Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Medlem

Direct X 10

När man kollar på grafikkort i butiker och på nätet står det att dom stöder direct x 9c..
Men det står inget om att dom kommer att stöda direct x 10 när det kommer.

Är det någon som vet om man måste köpa nytt grafikkort eller kommer dom nuvarande stöda direct x 10?

För tillfället har jag en Gainward 7950GT, 512mb som jag köpte för 3000kr för mindre än ett år sedan.
surt om inte den kommer stödja nya direkt X versionen.

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Det kortet kommer inte stödja DX10. Det är nVidias 8X00-serier och ATIs 2X00-serier som är de första att stödja DX10.
Du måste tyvärr köpa ett nytt kort för att få DX10 stöd, dessutom måste du ha Windows Vista för att nyttja stödet...

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Medlem

När kommer direct x10 och tror du att ALLA spel som släpps när det kommit att kräva det?

Man vill ju kunna spela Call of duty 4 och Brothers in arms:Hells higway när dom kommer.

Permalänk
Medlem

2010 kommer väl dx9 att fasas ut.

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alpzan
När kommer direct x10 och tror du att ALLA spel som släpps när det kommit att kräva det?

Man vill ju kunna spela Call of duty 4 och Brothers in arms:Hells higway när dom kommer.

Det finns redan spel idag som utnyttjar DX10, men dessa spel går även att köra i DX9. Just nu är det itne så stor skillnad på grafiken, men det kommer nog bli det senare. Jag tror att de flesta spel kommer stödja DX9 OCH DX10 ett bra tag då alla inte har råd med ett bra DX10 kort idag och de flesta sitter fortfarande med ett DX9 kort.

Permalänk

Jepp, det vore kommersiellt självmord att släppa ett spel med endast stöd för DX10-kort i dagsläget. Du skulle exkludera 90% av marknaden.....inte smart.
Du kommer att klara dig på ditt gamla kort ett tag till. När det kommit ut lite fler spel som stöder DX10 (och du har Vista), så kan det vara ide att börja fundera på ett nytt grafikkort som stöder DX10.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Hur bråttom är det att byta till ett kort som stödjer dx10?
Jag menar.. dx9 kommer väl att stödja dom flesta spel åtminstone ett år till, eller?
jag antar att Call of duty 4 och Brothers in arms kommer funkar med dx9 när dom kommer..

Permalänk
Avstängd

tror du kan vara lugn 2 år tror faktiskt att spel tillverkare kommer fortsätta att producera spel som gör att de kan sälja mer och fler kan spela...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TinMann
2010 kommer väl dx9 att fasas ut.

DX9 kommer förmodligen aldrig att fasas ut. Snarare att det blir bakåtkompatibelt precis som med tidigare DX versioner.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
DX9 kommer förmodligen aldrig att fasas ut. Snarare att det blir bakåtkompatibelt precis som med tidigare DX versioner.

Heh. Jo jo, jag menade dx9-spel

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Det kommer aldrig bli bråttom att byta upp sig men vill man spela Crysis när det kommer är det bästa inte bra nog skulle jag tro...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
...men vill man spela Crysis när det kommer är det bästa inte bra nog skulle jag tro...

Precis, och det har inte så mycket med dx10 eller dx9 att göra utan att de grafikkort som finns idag som endast har dx9-stöd inte är lika bra i dx9 som de kort som stödjer dx10. Men för att kunna spela Crysis kommer det säkert funka helt ok med ditt kort. Du kommer aldrig kunna köra på max grafik om det är det du vill men du kommer kunna spela det, om nu de rykten om systemkrav stämmer vill säga. Crysis finns ju inte ute än så vi vet ju inte med säkerhet.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

även om det är dx10 krav på spelet så kommer du även kuna köra det med dx9 ett bra tag framöver då dom skulle förlora så mycket kunder på att inte göra spelen lite bakåtkompatibla.

Man måste ha Windows vista för att kunna få dx 10 och alla som vill fortsätta använda xp kommer ju inte annars kunna spela spelen om dom gör spelen dx10 only är ju samma ssak som att man kan köra många dx9 spel med ett ti400 kort som bara stödjer dx8.1 eller om de t.om. var dx8.0

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TinMann
Heh. Jo jo, jag menade dx9-spel

Ah okej. Fast det kommer nog gå snabbare än om 3 år tror jag, inte säker dock. Det tog inte lång tid från att DX9 lanserades till att alla spel utvecklades i DX9 med bakåtkompabilitet med 8,7 och så vidare.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Det är inte så mycket mer att fundera över med övergången från dx9 till dx10 tycker jag. På samma sätt som övergången från dx8 till dx9. Det är såklart skillnad på så sätt att endast Vista stödjer dx10 men annars är det ju inte så stor skillnad mot förr. Jag tycker att folk ska sluta tänka i dx9 och dx10 och köpa det kort som de behöver för stunden. Ofta byter i alla fall jag grafikkort nästan varje år och så jäkla fort utvecklas inte spelen så det kommer ta tid innan vi har någon massa av dx10 spel ändå. Ingen stress än i alla fall.

