Permalänk
Avstängd

Det är ju skitenkelt,spelar du mest så E6850,men om du kör mycket program och 3drendering så är det Q6600 som man bör satsa på,så enkelt är det,var det nåt du inte förstog?

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Det är ju skitenkelt,spelar du mest så E6850,men om du kör mycket program och 3drendering så är det Q6600 som man bör satsa på,så enkelt är det,var det nåt du inte förstog?

Var det något du inte förstod? Om bara några månader kommer situationen att se helt annorlunda. Nya spel kommer med stöd för fyra kärnor och där blir en E6850 ifrånsprungen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban

Eh, vi som är på q6600 sidan fattar inte vad du menar, varför betala lika mycket för två kärnor som man betalar för fyra?

Edit: Och vi har dubbla cachen.

Permalänk
Medlem

Håller ändå med alban lite där,jag har båda cpuerna och som JAG använder mina cpuer så är 6850 snabbare,jag spelar en hel del och benchar en del och så,inte så mkt annat som kräver många kärnor.Jag gillar min quad heltklart mkt,dock gillar jag min 6850 lite mer då den inte "tänkt" en ända gång i win och ALDRIG "segat" på en ända sak,på q6600 så får man Win XPs "tänkarglas" någon sek ibland.
Benchar jag på massa olika prog så måste q6600 upp till 3200 för att ungefär ligga jämnsides med 6850 som körs original(q6600 ligger lite över då). Som jag skrivit flera gånger förut så är BÅDA cpuerna MKT bra!!
Ska man dock spela spel som boostar på 4 kärnor så är ju valet inte så svårt ändå:)INGEN lär bli besviken på någon av dom 2:):)
Detta är MIN uppfattning dock som har båda cpuerna att växla med.Detta gäller clockat och oklockat.

Visa signatur

http://www.tubeamp.se
http://www.sweclockers.com/galleri/6621-rorforstarkarbygge
Nytt rörbygge på g. Hybrid stärkare klar inom kort. Bygger nu även mkt välspelade DAC ar
Ny klass A 30w pushpullstärkare färdigbyggd 2012-10-20. Ska justeras och spelas in,resultat kommer snart på hemsidan

Permalänk
Medlem

Jag har också båda dessa cpuer och E6850 kör jag i 4.2Ghz och Q6600 kör jag i 3.8Ghz. Jag skulle alla dagar välja Q6600@3.8Ghz mot E6850@4.2Ghz.

Varför? Jo just därför att båda klockar väldigt bra, så bra att oavsett om man sitter på 3.8Ghz eller 4.2Ghz så klarar man sig förträffligt i de spel och applikationer som finns idag. När tiden kommer när man behöver mer kraft än vad dessa båda kan ge kommer en quad att kunna ge så mycket mer med sina fyra kärnor än vad en duo kommer att kunna göra med sina två även om den har en högre klock. Varför, jo för att stöd för fler än 2 kärnor kommer att komma inom kort, detta har redan sagts många gånger tidigare.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Jag har också båda dessa cpuer och E6850 kör jag i 4.2Ghz och Q6600 kör jag i 3.8Ghz. Jag skulle alla dagar välja Q6600@3.8Ghz mot E6850@4.2Ghz.

Varför? Jo just därför att båda klockar väldigt bra, så bra att oavsett om man sitter på 3.8Ghz eller 4.2Ghz så klarar man sig förträffligt i de spel och applikationer som finns idag. När tiden kommer när man behöver mer kraft än vad dessa båda kan ge kommer en quad att kunna ge så mycket mer med sina fyra kärnor än vad en duo kommer att kunna göra med sina två även om den har en högre klock. Varför, jo för att stöd för fler än 2 kärnor kommer att komma inom kort, detta har redan sagts många gånger tidigare.

fast du din turgubbe fick ju en G0:):) Ändå gött att ha 2 så bra proppar att välja mellan:):)

Visa signatur

Nytt rörbygge på g. Hybrid stärkare klar inom kort. Bygger nu även mkt välspelade DAC ar
Ny klass A 30w pushpullstärkare färdigbyggd 2012-10-20. Ska justeras och spelas in,resultat kommer snart på hemsidan

Permalänk
Avstängd

en g0 ska det vara, 4ghz nåbart.

men vid samma pris vilket är smart av intel att fylla quadcore marknaden innan amd´s serie är ute.

en del att fundera på, jag köper ju cpu efter behov, om det blir snababre så köper man.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

En annan som även sitter på ett 940 system med två (2) Opteron 246 cuper och körde den med lite spelservers för något år sedan, skrattar rätt rått åt den burken idag för dess "usla" prestanda jämfört mot mina 2 intel cpuer^^
Ändå kosta den burken bra mkt mer med sina ecc reggade minnen och kraftigt nätagg,än man 2 quad system skulle kosta idag:) iofs fick den burken en 5500p i 3dmark 06 med 1950pro agp kortet så den är la skaplig ändå:)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

om man vill klocka ta quaden om man inte vill klocka ta duon..

