CRT verkar vara helt överlägset tft

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fernux
När min 17" eizo crt gav upp för 3 år sedan och eizo slutat att sälja crt-skärmar så funderade jag på att köpa en 17" tft , då svi.. dyra.

Men insåg att en 19' crt var ett bättre alternativ.
Och det ångrar jag inte , ingen tft efter vad jag har erfarit av dessa skärmar.

Köpte en philips brilliance 109 p4 (3500 kr) och den är bra, höllt dock på att skicka tillbaka den på garantin eftersom den blev "suddigare " för var vecka, tills jag slog av den automatiska kallibreringen som görs vid avstängning.

Jag läser mycket på skärmen och bildbehandling.
Så jag hoppas att skärmen håller tills sed skärmana kommer.

Whoh! Använder själv en Philips 109 b6. Mycket bra bild..

Undra vilken av dessa som är bäst dock?

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saint25
Som Flopper skriver i sitt inlägg, kan dagens TFT/LCD kristaller liknas vid väldigt små lampor, som tänds och släcks med olika strömstyrkor i olika intervaller/hastighet. När dessa lampor släcks uppstår lätt skuggeffekter på skärmen (bakom glasytan), som nu på olika sätt försöker tillverkarna minimera. Inte bara med bättre kristaller med olika panelteknik utan även tekniken (elektroniken) bakom den som driver panelerna och som styr dem.

Jag tycker liknelsen med glödlampor är helt värdelös. Detta eftersom en pixel i en tft inte lyser, i samma mening som en glödlampa lyser. Pixeln släpper igenom ljus, ljus som kommer från bakgrundsbelysningen i skärmen. Och man tänder och släcker egentligen inte pixeln heller, man säger bara till subpixlarna att anta ett visst läge (här kommer antal bitar i färgdjupet in - 8 bitar per subpixel eller 6 för TN ger ett visst antal unika lägen), och på så sätt skapa en viss färgnyans. Beroende på hur lång tid kristallerna i subpixeln tar på sig att vrida sig, och på så sätt reglera ljusgenomsläppet, till det nya läget, så kan man uppleva eftersläpningar.

Därermot kan man likna en crt med en glödlampa som tänds och släcks, eftersom det här faktiskt handlar om att få något att lysa (fosforskiktet), och när man släcker lampan (elektronstrålen har passerat) så kan man uppleva en viss efterglöd. Speciellt på äldre skärmar, jag hade en gammal sur 19" samsung för många år sedan som fick decimeterlånga spår om man drog ett vitt fönster över en svart bakgrund...

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Tack för upplysningen och klargörandet Halogen men när jag skrev inlägget hade jag ingen enkel och bättre förklaring i huvudet på TFT/CRT (sedan var det också många år sedan jag läste om skärmar i allmänhet). Ja, kristallerna eller pixlarna lyser inte av sig själv som vanliga glödlampor utan behöver lite hjälp från annat håll för att lysa eller glimma - det är helt riktigt.

Ja, ett CRT-rör skickar ut elektoner i olika pulser mot glasytans raster och fosforsiktet och får det att lysa. Som du tar också upp i ditt inlägg, så åldras ett CRT-rör olika mycket under sin livslängd, där vissa blir allt sämre med tiden och blir allt mer jobbig för ögonen att läsa på.

/Saint25

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nordblom
Haha ni är ju helt otroliga. Hur orkar ni skriva så mycket.

Förövrigt, det är sjukt mycket skönare med TFT, snyggare, skönare för ögonen, tar mindre plats, väger mindre, drar mindre ström, har skarpare bild m.m.

Japp, även om färgerna suger så är jag nöjd. (sitter på en Samsung 225BW) Skillnaden i skärpa då jag jämförde mot min gamla 19" Triniton var enorm. Dock så tror jag min CRT sjöng på sista versen men det var som natt och dag då jag hade samma bakgrund på båda skärmarna, i deras respektive optimala upplösningar.

Efter att ha vant mig så kan jag sitta betydligt längre framför TFT-skärmen utan att måsta ta paus.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Problemet som åtgärdas är helt enkelt att man utvecklar snabbare LCD. Om LCD tekniken var optimal idag så skulle man inte fortsätta utveckla snabbare LCD's utan då skulle man lagt mer energi på annat som verkligen behövs bland de billigare skärmarna.
Alla vet eller i alla fall borde veta att en LCD, med den typen av teknik vi ser idag aldrig kommer att vara lika snabb som en CRT och förmodligen aldrig i närheten heller. Men när de nya LCD skärmarna med ny teknik lanseras kan mycke se annorlunda ut.

Du har helt rätt om att Gaming är subjektivt. Jag menar du kan sitta med en riktigt grym CRT monitor och spela på ett low-end system och uppleva det som skit på grund av hårdvaran. Men LCDn blir ofta flaskhalsen om du sitter med ett high end system och om du är känslig.

