vilket x1950 pro ska man ta?

Permalänk
Medlem

vilket x1950 pro ska man ta?

jag har 2 att välja på , antigen Sapphire Radeon x1950 Pro 512 mb http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=329295 eller Gecube versionen http://www.tbh.se/index.asp?id=3&akat_id=1255&kat_id=2116&pro...

Permalänk

Helt klart Sapphire som är ett stort och känt märke.
Gecube .. jadu nånting konstigt och dåligt rykte kring det märke.
Köp sapphire!

Permalänk

Helt klart Sapphire som är ett stort och känt märke.
Gecube .. jadu nånting konstigt och dåligt rykte kring det märke.
Köp sapphire!

Permalänk
Medlem

Sapphire hade jag gått på, känns mycket säkrare.

Visa signatur

Antec P180B | Corsair HX620W | Asus P5P55D | Core i7 860 | 4Gb Corsair Dominator 1600mhz | 1TB Seagate 7200.11 | GeForce GTX285 |
Vattenkylning: MCR220, MCR320, MCP355 (XSPC-top), DD Dual-bay Res | EK Wave, EK S-max NB | MCW60

Permalänk
Medlem

Om du ändå ska lägga ut 1500kr så kolla om någon har ett Sapphire x1950pro Ultimate, då du får ett snabbare kort med betydligt bättre kylare för samma summa.
Om jag köpt ett kort i prisklassen 1000-1500kr så hade jag valt Powercolor x1950GT, visst det är några procent slöare, men på köpet får du bättre kylning och därmed ett tystare, samtidigt som det kostar ca 1000kr. Kolla inet.se.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

är x1950pro Ultimate bättre eller? undrar om mitt system kommer flaskhalsa , AMD Athlon 64 3500+ 2.2 ghz , 1 GB ram

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IggeM
är x1950pro Ultimate bättre eller? undrar om mitt system kommer flaskhalsa , AMD Athlon 64 3500+ 2.2 ghz , 1 GB ram

Jag kollade precis upp det då jag beställt ett Sapphire Radeon X1950 Pro 256Mb. Det enda som verkar skilja är fläkten, och i mitt fall så har jag redan en Zalman VF-700.

Men kolla här: http://www.sapphiretech.com/en/productfiles/168brochure.pdf

//Fredde

Permalänk
Medlem

Först, för de som inte känner till det - Sapphire, är den första tillverkaren som ATi vänder sig till utanför sin krets d.v.s. de har ett stort sammarbete sedan lång tid tillbaka.

Sedan angående X1950 Pro 256MB och X1950 Pro 512MB.
Den bild som bl.a. komplett har på sin sida är felaktig - den visar 256MB modellen. De första modellerna av dem hade bl.a. ingen kylning på spännings chippet (finns utanför kylaren), vilket gjorde att de gick sönder efter en tids användning. Nu var det inte bara Sapphire som hade problem utan nästan alla tillverkare hade mer eller mindre med problem med de första serien av den typen av grafikkort, som kom ut förra året. Men när kylning kom till var problemen ur världen, men den som byter kylare får se upp med den saken.

Till 512MB modellen, är det inte alla som har den på bild - inte ens hos Sapphire hemsida utan den kan man finna bl.a. i deras arkiv eller ute på nätet ibland. Den har en annan PCB eller layout, mot 256MB modellen. Där är bl.a. kylaren annorlunda med förbättrad strömförsörjning. Enligt vad jag har sett om den så ska specifikationerna vara lika mellan dem - core och minnes hastigheten. Men jag vet inte om den modellen är bättre eller sämre på överklockning eller inte, mot 256MB modellen. Men i vissa sammanhang vid användning av kortet är det ett plus med lite mer minne.

Hur som helst, här är bilden på 256MB modellen.
http://www.sapphiretech.com/us/products/products_overview.php...

Ultimate - det som skiljer den är att det sitter en Zalman kylare på den, som man kan köpa löst i en datorbutik och har 256MB minne. Den stora oranga saken baktill på kortet är kylaren för spännings chippet. Den är också något överklockad men det är inte någon större överklockning det är frågan om.
http://www.sapphiretech.com/us/products/products_overview.php...

Slutligen, här är 512MB modellens bilder.
http://www.newegg.com/Product/ShowImage.aspx?CurImage=14-102-...

Ett tips, som gäller alla modeller med standardkylaren, att utan en väl ventilerad datorlåda blir korten väldigt varma efter någon timmas hårt arbete och fixa mer fläktar eller byt kylare kan bli aktuellt.