Hur som helst så tycker jag att om man är gamer idag och har lite pengar att röra sig med så är ett 8800GTS 320MB _minimum_ idag om man ska köpa nytt, inte för att det stödjer dx10 utan för att det är ett bra kort rakt igenom. Men om man idag redan sitter på tex. ett X1950XT eller 7900GTX och inte är nöjd kan man vänta på den nya generationen kort som kommer ut runt nyår...ungefär alltså.

Så tycker jag att man bör tänka. Dx10 eller inte...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Inaktiv

det dröjer nog mindre än 1 år efter releasen av dx10 som alla "strospel" använder dx10. fast nu har det snart gått 1 år och de flesta spel jag väntar p¨å nu stödjer dx10.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
det dröjer nog mindre än 1 år efter releasen av dx10 som alla "strospel" använder dx10. fast nu har det snart gått 1 år och de flesta spel jag väntar p¨å nu stödjer dx10.

Jag med

Visa signatur

Permalänk
Medlem

DX10 finns redan och är bara optimering än sålänge. Allting DX10 gör kan med optimering göras i DX9, men Microsoft vill gärna få oss stackare att slösa pengar/tid/prestanda på deras ihopkok vid namn Vista. Vänta er ingen revolution, Vista äter ändå för mycket kräm för att man ska märka optimering mot prestandan vi ser i XP. Otur.

Permalänk
Medlem

problem

Jag har köpt mig en ny dator.

Acer Amd Athlon 64x dual core 5600+
2gb ddr
vista
geforce 8600 gt 256mb. dx10

Jag tycker det e konstigt med vissa spel
te.x f.e.ar kan jag inte köra på max inställningar
och world in conflict funkar knappt alls laggar som fan på custom inställningar.
jag har dom nyaste drivrutinerna både nvidia och vista.

någon som har typ samma prob. eller nån som vet va det kan bero på?

Permalänk
Avstängd

Själv ser jag det nog som läge att uppgradera till DX10-kort framåt våren 2008 tidigast.
Korten som finns idag lär knappast göra sej värda pengarna när DX10 kommit sej fram på spelmarknaden rejält.
Allt går med rasande fart, och närhelst man köper nytt så är man mer eller mindre lurad iaf.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem

Re: problem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av blackace

Jajamen, du till och med skrev det själv:

Citat:

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Re: problem

Citat:

Jag har köpt mig en ny dator.

Acer Amd Athlon 64x dual core 5600+
2gb ddr
vista

Jag tycker det e konstigt med vissa spel
te.x f.e.ar kan jag inte köra på max inställningar
och world in conflict funkar knappt alls laggar som fan på custom inställningar.
jag har dom nyaste drivrutinerna både nvidia och vista.

Det är inte konstigt att de spelen hackar för dig. Bara för att du har köpt en ny dator betyder inte det att den är bra. Det beror ju så klart på vilka komponenter du köper. Processorn är helt ok men grafikkortet är inte så jättebra, det är helt ok men inte mer.

Hade du däremot köpt ett 8800GTS eller GTX så hade du fått lite mer fart i spelen. Det är krävande spel som du nämner. Processorn är inte bästa den heller.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

De jag har hört är det att ny maskinvara (windows vista) behövs och ett nytt grafik kort (surt för er som redan har köt ett nytt jag rekomenderar att ni väntar tills DX 10 kommer och köper ett som stöder det)

Visa signatur

Your's
Draax~~

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Draax
De jag har hört är det att ny maskinvara (windows vista) behövs och ett nytt grafik kort (surt för er som redan har köt ett nytt jag rekomenderar att ni väntar tills DX 10 kommer och köper ett som stöder det)

dulilla pojken dx 10 har funnits ett bra tag nu men du måste uppgradera till vista för att få det finns inte till XP

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

De va la de jag skrev?

Visa signatur

Your's
Draax~~

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Draax

Inte ny maskinvara, men väl mjukvara (Windows Vista), samt ett grafikkort (hårdvara) som stöder det,vilket i dagsläget är X2400-serien, X2600-serien, X2900-serien,8400-serien, 8500-serien, 8600-serien och 8800-serien. Dock är det väl egentligen bara X2900-serien och 8800-serien som är tillräckligt kraftfulla för att göra de få DX10-spel som kommit rättvisa.

Visa signatur

~Pelle~