kan inte formatera vid installation

Permalänk
Medlem

kan inte formatera vid installation

Jag ska ha nyinstall av XP på min c disk. Jag bootar med skivan o allt är frid o fröjd. Men jag får aldrig upp alternativet att formatera c disken. Den vill bara installera om windows i windowsmappen. Vad gör jag fel? När jag föreslår "ta bort partition" och markerar c:\ så textar den att det finns filer i den som behövs??? Jag vill bara ha bort skiten i c disken och en ren installation. Jag har sökt i forumet men hittar inte "mitt" fel. USB keyboard enabled i bios.

Visa signatur

"nous somme les hommes de troup d´assault ..."

Permalänk
Medlem

Har precis stött på samma problem. Trodde det skulle lösa sig om jag fixade en annan partition att installera på och sedan ta bort den gamla versionen, men tji fick jag. Ligger tydligen en del systemfiler som hindrar möjlighet till formattering.

Om någon kunde hjälpa WRC och mig med detta vore vi både mycket tacksamma.

/Magnus

Permalänk
Medlem

Jag återupplivar denna tråd så slipper jag göra en ny. Jag har exakt detta problem, jag har tagit bort min windows-partition (C:) och skulle sen göra en ny partition och formatera den. Det går bra att göra en ny partition men sedan när jag trycker på Enter, är alltså inne i windows-xp skivan, står det något med att det inte är en giltig windows-partition.

Tänkte att det skulle funka om jag gjorde en ntfs-partition före jag gick in i xp installationsprogrammet, bootade ubuntu och gjorde en ntfs-partition däri och testade igen men samma sak.

Jag har 3st andra partitioner på samma hårddisk. root (/), home (/home) och swap, alltså linux-partitioner. Kan det störa att ha icke-windows partitioner på samma hårddisk när man ska installera om windows?