Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Medlem

Server (midi/fulltower)

Hejsan gott folk!

Jo det är så att jag har suttit i veckor och funderat över hur jag ska bygga min miditower/fulltower server. För det första vet jag inte om jag ska köra midi eller full, jag tror dock det blir fulltower.

Chassi?
-----------
Vad ser ni för fördelar med fulltower? Mer plats för hårddiskar? Lättare att slita runt i? Svårare att få till bra kylning i? Allt är välkommet men dock från folk som har kunskap om detta och inte "omg <insert chassi> är ju bara bäst och kewlast".

Förslag på chassi? Så stilrent som möjligt och givetvis då förslag på kylning till detta.

Min tanke på chassi:
Antec Sonata III Miditower, Svart m/500W Nätaggr.

NZXT ZERO, Aluminum Chassi, 8 Fans, 2xUSB, Screwless design (utan nätagg)

Modekort?
--------------
Önskas bra modekort med bra överklocknings möjligheter för framtida "boost" av servern.

Min tanke på modekort:
Asus P5B, P965, Socket-775, ATX, GbLAN, 6xSATAII, PCI-Ex16

Nätagg?
-----------
Vill ha ett nätagg som pallar trycket och som agerar tyst. Några förslag?

CPU?
-------
Här har jag tänkt köra med en ~2,0ghz c2d som duger mycket väl i standard mode men som kan prestera fint med lite överklockning. Nackdelar, fördelar, förslag?

Min tanke på CPU:
Intel Core 2 Duo E6550 2.33GHz 1333Mhz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/fläkt

Minnen?
-----------
Tänkte börja med 2gb i minne då det räcker till det jag ska börja köra den med. Något som orkar med överklockning bra. Vad kan ni rekommendera?

Min tanke på minnen:
Kingston DDR2 HyperX PC6400 2048MB CL4, Kit w/two matched HyperX 1024MB LL

Hårddiskar?
---------------
Vill ha mycket utrymme med snabba och svala diskar som är tysta. (vem vill inte det?) Vad bör jag överväga? Vet att raptor diskarna är snabba men tydligen mycket ljud ifrån dom. Några förslag?

Min tanke på hårddiskar:
Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2 16MB 7200RPM x 2

Grafik?
--------
Grafikkort är inte så viktigt då den mest kommer agera som server. Kommer dock att trycka i ett fett grafikkort vid ett senare tillfälle, för stunden köper jag något billigt skit.

Kylning?
----------
Vad rekommenderas för kylning nu för tiden?

Övrigt?
---------
Andra förlsag som kan vara bra att ha? Tips på en billig men bra skärm kanske? Något annat? Kör hårt!

Hade tänkt mig en slutsumma på/under 10k, vilket borde vara möjligt. Jag tackar redan nu för dom som kommer att försöka hjälpa mig på färden och det uppskattas.

Lägg gärna en liten motivation om varför du rekommenderar just precis den/dem produkterna.

Tack på förhand!

Visa signatur

what ever i just said, i still love you.