Permalänk
Medlem

Behöver omedelbar hjälp!

Hej, jag verkar ha fått lite problem med min dator men vet inte vad det kan bero på.

För det första brukar min dator hänga upp sig och då dyker det upp en blåskärm där det står "***STOP***.." osv, en massa text. Och när man sedan startar om datorn står det "No bootable device - insert boot disk and try again" Vad innebär det och hur åtgärdar jag det?

Har det någonting med min hårddisk/minnen/moderkort att göra?
Hur ändrar jag position på min hårddisk och min cd-rom enhet?
När jag går in på enhetshanteraren i Windows verkar det precis som om cd-rom enheten står på "Plats 1" och hårddisken saknas plats.. Men det är kanske så det skall vara?

Mina problem är alltså, upprepade ggr av blåskärmar med massa text, omstart fungerar ej ibland då det står "No bootable device...", vill ändra plats på hårddisk och cd-rom då detta kan vara problemet tror jag. När dessa blåskärmar dyker upp brukar det stå "Fysisk dumpning av minne", vad innebär det? Hur fixar jag detta?

Operativsystem: Microsoft Windows XP Pro med SP2

Processor: Intel Core 2 Duo E4400 2GHz Socket
LGA775, 2MB, BOXED m/fläkt

Moderkort: ECS 965PLT-A, 946GZ, Socket-775,
SATAII, LAN, DDR2, ATX, 2xPCI-Ex16

Minne: Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5
Kit w/two matched CM2X1024A-6400 Dimm's

Grafikkort: Gainward GeForce 8600GT 256MB GDDR3,
PCI-Express,2xDVI, 540/1400Mhz, SilentFX

Hårddisk: Samsung SpinPoint S166 160GB SATA2
8MB 7200RPM

Nätaggregat: Chieftec Nätaggregat ATX 400W, 120mm
Fan, Aktiv PFC, 2xSATA, PCI-E, 20/24pin

Övriga komponenter: AOPEN CD-RW CRW5224, Det är en Sony, varför den heter så på enhetshanteraren vet jag ej...

Om ni behöver länk till grejerna så fixar jag det!

Behöver hjälp så fort som möjligt då min dator kan stängas av vilken sekund som helst. Är tacksam för svar och all sorts hjälp jag kan få!

Med vänlig hälsning!

Permalänk
Avstängd

gå in i BIOS och se om HDD (Harddrive) är primary boot, om inte, se till att den är det.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Hej P1ngGviN, av någon anledning kunde jag inte byta plats på dom..
För tillfället ligger min cd-rom enhet som channel 2 slave och min HDD som channel 3 master... konstigt. Hur kan jag ändra på detta ?

Permalänk
Avstängd

jag skrev fel, ursäkta

Gå in i boot-menyn under uppstart (F8 är det på min) och se efter där vilken enhet som är primary boot.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"