IggeM, min synpunkt är att det ska bli en bra uppgradering för ditt system. Jag har liknande system själv: San Diego 3700+ men med 2GB ram och är på väg snart att beställa ett X1950 Pro kort till mina grejor, som jag ser idag är en prisvärd uppgradering för att kunna ett tag till bl.a. spela en del olika spel då och då (och fulla/äkta DX10 spel dröjer ännu en tid till). Sök och titta runt på olika datorforums och Internet, om dessa typer av grafikkort i största allmänhet, så kanske du finner någon modell eller märke som faller dig i smaken för dina önskemål och behov. Dock, om du inte har det redan, så skulle det inte sitta fel med mer minne sedan i ditt system än bara en 1GB ram, men det är bara min "lilla" notis till dig.

En sökmotor:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=350#rparams=k=s9239461

Som avslutning vill jag säga - lycka till med ditt val av grafikkort.

/Saint25

Permalänk
Medlem

tackar så mkt för er förnuftiga tips

Permalänk
Medlem

Jag måste hålla med DeluxXxe, antingen så köper man ett Ultimate (alt. Powercolor-kortet med AC X2-kylaren) där kylningen redan är fixad och man får det lite klockat, eller så köper man ett GT som har andra voltregulatorer (det är iaf min åsikt)

Permalänk
Inaktiv

ta det billigaste, sapphire kortet är bättre än gecube som enligt rykten ska ha den sämsta fläkten någonsin.

Permalänk

en snabb fråga då, hur mäter sej 1950XT mot PRO då?

ursäkta TK tas bort om så önskas..

/Danne

Permalänk
Medlem

efter alla tester jag sett är det bara typ 3 fps som skilljer i spel.... kör på Sapphire Radeon x1950 pro 512 MB

Permalänk
Medlem

XT-kortet har ju betydligt mer shadder-kraft... vilket är en fördel i nyare spel. Dock så har jag inte sett så mycket av korten på senaste tiden, men ett beg. sådant bör du få för under 1500kr.
Kolla blocket eller Swec-marknaden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saint25

Sedan angående X1950 Pro 256MB och X1950 Pro 512MB.
Den bild som bl.a. komplett har på sin sida är felaktig - den visar 256MB modellen. De första modellerna av dem hade bl.a. ingen kylning på spännings chippet (finns utanför kylaren), vilket gjorde att de gick sönder efter en tids användning. Nu var det inte bara Sapphire som hade problem utan nästan alla tillverkare hade mer eller mindre med problem med de första serien av den typen av grafikkort, som kom ut förra året. Men när kylning kom till var problemen ur världen, men den som byter kylare får se upp med den saken.

Till 512MB modellen, är det inte alla som har den på bild - inte ens hos Sapphire hemsida utan den kan man finna bl.a. i deras arkiv eller ute på nätet ibland. Den har en annan PCB eller layout, mot 256MB modellen...
...
Hur som helst, här är bilden på 256MB modellen.
http://www.sapphiretech.com/us/products/products_overview.php...
...
Slutligen, här är 512MB modellens bilder.
http://www.newegg.com/Product/ShowImage.aspx?CurImage=14-102-...

IggeM, ...Dock, om du inte har det redan, så skulle det inte sitta fel med mer minne sedan i ditt system än bara en 1GB ram, men det är bara min "lilla" notis till dig.

/Saint25

Har själv letat och kollat på bilderna på x1950GT/PRO 256/512MB. Faktum är att det är VÄLDIGT svårt att hitta rätt bilder. Jag har dock Sapphire's x1950GT 256MB och kan bekräfta att det har exakt samma kylare och pcb-layout som x1950pro 512MB, vilket du länkar till. Du har rätt i att denna version inte kräver flänsar på voltregulatorerna. Layouten tillkom i och med x1950GT (som jag köpte då det var nysläppt och gamblade alltså lite eftersom ingen visste om vf900cu skulle passa) och jag gissar att man nu använder samma design till x1950PRO, både 256 och 512MB-versionerna. Jag har inte sett något 256MB med den kylaren, men å andra sidan kan ju det bero på att det är väldigt svårt att hitta.
En sak till, den där kylaren låter verkligen. Jag bytte moderkort samtidigt som grafikkortet, så jag testade först orginalkylaren i någon minut för att försäkra mig om att allt var ok, innan jag började pilla. Med andra ord så tog inte drivrutinerna hand om någon fläkthantering, men den lät tillräckligt för att skrämma mig och även alla andra recensenter av kortet som jag sett. Sapphire är en bra tillverkare, men fläkten är verkligen misslyckad.