Visa signatur

Jag hatar Ånge.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av had0c

Hehe ja typ:) kunde inte sagt det mkt bättre skjälv:) är dock ganska kluven ang dom båda cpuerna:) Skjälv tycker jag ju som sagt att det är LITE mer "krut" i 6850, men när jag rekomenderar mina spelvänner burkar nu så är det quaden som gäller.För skjälvklart kommer den prestera ÄNNU MKT bättre när man någongång behöver alla 4 kärnor:)

Hmm ska maxa min lilla B3 nu och se vad saten går för med luft:) Hejsvejs

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Citat:

ja fast nu är det här forumet tänkt vara för överklockare, inte "the mainstream" med sina dell-datorer. tyvärr när forumet har växt så har det också blivit mer mainstream.

Permalänk
Medlem

Hehe vad säger man "en gång DELL aldrig mer":) Hade en "bra" dator genom jobbet för en 4 år sen och det var en p4 2.66 1gb ram ati 9800pro kort soundblaster augudity 2 kort, 19tum tft och ett ljudpaket som det nog inte finns bättre att köpa idag dock:) men den burken kosta väl sisodär 39000kr om man köpt den^^.Ganska bra burk man skulle fått idag för dom pengarna:)Säga vad man vill om DELL men supporten var nog det bästa jag varit med om,när graffet gick sönder så kom det en lirare och leverade nytt graffe dagen efter:) Ska hålla mig till toppic när jag vaknar:) sorry Mwh Henke

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
ja fast nu är det här forumet tänkt vara för överklockare, inte "the mainstream" med sina dell-datorer. tyvärr när forumet har växt så har det också blivit mer mainstream.

vad jag ser så existerar det bara en tråd om överklockning.. bara för att den startade som en överklocka sida behöver det inte betyda att den alltid förblir det.. menade dock att om man köper quaden så behöver man överklocka rätt omgående för att få prestanda men med duon kan man vänta med det till senare bruk... iofs så kan man det med quaden med menom man tittar på olika tomhard's tester så ser man att klockning är ett måste förr eller senare med den

Visa signatur

Jag hatar Ånge.

Permalänk
Avstängd

orginal qcore vs dualcore då vinner dualcore.
(tack vare högre mhz)

Klockat kan man få en jämnare match och få fördelar med quadcore.
http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/core2quad-q6600....
vilket xbitlab visar här.

Frågan om spelen kommer att bli mer multitrådade är också frågan, det kostar och troligen endast spel motorer med sådant stöd kommer att utöka marknaden då det tar mer tid att programmera spel (vad jag vet) med multitrådsfunktioner så är frågan om hur många spel som kommer att ha multitrådar.

Det visar sig att fler speltillverkare gör multitrådar, där de innan ofta deklarerade att multitrådar var besvärliga att koda för, skulle tro att konsoller gjort dem mer utbildade i multitrådning

Vid samma pris samt klockvänlighet är en quadcore att föredra men 4ghz dualcore är inte fy skam det.
3.9ghz eller 4ghz är i direkt skillnad i prestanda försumbart men det ser roligare ut med 4ghz på cpuz

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
orginal qcore vs dualcore då vinner dualcore.
(tack vare högre mhz)

Klockat kan man få en jämnare match och få fördelar med quadcore.
http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/core2quad-q6600....
vilket xbitlab visar här.

Frågan om spelen kommer att bli mer multitrådade är också frågan, det kostar och troligen endast spel motorer med sådant stöd kommer att utöka marknaden då det tar mer tid att programmera spel (vad jag vet) med multitrådsfunktioner så är frågan om hur många spel som kommer att ha multitrådar.