De personerna som många gånger idag påstår saker som att en LCD skulle vara lika snabb som en CRT för att dom upplever det så besitter inte den kompetens och erfarenhet att avgöra en sådan sak och borde egentligen aldrig yttra sig. De kan skriva att de tycker att en LCD fungerar lika bra som en CRT eller bättre men inte mycket mer egentligen. Inte när man diskuterar CRT vs LCD trådar. Dessa trådar borde inte existera.

Det har spottats ut TFT, och har gjort sen de sjönk i pris dessa TN-paneler. Hade "jag plats" /2 datorer hade jag nog spelat på 1 st CRT 19 och desktop med 22 wide.

Nu har jag en Tjernobylstrålande 17 CRT som ska ut, och sitter som så många andra på 22 wide TN-panel. Men använde faktiskt CRTn dual "i början" men ville vänja av mig med CRTn...för och nackdelar som sagt.

Visa signatur

3700+ San Diego@2.7 | BFG 8800 512MB GTS OC| Corsair 2x1024 | Asus A8N-Sli SE | P180 | Antec Neo HE 500W

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halogen
Jag tycker liknelsen med glödlampor är helt värdelös. Detta eftersom en pixel i en tft inte lyser, i samma mening som en glödlampa lyser. Pixeln släpper igenom ljus, ljus som kommer från bakgrundsbelysningen i skärmen. Och man tänder och släcker egentligen inte pixeln heller, man säger bara till subpixlarna att anta ett visst läge (här kommer antal bitar i färgdjupet in - 8 bitar per subpixel eller 6 för TN ger ett visst antal unika lägen), och på så sätt skapa en viss färgnyans. Beroende på hur lång tid kristallerna i subpixeln tar på sig att vrida sig, och på så sätt reglera ljusgenomsläppet, till det nya läget, så kan man uppleva eftersläpningar.
.

som en glödlampa då.
eller har du svårt med metaforer?

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Jag är extremt kräsen med skärmar, hade ju ett antal Samsung 226BW förut som jag nämnt i alla trådar om sånt, bytte sen tillbaka till 19" CRT, sen började den bli sliten.

I dag köpte jag en tokdyr 37" Samsung TV (Full HD) som kickar 226BW i alla lägen (enligt mig iaf), är verkligen supernöjd, och fan vad stor. Kör pixelmappat i native och det ser galant ut, inget jobbigt eftersläp av overdrive osv som jag vart tokig av på 226. Kör iaf med DVI=>HDMI.

/*ursäkta röran, har inte hunnit återställt allt*/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalton Sleeper

http://inlinethumb56.webshots.com/19639/2112620140101712679S6...

fräsh sommarstugsinredning=)

Permalänk

Köpte en TFT för något år sedan men sålde den då jag störde mig på att svärtan inte höll måttet. Riktigt jobbigt med gråa lysande ytor i stället för svarta när man sitter i ett mörkt rum och ser på film eller spelar spel. Är riktigt nöjd med min Sony G420.

Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nordblom
Haha ni är ju helt otroliga. Hur orkar ni skriva så mycket.

Förövrigt, det är sjukt mycket skönare med TFT, snyggare, skönare för ögonen, tar mindre plats, väger mindre, drar mindre ström, har skarpare bild m.m.

Håller med. Det är skönare med TFT.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det handlar mycket om man vet vad man ska titta efter. De flesta vet inte vad som ska titta efter och märker därav ingen större skillnad i snabbhet mellan en CRT och en LCD. Jag skulle kalla det brist på något men majoriteten fungerar likadant så jag vet inte.
Det är bra för de personerna men inte bra för andra som märker skillnad i nästan alla spel oavsett genré.

Mellan 5ms ping och 10ms ping skulle jag vilja påstå är en ganska stor skillnad. Inte när du springer rakt fram kanske, men när det gäller små marginaler som flopper var inne på, att man siktar och det handlar om människans reaktioner från att man upplever till att agera och när man agerar med en slö LCD eller dålig ping (10 är helt ok) så kan det påverka mycket i viss typ av situation i olika spel, framför allt i Cs.

De duktiga märker oftast stor skillnad och det är många faktorer som spelar in hur du hanterar en situation och agerar därefter. Sitter man och spelar Cs så är, enligt mig LCD snabbhet, ping, choke, loss väldigt viktigt. Varför? Därför att Cs = Tävling.
Sitter man och spelar Oblivion så kan ni i alla fall hålla med mig om att det inte är en tävling och Oblivion går inte snabbt och behöver då inte ha en superb skärm.

Många skriver att en duktig spelare kan spela minst lika bra på en LCD som på en CRT men dom har jätte fel.

