har för internetlina. Har du en telia 8 spelar det ingen roll att du får sämre länkhastighet.

Byt antenn i klienten om det går, köp en hos www.davido.se:
http://www.davido.se/shop/product_info.php?cPath=26_34&produc...
Funkar inte den så kankske en riktantenn kan hjälpa.

Undvik att sätta dit en AP om du inte behöver, varje varje ny burk är en ny felkälla.

Sen är det normalt att hastigheten varierar ialla fall något då funktionen autofallback är aktivierat. Det räcker med att gå mellan router och klient för att det skall hoppa till (känns det som). Microvågsugnar, dect trådlösa styrningar stör ett nätverk men det har du säkert koll på.

Permalänk
Avstängd

Man kan också välja "United States" på region så sänder den lite kraftigare...

Permalänk
Medlem

Stämmer det? Sänder den kraftigare om man ställer in US??