Skillnaden mellan x1950pro -> XT är ganska stor.

http://www.legionhardware.com/document.php?id=683&p=3 <-- kolla i det testet för en överblick hur det ser ut i nya krävande spel. Personligen tycker jag inte att x1950Xt är prisvärt alls. x1950GT från powercolor är enda kortet jag skulle kunna tänka mej, eller alternativt ett x1950pro Ultimate. Tysta och prisvärda kort.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeluxXxe
Har själv letat och kollat på bilderna på x1950GT/PRO 256/512MB. Faktum är att det är VÄLDIGT svårt att hitta rätt bilder. Jag har dock Sapphire's x1950GT 256MB och kan bekräfta att det har exakt samma kylare och pcb-layout som x1950pro 512MB, vilket du länkar till. Du har rätt i att denna version inte kräver flänsar på voltregulatorerna. Layouten tillkom i och med x1950GT (som jag köpte då det var nysläppt och gamblade alltså lite eftersom ingen visste om vf900cu skulle passa) och jag gissar att man nu använder samma design till x1950PRO, både 256 och 512MB-versionerna. Jag har inte sett något 256MB med den kylaren, men å andra sidan kan ju det bero på att det är väldigt svårt att hitta.
En sak till, den där kylaren låter verkligen. Jag bytte moderkort samtidigt som grafikkortet, så jag testade först orginalkylaren i någon minut för att försäkra mig om att allt var ok, innan jag började pilla. Med andra ord så tog inte drivrutinerna hand om någon fläkthantering, men den lät tillräckligt för att skrämma mig och även alla andra recensenter av kortet som jag sett. Sapphire är en bra tillverkare, men fläkten är verkligen misslyckad.

Skillnaden mellan x1950pro -> XT är ganska stor.

http://www.legionhardware.com/document.php?id=683&p=3 <-- kolla i det testet för en överblick hur det ser ut i nya krävande spel. Personligen tycker jag inte att x1950Xt är prisvärt alls. x1950GT från powercolor är enda kortet jag skulle kunna tänka mej, eller alternativt ett x1950pro Ultimate. Tysta och prisvärda kort.

Ja, jag kan instämma i att det är inte lätt att få fram bra bilder över dessa grafikkort och det är osäkert om alla 256MB korten har den nya PCB, som X1950 GT och X1950 Pro har... men man ska komma ihåg att det är inte precis gratis att ta fram en ny PCB med komponenter och modellen är inte heller ny utan de är snarare på väg att fasas bort från tillverkningen helt och hållet inom kort (min gissning).

Ja, det är inte bara Sapphire eller någon annan tillverkare, som använder billigare kylare på billigare och enklare grafikkort, något som jag är medveten om och jag har bytt en och annan kylare på många olika grafikkort tidigare. Men tack ändå för infon, säkert kan någon annan på forumet dra nytta av den infon någon gång.

Ja, det är en viss skillnad mellan X1950 Pro och X1950 XT, men knappast för priset och nya XT kort är svåra att få tag på (mig veteligen tillverkas de inte längre). Sedan ska man inte alltid ta tester i allmänhet bokstav för bokstav, då prestandan varierar beroende val av delar i datorsystemet och vilken mjukvara + drivrutiner som används (+ överklockning) - man kan se det som en fingervisning om det kan ge en förbättring mot vad man har eller tänker sig skaffa för delar/saker till sitt datorsystem. Oavsett vad man väljer för grafikkort - X1950 GT eller X1950 Pro, får man möjlighet till prestandaökning i sitt system för en rätt låg kostnad. Sedan kan t.ex. vänta in lämplig tid någon gång nästa år och då titta på de nya, kommande grafikkorten från ATi eller nVIDIA, för att då bestämma sig för ett värre grafikkort som bl.a. DX10 stöd, då kommande spel kommer allt mer har stöd för detta under nästa år. Om man har det behovet och det här en möjlig väg att gå vid val av grafikkort.