Det är ungefär som att säga att alla fotbollsskor är precis lika bra och är man en duktig fotbollsspelare så kan man spela lika bra oavsett fotbollsskor. Alla kan vänja sig... till viss del men det finns något man tycker om bäst och då spelar man bäst med de skorna eller den typen av skärm. Det är inget konstigt utan fullt normalt. Varför inte jämföra Grus och Gräsplan? Det är en enorm stor skillnad.

Problemet är att det finns ett långt led av människor både på Sweclockers och utanför som inte förstår detta. När man för en CRT vs LCD diskussion så spårar trådarna oftast ut. Om det har med brist på erfarenhet, omedvetenhet samt kompetens är svårt att säga.

Citat:

Problemet som åtgärdas är helt enkelt att man utvecklar snabbare LCD. Om LCD tekniken var optimal idag så skulle man inte fortsätta utveckla snabbare LCD's utan då skulle man lagt mer energi på annat som verkligen behövs bland de billigare skärmarna.
Alla vet eller i alla fall borde veta att en LCD, med den typen av teknik vi ser idag aldrig kommer att vara lika snabb som en CRT och förmodligen aldrig i närheten heller. Men när de nya LCD skärmarna med ny teknik lanseras kan mycke se annorlunda ut.

Du har helt rätt om att Gaming är subjektivt. Jag menar du kan sitta med en riktigt grym CRT monitor och spela på ett low-end system och uppleva det som skit på grund av hårdvaran. Men LCDn blir ofta flaskhalsen om du sitter med ett high end system och om du är känslig.

De personerna som många gånger idag påstår saker som att en LCD skulle vara lika snabb som en CRT för att dom upplever det så besitter inte den kompetens och erfarenhet att avgöra en sådan sak och borde egentligen aldrig yttra sig. De kan skriva att de tycker att en LCD fungerar lika bra som en CRT eller bättre men inte mycket mer egentligen. Inte när man diskuterar CRT vs LCD trådar. Dessa trådar borde inte existera.

Hej lillgrabben.

Det du säger rakt ut är:
Ju bättre skärm(elller valfritt annat) du har, desto bättre blir man. Och att det inte går att vara lika bra med en kass skärm(eller valfritt annat) som man är med den bästa på marknaden.

Att en jättebra spelare inte kan spela lika bra på en dålig skärm, det låter ju helt löjligt. Tycker du inte ?
Kan man inte spela bra på lite sämre utrustning så har man inte rutin. Och då är man inte någon bra spelare, helt enkelt.

För i dina ord, så är en jättebra spelare en sådan som inte kan anpassa sig, och någon som inte kan anpassa sig i ett spel eller det man har tillgång till, är kass. Och då kommer vi till samma slutsak, att man inte är någon bra spelare.

Sen det där med skillnad på 5ms eller 10ms, man känner inte den skillnaden. Det gör man helt enkelt inte. Hjärnan hinner aldrig omvandla dom snabba tiderna till en reaktion i t.ex fingret på så kort tid. Det låter som om du vore vilja vara stålmannen.
Sen finns det t.ex en sak som att ögat uppfattar bara xx antal bilder per sekund. För om man som du säger verkar ha någon sorts supersyn, så borde alla skärmar flimra för din del. Men det tror jag inte det gör för dig, eller hur?
Vi kan säga att hjärnan uppfattar MAX 60 bilder per sekund och det är ett absolut max. Vad kommer vi fram till för reaktionstid då? Ptja, 1sec = 1000ms.. Alltså. 1000ms / 60 = 16ms.
Så, är du stålmannen eller känner du stålmannen?

Att sedan säga att folk inte borde få svara pga av en anledning som Du tycker, eller folk inte bör skapa trådar för samma anledning, är något Du tycker. Du verkar rätt trångsynt av dig när du tänker så.

Nyckelorden är: Att kunna ha förmågan att anpassa sig efter situation. Annars är man nog rätt handlingsförlamad som person.

Mvh

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz

Sen finns det t.ex en sak som att ögat uppfattar bara xx antal bilder per sekund. För om man som du säger verkar ha någon sorts supersyn, så borde alla skärmar flimra för din del. Men det tror jag inte det gör för dig, eller hur?
Vi kan säga att hjärnan uppfattar MAX 60 bilder per sekund och det är ett absolut max. Vad kommer vi fram till för reaktionstid då? Ptja, 1sec = 1000ms.. Alltså. 1000ms / 60 = 16ms.

Mvh

Hjärnan och kroppen är kapabel att uppfatta betydligt mer än vad du anger.
Du får nog läsa på lite mer om neurologi innan du gör sådana kategoriska uttalanden.

Proffs spelare arbetar dvs spelar på en betydligt högre nivå än vad gemene man rent generellt kan utföra.
Vad det innebär är att deras reaktionsförmåga är betydligt bättre.

