Permalänk
Medlem

Problem :(

Hej

Jag har litte problem med min nya dator, det är en C2D E6750, Gigabyte p35 DS3 2GB ram etc etc (Kolla min tag) och den har fungerat som en klocka tills idag.

Imorse satt jag och spelade som vanligt innan jobbet och allt fungerade som det skulle, jag stängde av den och gick till jobbet. Senare ringer min bror som brukar sitta vid den när han kommer hem från skolan, när han skall starta den går den igång med stänger av sig efter ca 3-5 sekunder, inget pip från PC-speaker och ingen bild, den startar igen efter ca 5 sekunder och upprepar samma prosedur.

Jag har provat annat grafikkort, ingen skillnad, annat nätagregat, ingen skillnad. Det jag undrar då är: Är det CPU'n det är fel på eller moderkortet? Kan jag åtgärda det själv eller måste jag retunera?

Visa signatur

Desktop: | CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D | GPU: ATI Radeon RX 9070 XT 16gb | RAM: 32gb | SSD: 2 x 2tb m.2

Permalänk
Medlem

Hur många minnesstickor har du?

Visa signatur

[Intel Dual Core E6750 @ 3.6ghz][OCZ Gold 3GB] [PNY Geforce 8800GTX 768mb] [Gigabyte P35-DS4 iP35 4DDR2-DIMM 2PCI 5PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Firewire Socket775 ATX ][Corsair HX Series Modular Power Supply 520W][Samsung HD160HJ] [Thermaltake Watercooling System] [Windows Vista Ultimate x64]

Permalänk
Medlem

2 x1024 i dual-channel läge

Visa signatur

Desktop: | CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D | GPU: ATI Radeon RX 9070 XT 16gb | RAM: 32gb | SSD: 2 x 2tb m.2

Permalänk

hmm... cleara cmos och se om det hjälper. om inte, testa dina minnesstickor en och en i olika slots.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

Precis vad jag tänkte föreslå, iaf de med minnesstickorna

Visa signatur

[Intel Dual Core E6750 @ 3.6ghz][OCZ Gold 3GB] [PNY Geforce 8800GTX 768mb] [Gigabyte P35-DS4 iP35 4DDR2-DIMM 2PCI 5PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Firewire Socket775 ATX ][Corsair HX Series Modular Power Supply 520W][Samsung HD160HJ] [Thermaltake Watercooling System] [Windows Vista Ultimate x64]

Permalänk
Medlem

har redan testat det, funkar inte, men jag kollade med den lokala datoraffären här och komplett.se, de sa båda samma sak, att moderkortet är fel, så jag skickar in det i dagarna.

Visa signatur

Permalänk

jupp, jag tycker det låter som ett paj moderkort, det hände broshan precis, hans budget 775 kort dog efter bara 7 månader, så jävla surt! se till att skaffa ett riktigt bra (jag kan STARKT rekomendera Gigabyte, varför inte DS4? eller DQ6?

Visa signatur

P182, GA-P35 DQ6, Q6600 (G0 - kyld av TR Ultra 120 + Noctua NSF12), Mushkin SP2+ PC6400 5-5-5-12 2*2048= 4GB,
Leadtek 8800GTX, WD Raptop 150GB Gamer, WD 500GB AAKS, Silverstone Decathlon 750W, Windows Vista Home Premium 64, HP W2207

Permalänk
Avstängd

jag kör både ds3 o s3 med p965 och p35 o dom har funkat enormt bra för mig o båda kortetn har jag överklockat cpun minst 40% så man måste inte gå på ett moderkort för 2000:- klassen för att det skall fungera ,du råka väl mest bara ut för ett måndags ex

Visa signatur

C2D E6600 2,4@3,3ghz Nvidia G8800GT 512 o mycke hd

Permalänk
Medlem

Jepp de gjorde jag, men de blev ett budget ialla fall fast frame på den lokala affären, blir enklare om de felar.
Vad gäller överklockning så är jag inte så intreserad, vill bara att allt skall funkar då jag efter år med datareparationer och felsökningar av inte bara min utan andras datorer är ricktigt trött på det.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

jag lider med er som har datorpeoblem ,jag har aldrig råkat ut för några större problem ,men det kanske beror på att jag byter varje år åxå

Visa signatur

C2D E6600 2,4@3,3ghz Nvidia G8800GT 512 o mycke hd

Permalänk
Medlem

Nej det är inte skoj, så nu blir det att köpa dator på en mer lokal butik där man kan få mer direkt hjälp, som tur är så har vi en sådan i vår kommun med faktisk riktigt bra priser samt att man kan pruta

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja finns det en lokal butik med skapliga priser är det inte mycket att fundera på.
Underlättar ju en hel del när något går sönder eller jäklas.
Att bara ta med datorn och låta dom kika på den istället för telefonkö i 30 min för att sedan beskriva felet och få ett rma nummer och skicka tillbaks saken som är fel på, så att dom kan undersöka den sparar ju en hel del tid.
Själv tjänade jag över 5000kr på att köpa min dator på datorbutiken i stället för av den lokala datorfirman...
14000kr i stället för över 19000kr med ett sämre moderkort (fick ej mer exakt pris) så var valet lätt!
Då är det värt den extra tiden/jobbet om något nu skulle jäklas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonas_Br
Ja finns det en lokal butik med skapliga priser är det inte mycket att fundera på.
Underlättar ju en hel del när något går sönder eller jäklas.
Att bara ta med datorn och låta dom kika på den istället för telefonkö i 30 min för att sedan beskriva felet och få ett rma nummer och skicka tillbaks saken som är fel på, så att dom kan undersöka den sparar ju en hel del tid.
Själv tjänade jag över 5000kr på att köpa min dator på datorbutiken i stället för av den lokala datorfirman...
14000kr i stället för över 19000kr med ett sämre moderkort (fick ej mer exakt pris) så var valet lätt!
Då är det värt den extra tiden/jobbet om något nu skulle jäklas!

Jepp men denna butiken har bra priser, fick moderkortet för 50 spänn mer än komplett så tar man med frakten så blev det billigare och jag köpte ett lian-li chassi föra helgen av dem, det här scand v3 chassit, fick det för 800kr (Efter litte prutande).

Ett varningens ord om Gigabyte GA P35 DS3, mitt gick sönder efter en månad med en del Bluescreens emmelanåt, och nu är polarens på väg att sumpas också, kan ju bara ha varit så att vi fick ur en dålig ptoduktions serie, men man vet alldrig.

Det nya moderkortet (MSI P35 Neo) funkar alldeles prima, så nu hoppas jag att jag inte behöver pilla mer i datorn på ca 3 år då det är dags för en ny

Visa signatur