Ja, på pappret verkar X1950 GT lovande. Jag har sett från forums att det finns människor som har lyckats "flasha" upp kortet till ett Pro-kort och med en del överklockning på det - men då behövs det mer kylning på grejorna och spänningsmodifikation. Men för den sakens skull, är det ingen garanti att det går att "flasha" upp ett GT-kort till ett Pro-kort. Men visst, jagar man varenda 10-tals krona, kan man spara in något på ett välja ett GT-kort istället för ett Pro-kort. Jag chansar inte, då kostnaden är inte så stor mellan dem utan mitt val blir ett X1950 Pro 512MB inom kort och sedan får jag se vad som händer på grafikkortsmarknaden under nästa år - vad för modeller det kommer ut och till vilket pris de har o.s.v. Att idag lägga pengarna på t.ex. ett 8800GTS eller X2900 XT kort, är inte rätt eller prisvärt, om man har ett äldre datorsystem och/eller när man vet att kring årsskiftet eller under kommande vår, finns det bättre grafikkort ute i handeln. Har man inte behov att ha den senaste tekniken eller har inte så mycket pengar att spendera på sitt datorsystem vid ett visst tillfälle, ser jag nu att ett X1950 grafikkort som ett prisvärt alternativ i kanske väntan på nyare och bättre grafikkort. Men jag är inte helt ensam att tänka så, både på detta forum och många andra forum runt om i världen.

/Saint25

Permalänk
Medlem

Nu ger det ju inget alls att "flasha" ett GT till ett PRO om man kan klocka manuellt, då det bara är frekvenserna som skiljer. Men båda korten klockar relativt dåligt, så någon OC ska man inte förvänta sig... men lite går ju i dom flesta fall.

Nej, XT-korten verkar fasas ut... dom fanns ju att få tag i för ca 1600kr ett tag, och då var dom ganska prisvärda Finns ju att köpa på begagnat-marknaden (och där tycker jag man ska kolla om man ska köpa ett kort för 1000-1500kr)

Permalänk
Medlem

Såg nån som försökte sälja ett saphire x1950 pro 256 för 1800

http://prisjakt.nu/produkt.php?p=215662,
http://prisjakt.nu/produkt.php?p=216227,
http://prisjakt.nu/produkt.php?p=133610, eller
http://prisjakt.nu/produkt.php?p=130883??

Koommer förmodligen uppgradera efter jul, men vill kunna köra crysis, WiC o lite annat som kommer under hösten på okej inställningar iaf.

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
Jag måste hålla med DeluxXxe, antingen så köper man ett Ultimate (alt. Powercolor-kortet med AC X2-kylaren) där kylningen redan är fixad och man får det lite klockat, eller så köper man ett GT som har andra voltregulatorer (det är iaf min åsikt)

Jag fick hem mitt Powercolor x1950Pro 512 idag, och helvete vad bra kort!.

Vadå, är den redan "fabriksklockad"?.

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk
Medlem

vars köpte du det? hittade bara 256 mb versionen

Permalänk
Medlem

Applet,
Jag skrev att det finns de som har lyckats med att "flasha" sina GT-kort men jag vet själv sedan länge att det lönar sig sällan denna modd, utan hederlig överklockning med eller utan spännings modifikation + god kylning, är det som gäller för att kunna krama ur lite mer prestanda ur sitt kort. Nu är det så att alla som köper ett grafikkort av den här typen idag, inte det första de tänker på att försöka överklocka kortet till bokstavligt talat, till bristningsgränsen utan man söker ett bra allround grafikkort till låg peng - i väntan på kanske ett bättre grafikkort någon gång nästa år.

Jag, man kan kanske få tag på ett XT-kort begagnat men för mig är det inget val jag tänker på nu. Sedan är kostnaden för t.ex. ett Pro-kort, från ca 1300 kr inte så väldigt mycket pengar att prata om, tycker jag. Annat är det med grafikkort för kanske ca 3000-5000 kr, där svider det mer i plånboken och då bör man vara mer noga med valet av korttyp och märke, för att man ska bli riktigt nöjd med sitt köp.

Painby,
Ja, det finns säkert en och annan mindre nogräknade butik som försöker ta ut ett överpris av olika datorvaror.

När det gäller val av grafikkort, är mitt råd oavsett märke/typ att välja ett med 512MB minne, då du kan få lite extra prestanda och i vissa fall öven lägga på lite mer "ögongodis" på spelen. Jag har sett olika gjorda tester på det från olika datorsidor på Internet och det skiljer en del mellan, 256MB och 512MB ram. Nu är det inte alla spel som drar nytta av lite mer med minne men när det skiljer sig lite mellan korten i fråga om pengar, så ser jag idag att ett kort med 512MB är det bättre valet. Valet är dock ditt då det är din plånbok som ska betala kortet.