Det visar sig att fler speltillverkare gör multitrådar, där de innan ofta deklarerade att multitrådar var besvärliga att koda för, skulle tro att konsoller gjort dem mer utbildade i multitrådning

Vid samma pris samt klockvänlighet är en quadcore att föredra men 4ghz dualcore är inte fy skam det.
3.9ghz eller 4ghz är i direkt skillnad i prestanda försumbart men det ser roligare ut med 4ghz på cpuz

Visst har du noterat den totala massakern i Lost planet när man aktiverar stödet där? Prestandan gick upp med 45% då stödet aktiverades. Multitrådning är nog något vi kan tacka konsolportarna för, de flesta spel de portar ju total skit men multitrådning får man ju med.

Permalänk
Medlem

Kör inte IMac med 4 kärniga processorer nuförtiden ?

Visa signatur

Don't Hate The Game, Hate The Player

Antec P182 | Corsair 520W | Gigabyte DS4 | Corsair 2GB CL4 | Leadtek 8800GT 512MB| Q6600 @ 2.4 Ghz | Razer Deathadder | Logitech Flat | Acer 19" wide | Icemat | Festis flaska |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dookan
Kör inte IMac med 4 kärniga processorer nuförtiden ?

T.om. upp mot 8 kärniga processorer (dubbla QUAD)

Permalänk
Medlem

Hahha tufft Om IMac kör på dubbla quad så kan ju inte den Q6600 vara dålig eller hur? för Mac använder väl av intels processorer?

Är de inte "Case-closed" Eftersom om Quad och Dubbla Quads körs på Macs datorer och de funkar felfritt så kan man väl dra en slutsats att Q6600an inte är dålig utan en bra processor? Visst den kommer bli sämre om 1 år, men de kommer ut nya cpus hela tiden Eller har jag fel ??

Visa signatur

Don't Hate The Game, Hate The Player

Antec P182 | Corsair 520W | Gigabyte DS4 | Corsair 2GB CL4 | Leadtek 8800GT 512MB| Q6600 @ 2.4 Ghz | Razer Deathadder | Logitech Flat | Acer 19" wide | Icemat | Festis flaska |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dookan
Visst den kommer bli sämre om 1 år, men de kommer ut nya cpus hela tiden Eller har jag fel ??

Ha ha , kunde inte låta bli (ta inte illa upp). Det är lite av ett genomgående tankesätt hos oss prylgalna datorfantaster att vi tror att processorer blir sämre och sämre. Men betänk då tanken, de blir bara relativt sämre. Det fanns en gång då 486 dx var helgrymma processorer och en uppgradering till en pentium 60 kostade en halv förmögenhet.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

köper en quad när dom kommer upp i 2.900 för samma pris som en duo inte före ;D

Visa signatur

Jag hatar Ånge.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Ha ha , kunde inte låta bli (ta inte illa upp). Det är lite av ett genomgående tankesätt hos oss prylgalna datorfantaster att vi tror att processorer blir sämre och sämre. Men betänk då tanken, de blir bara relativt sämre. Det fanns en gång då 486 dx var helgrymma processorer och en uppgradering till en pentium 60 kostade en halv förmögenhet.

Minns när 386 var rådande och de hypersnabba 486 var på G.

idag med priserna får man superbra cpu till varuhus priser.

Visst har du noterat den totala massakern i Lost planet när man aktiverar stödet där? Prestandan gick upp med 45% då stödet aktiverades. Multitrådning är nog något vi kan tacka konsolportarna för, de flesta spel de portar ju total skit men multitrådning får man ju med.

Japp semjanov,
noterat, men som sagt ett spel eller ett par är för lite, vi behöver alla med minst dualcore support och helst 4, Intel/amd skulle nog gilla det också.

Visa signatur

Permalänk

Såna här trådar gör mig förvirrad! Lixom, man kan ju inte bestämma vilken processor man ska köpa då!

Kan någon sammanfatta fördelar och nackdelar med dessa två processorerna?

//Mvh The Sweeper

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Sweeper x
Såna här trådar gör mig förvirrad! Lixom, man kan ju inte bestämma vilken processor man ska köpa då!

Kan någon sammanfatta fördelar och nackdelar med dessa två processorerna?

//Mvh The Sweeper

quad bättre framtids utsikter med "vissa" spel duo bättre i nuläget om man inte vill eller kan/orkar eller vågar riskera att klocka sin dator...

så är du nybörjare så rekommenderar jag duon.. den går givetvis att klocka den med så oroa dig inte om att du köper nått rackel båda är bra prollar

du kan göra som jag... köp duo för stungen och köp quad när dom börja klocka högre i stock för någorlunda bra pris- vet att det finns en 2.7a quad för dubbla priset från den normala

Visa signatur

Jag hatar Ånge.

