Permalänk
Medlem

Linjär algebra

Hejsan

Vet inte var man annars skulle ställa en sån här fråga...

Jag undrar lite om så kallade skalärprodukter när man räknar med vektorer, är det någon som skulle kunna förklara, visualisera, vad det är för något? t ex vektoradition är ganska simpelt att förstå sig på vad det är för nått: tänka sig att man räknar med krafter inom fysiken, och när man gör en vektoradition, så räknar man ut resultanten av krafterna. Finns det något liknande sätt att förklara skalärprodukter??

Min matte-lärare snackade något om högerhands-regeln inom fysiken, men den förstod jag mig inte riktigt på. Det han visade var att man har en kraft uppåt i x-led (tummen), och en kraft mot vänster i y-led (pekfingret), och då får man en resultant riktad mot sig själv i z-led (långfingret), det såg inte särskilt lågiskt ut i mitt huvud iaf...

Går det att visualisera och leka med det i Mathematica/liknande kanske?? Såg något i dokumentationen om vektorer, men jag får inte fram hur jag kan plotta dom eller nått, vilket rimligtvis borde gå...

mvh Fredrik

Permalänk
Medlem

Kunde inte låta bli att länka till den här filmen:
http://www.informatik.umu.se/~svps0009/files/skalarprodukt.mp...

Visa signatur

Test

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gamblor
Kunde inte låta bli att länka till den här filmen:
http://www.informatik.umu.se/~svps0009/files/skalarprodukt.mp...

HAHAHA, den var riktigt fin har gått på repeat några varv nu

Permalänk
Medlem

Den vanliga geometriska skalärptodukten brukar man förklara som ett relativt längdmått.

Om du har "A dot B" så är det A:s komponent längs B. Du drar ett streck vinkelrätt mot B som skär A:s slutpunkt. Skalärprodukten är av längden av den vektor som går drån origo till den punkt där linjen från A skär B:s linje, multiplicerat med B:s längd.

Lite klurigt, och jag har inte tillgång till något ritprogram nu.

EDIT:

Ett exempel kanske...

A = (2, 1)
B = (1, 0)

A dot B = 2

En linje från (2, 1) ner paralellt mot x-axeln skär den axeln vid (2, 0)
Denna vektor har längden 2, och B har längden 1, alltså är svaret 2.

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.

Permalänk
Medlem

Givet två vektorer u och v så skulle man kunna illustrera skalärprodukten som mellan u och v, (u.v) som det avstånd i v's riktning som u skulle hamna om man skulle dra en rät linje från v till u (linjen ska vara vinkelrät med v). dvs. den punkt i v's riktning som medför kortaste avståndet från u till v.

Speciellt om u och v är vinkelräta blir skalärprodukten noll.
Detta tar man som en definition: Om (u.v) = 0 sägs u och v vara ortogonala. dvs.
u och v ortogonala <==> (u.v)=0

Ett annat exempel på hur man kan illustrera skalärprodukten är genom att ta in lite fysik.
Antag att något rör sig under inverkan av tynggdkraften F. Förflyttningen under ett visst tidintervall representeras av vektorn r. Vi vet(gör vi?) att det av kraften utförda arbetet W är lika med produkten av förflyttningens längd, dvs längden på r, |r| och kraftens projektion på förflyttningsriktningen, dvs. |F| cos[r,F]. Där [r,F] betecknar den MINSTA vinkeln mellan vektorerna r och F. Således får vi arbetet W till följande:

W = |r|(|F|cos[r,F]).

Men detta är inget annat än hur skalärprodukten definieras mellan r och F.
W = (r.F)

Ps. Det kommer kanske en bild senare...
Ds

Visa signatur

weeeee

Permalänk
Hedersmedlem

Skalärprodukten är definerad (låt oss använda . som operator för att undvika förvirring med multiplikation) för två vektorer u, v med vinkeln alpha mellan u.v = |u||v*cos(alpha). Skalärprodukten är alltså ett tal, utan geometrisk tolkning.

Det mounte förklarar först är projektion, vill säga att man projicerar en vektor på en annan. Söker man projektionen av uv och kallar den u' (som i hans bild) har vi att u' = (u.v)*v/|v|^2. Det är väl så nära geometrisk tolkning du kan komma.

Däremot missade mounte att dividera med längden på v när han beräknade längden av u'
Vi har att |u'| = |(u.v)*v/|v|^2| = |u||v|*cos(alpha)*|v|/|v|^2 = |u|*cos(alpha).

Visa signatur

The variable 'brain' is declared but never used

Permalänk
Hedersmedlem

Ok så bra förklarat av damme. Själv tänkte jag bara inflika att du kan ställa mattefrågor här:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=3...
"Dina matteproblem löses här!!!"

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

damme, om du inte missat totalt så har jag skrivit |u'| dvs. längden på den projicerade vektorn vilket stämmer helt korrekt med vad jag skrivit.

Visa signatur

weeeee

Permalänk
Medlem

Det din lärare förklarade var kryssprodukt

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?