Men om du ska något av modellerna, som har standard kylare, att rådet från mig och av andra användare, även i den här tråden, att byta ut kylaren till något som kylare bättre och är tystare. Så det tillkommer en liten extra kostnad till om du inte har tillgång till en annan lämplig kylare att montera på grafikkortet.

När det gäller spelen, detta kort är ett DX9 kort och ej ett DX10, men det kanske inte har så stor betydelse då just nu det ännu inte finns till 100% renodlade DX10 spel - kanske någon gång nästa år får vi se dem ute i handeln. Så här i början mellan två olika tekniker, kommer det att finnas spel som stödjer båda dessa två, där DX10 ger lite mer visuellt godis på skärmen för ögonen att titta på. När tiden är fullt mogen för 100% DX10 och även hårdvara och mjukvara med OS, då kan större förändringar förväntas med tillhörande prestanda ökning mot DX9. Där är vi inte ännu.

Ja, jag kommer också köpa ett nytt fullt dugligt grafikkort till spelen som finns och kommer i vinter (som jag tidigare har skrivit om i tråden), här ett X1950 Pro 512MB, inom kort och vänta ut tiden till någon gång nästa år innan jag tänker på att köpa något nytt grafikkort eftersom det är så mycket nya och intressanta modeller både från ATi och nVIDIA som snart finns ute i handeln till oss konsumenter och köpare av datorprodukter.

Välj ditt grafikkort efter ditt förmodade behov och vad du tycker att du har råd till att lägga ut på ett grafikkort, så att du har något som är användbart i kanske upp till ca 6-8 månader eller mer beroende vad ditt behov på grafikprestanda är i ditt datorsystem. Lycka till med ditt nya grafikkort.

pull,
Ja, X1950 Ultimate 256MB, är något överklockad från fabrik men det är inte mycket och många gånger med bra kylning + lite andra trix, kan man överklocka kortet själv med lämplig mjukvara, till högre nivåer än så av vad jag har sett i resultatväg från olika forums. Men nu köper man knappast ett billigt X1950 kort för att överklocka det hårt och försöka slå en olika rekord utan man köper det för att det är ännu idag, ett vettigt kort dugligt till det mesta i användningssätt med datorn.

Ja, även ditt PowerColor, ska kunna gå att överklocka en del men då blir det att trixa en del med kortet, då detta märke och modell, är rätt kända på att det är lite svårt att överklocka detta kort - av vad jag har funnit vid mina olika sökningar över Internet på allmän information om denna typ av grafikkort. Men hur som helst, kul att få veta att du är nöjd med ditt X1950 Pro kort.

/Saint25

Permalänk
Medlem

Hade jag vart du så hade jag satsat på ett ASUS, ett riktigt tyst kort

Visa signatur

| Q6600 @ 2.4GHz | Asus P5N-E SLI | 3gb Corsair 800MHz | Geforce 275 GTX |1TB & 500GB Samsung | Corsair 520W | Scythe Katana | Logitech G15 | Mx518 | 3DMark -06 11000p -01 44000p |

Permalänk
Medlem

Tack för ett utförligt svar, hade koll på det mesta redan, men shysst att du tog dig tid att fröklara!

Ska tänka över vilka behöv jag har lite till...så får vi se vad jag kan skrapa ihop till.

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
Nu ger det ju inget alls att "flasha" ett GT till ett PRO om man kan klocka manuellt, då det bara är frekvenserna som skiljer. Men båda korten klockar relativt dåligt, så någon OC ska man inte förvänta sig... men lite går ju i dom flesta fall.

Stämmer, till viss del. De flesta problemen att överklocka just rv570(le) beror på mjukvaran som används.
När jag precis installerat kortet så testade jag "Find max core" med ATiTool. Även om jag förväntade mig en klock på säg 600mhz, så blev jag väldigt förvånad då bilden blev förvrängd och jag var tvungen att manuellt reboota, vid 700mhz(!). Minnena är speccade på 1.2ns (833mhz, 1666DDR), så, även där finns det utrymme. Just minnena är matade med mindre volt än vad de är speccade för, så därav skulle ett annat bios till kortet vara av intresse.
Hur som helst så ser jag ingen anledning att köpa ett GT för att klocka det. Köp lika gärna ett pro då.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saint25
...
/Saint25

Till att börja med, bra och långt inlägg!
x1950pro Ultimate rekommenderade jag snarare för den bättre kylaren, än den högre minnesfrekvensen. Det blir ju samma pris med x1950pro +vf900cu separat som om man köper ett Ultimate direkt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Painby
Ska tänka över vilka behöv jag har lite till...så får vi se vad jag kan skrapa ihop till.