Permalänk
Citat:

quad bättre framtids utsikter med "vissa" spel duo bättre i nuläget om man inte vill eller kan/orkar eller vågar riskera att klocka sin dator...

så är du nybörjare så rekommenderar jag duon.. den går givetvis att klocka den med så oroa dig inte om att du köper nått rackel båda är bra prollar

du kan göra som jag... köp duo för stungen och köp quad när dom börja klocka högre i stock för någorlunda bra pris- vet att det finns en 2.7a quad för dubbla priset från den normala

Klart är jag nybörjare, men jag tänkte så smaningdom att lära mig överklocka. Har läst nu många FAQ om det inklusive Conroe klock för nybörjare. Tänkte överklocka till ungefär 3,5 Ghz (lagom) med tuniq tower och DQ6.

Så fort jag får detaljerna och "tiden" så kommer jag att skapa en tråd om hjälp eftersom jag har lite almänna frågor och frågor som jag inte kunde hitta i FAQ.

/The Sweeper

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Sweeper x
Klart är jag nybörjare, men jag tänkte så smaningdom att lära mig överklocka. Har läst nu många FAQ om det inklusive Conroe klock för nybörjare. Tänkte överklocka till ungefär 3,5 Ghz (lagom) med tuniq tower och DQ6.

Så fort jag får detaljerna och "tiden" så kommer jag att skapa en tråd om hjälp eftersom jag har lite almänna frågor och frågor som jag inte kunde hitta i FAQ.

/The Sweeper

men om du skall överklocka så ta quad om inte ta duo som jag sa förut

Visa signatur

Jag hatar Ånge.

Permalänk
Citat:

men om du skall överklocka så ta quad om inte ta duo som jag sa förut

Ok, det blir Quad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hejsan alla

Jag kör mina corsairs xms2 minnen i 1068mhz och q6600 @ 3.2ghz.

3Dmark 05 funka fint, men datorn hakar upp sig i spel. blå ruta som säger "memory dump"

Jag misstänkter att man måste höja volten, men jag vågar inte röra det i bios, utan väljer "auto".

Man kan öka minnenas volt med, 0,1 0,2 0,3 osv.

Samma sak med cpun, fattar inte hur mycket man ska höja volten

antar att man kan paja nån komponent ifall man gör fel.

vore glad med lite tips

Visa signatur

Stacker 832||Gigabyte GA-P35-DS3 || Intel Q6600 @ 3.5GHz ||GeForce 8800GT 512 || Corsairs 4gb pc-6400 @ 1000Mhz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jhux
Hejsan alla

Jag kör mina corsairs xms2 minnen i 1068mhz och q6600 @ 3.2ghz.

3Dmark 05 funka fint, men datorn hakar upp sig i spel. blå ruta som säger "memory dump"

Jag misstänkter att man måste höja volten, men jag vågar inte röra det i bios, utan väljer "auto".

Man kan öka minnenas volt med, 0,1 0,2 0,3 osv.

Samma sak med cpun, fattar inte hur mycket man ska höja volten

antar att man kan paja nån komponent ifall man gör fel.

vore glad med lite tips

Ja du, vad har du för CL på minnena? 4 eller 5? Om du har CL4 så tror jag att det är bäst att köra dem i 2.1V och 4-4-4-12 .

Det med Vcore, ja, om du närmar dig 1.5 så är det farligt. Man ska ju köra olika stabilitets tester och kolla värmen hela tiden. Först så höjer man ju FSB'n tills datorn börjar bli instabil och sen så höjer man Vcore'n lite åt gången tills man känner att datorn är stabil igen.

/Rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

okej tack. i mitt bios så hittar jag inte nånstans var man kollar hur man kör minnena. 4-4-4-12.

Visa signatur

Stacker 832||Gigabyte GA-P35-DS3 || Intel Q6600 @ 3.5GHz ||GeForce 8800GT 512 || Corsairs 4gb pc-6400 @ 1000Mhz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jhux
okej tack. i mitt bios så hittar jag inte nånstans var man kollar hur man kör minnena. 4-4-4-12.

pröva tryck Control+F1 i bios, sen går du in i Intelligent tweaker där kan du ändra latenserna.