Kort och gott, om ljudnivå spelar roll, Powercolor x1950GT (~1000kr) eller x1950GT Ultimate (~1500kr), beroende på budget.
Annars väljer du valfritt x1950pro för 1200kr. Oavsett val kommer tror jag att du kommer vara nöjd.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Hjälpsam

Jag kan tillägga att jag har en kylare på mitt X1900GT, som påminner om den modell, som visas på X1950Pro 256MB och den är inte bullrig alls.
Den nya kylaren som sitter på GT och Pro 512, verkar vara ett väldigt trist och dumt misstag från Saphires sida.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeluxXxe
Stämmer, till viss del. De flesta problemen att överklocka just rv570(le) beror på mjukvaran som används.

Aha, det va något nytt

Permalänk
Medlem

DeluxXxe,
Ja, även fast jag inte har grafikkortet ännu så tycks det vara som en slumrande björn som när den väcks, man inte vet hur den ska bete sig - elak eller snäll?

Jag har sett från olika forums, att det finns användare som har fått tag på ett bra exemplar av grafikkortet, tillsammans med bra kylning och spänningsmodifikation, lyckats överklocka kortet ganska väl. Så det är som du skriver, att framförallt så är spänningen en aning låg på minnena.

Nu köper man knappast detta kort för att börja överklocka kortet bland det första man gör när det sitter i ens datorlåda utan det presterar rätt okej som det är som standard. Men det är intressant att veta att det kan finnas överklockningsmöjligheter med sitt grafikkort - typ en "varg i fårakläder".

Sedan vad trevligt att du gillade mitt inlägg. Att byta kylare för min del är inga större svårigheter, lite mickel men sedan är det klart, men visst, vill man göra det enkelt för sig köper man ett färdigt paket ex. Ultimate.

Det finns några varianter att förbättra kylningen på detta kort.

Från billigt till dyrt, några exempel.
1. Ta t.ex. en gammal CPU-kylare med fläkt och anpassa den till grafikkortet + kylflänsar.
2. Köp en Arctic Cooling Accelero X2 - en sådan kan man finna från ca 150 kr.
3. Köp en Zalman VF900 - en sådan kan man finna från ca 300 kr.
Alternativt en ZEROtherm GX815 - en sådan kan man finna från ca 300 kr.
4. Köp en Thermalright HR-03 - en sådan kan man finna för drygt 400 kr + kylflänsar.
5. Köp/skaffa vattenkylning i någon form med extra kylfänsar etc.

Slutsatsen är att det går att få kortet svalt, till låg ljudnivå och i många fall till låg extra kostnad utöver vad t.ex. ett X1950 Pro kort kostar att köpa idag. Det är behovet och tycke och smak hos köparen/användaren som avgör vad hon eller han ska göra med sitt grafikkorts kylare - ha den kvar eller byta ut den till något annan kylare (+kylflänsar).

Painby,
Jag tror som DeluxXxe att du kommer nog till slut att finna ett grafikkort som du blir nöjd med, oavsett vilken modell eller märke du väljer. Lycka till.

Ratatosk,
Ja, sedan de bytte layout på PCBn, kunde den gamla kylaren inte användas och man kunde tycka att Sapphire kunde ha kostat på sig en bättre kylare från början. Min gissning att då skulle nog priset gå upp en del och då kortet är på väg bort från tillverkningsbandet inom kort, lär vi inte se någon bättre kylare på detta grafikkort utan det får man lösa som ägare själv - att välja en kylare som passar ens behov och önskemål.

IggeM,
Vad trevligt. Jag får önska dig lycka till med ditt Sapphire X1950 Pro 512MB grafikkort.

/Saint25

Permalänk
Medlem

man tackar

Permalänk
Medlem
Citat:

[i]
Hur som helst, här är bilden på 256MB modellen.
http://www.sapphiretech.com/us/products/products_overview.php...

Slutligen, här är 512MB modellens bilder.
http://www.newegg.com/Product/ShowImage.aspx?CurImage=14-102-...

/Saint25 [/B]

Hmm, jag köpe ett Sapphire X1950Pro 512mb från Komplett som jag fick igår och det ser ut som det på första bilden?!