Du har här två fenomen som existerar och enligt dig ska detta inte vara möjligt med ovanstående kategoriska påstående?

Dalton, vad heter skärmen?

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

crt FTW d:

Visa signatur

Zalman GT900 - Corsair 850W - ASUS H97-PLUS - Intel Core i5 4590 - Ballistix sport 1600MHz 16GB - Nvidia 970GTX OC -Crucial ssd256GB - x2 WD 1000GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
som en glödlampa då.
eller har du svårt med metaforer?

Ja, jag har skitsvårt med dåliga liknelser.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Citat:

Hjärnan och kroppen är kapabel att uppfatta betydligt mer än vad du anger.
Du får nog läsa på lite mer om neurologi innan du gör sådana kategoriska uttalanden.

Proffs spelare arbetar dvs spelar på en betydligt högre nivå än vad gemene man rent generellt kan utföra.
Vad det innebär är att deras reaktionsförmåga är betydligt bättre.

Du har här två fenomen som existerar och enligt dig ska detta inte vara möjligt med ovanstående kategoriska påstående?

Samtidigt finns det ju undre fysologiska gränser för hur snabbt vi kan reagera. Signalerna färdas genom kroppen i vissa fasta avstånd och kan inte tränas upp på samma sätt som en muskel, vilket du får det att låta som. Vi kan träna upp vår förmåga till explosivitet, dvs vår förmåga att agera snabbt utefter våra reaktioner men neurlogiska reaktionsmönster är relativt konstanta.

Jag tror inte man ska underskatta placebo-effekten i det här. Det är ju som alla audiofiler som säger sig kunna höra skillnad på en 1000-kronorskabel och en 100 000-kronorskabel men fallerar ändå vid blindtest. Om man vet att man sitter på en långsam skärm så finns det stora psykologiska incitament för att uppfatta den som långsammare. Så är det bara.

EDIT: Tänkte bara lägga fram ett exempel på detta för er som sett tjuvstarter på 100 meter i friidrott. Där talar man ju just om en undre gräns för hur snabbt vi kan reagera, vilket bestäms av vår anatomiska konstruktion. Reagerar man snabbare än det, har man chansat och alltså tjuvstartat.

Visa signatur

Dator 1:[Intel Intel Core i5-3570K @3.4GHz ][MSI Z77A-S03][Corsair Vengeance Dual C DDR3 8GB, 1600MHz][ASUS GeForce GTX 670][XFX Black Edition 750W][Samsung 840 Basic][Fractal Design Define XL R2][Eizo S2431W][Dator 2: ThinkPad X220 Tablet][Dator 3: LG G PAD 8.3" 16GB]

Permalänk
Medlem
Citat:

Det var ett rent impulsköp, var & tittade i alla butiker men denna såg så fin ut, fick den ganska billigt mot priset i butiken, med 5 års försäkring. Jag tänkte att om den inte skulle duga som datorskärm så blir det en vanlig TV, men fungerar ytterst utmärkt hittils. Vad modellen heter antar jag är det som står på kartongen?

försöker fixa bild nu**

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Hej lillgrabben.

Det du säger rakt ut är:
Ju bättre skärm(elller valfritt annat) du har, desto bättre blir man. Och att det inte går att vara lika bra med en kass skärm(eller valfritt annat) som man är med den bästa på marknaden.

Att en jättebra spelare inte kan spela lika bra på en dålig skärm, det låter ju helt löjligt. Tycker du inte ?
Kan man inte spela bra på lite sämre utrustning så har man inte rutin. Och då är man inte någon bra spelare, helt enkelt.

För i dina ord, så är en jättebra spelare en sådan som inte kan anpassa sig, och någon som inte kan anpassa sig i ett spel eller det man har tillgång till, är kass. Och då kommer vi till samma slutsak, att man inte är någon bra spelare.

Sen det där med skillnad på 5ms eller 10ms, man känner inte den skillnaden. Det gör man helt enkelt inte. Hjärnan hinner aldrig omvandla dom snabba tiderna till en reaktion i t.ex fingret på så kort tid. Det låter som om du vore vilja vara stålmannen.

Att sedan säga att folk inte borde få svara pga av en anledning som Du tycker, eller folk inte bör skapa trådar för samma anledning, är något Du tycker. Du verkar rätt trångsynt av dig när du tänker så.

Nyckelorden är: Att kunna ha förmågan att anpassa sig efter situation. Annars är man nog rätt handlingsförlamad som person.

Mvh

Du verkar tyvärr inte veta vad du pratar om så jag förstår inte ens varför du citerar mig. Det vore bättre att först ta reda på saker och läsa på innan man kommenterar en annan. Men det är helt okej, alla kan ha fel.

Innan du svarar mig angående vad människans öga kan uppfatta och inte så tycker jag du ska läsa tråden nedan. Läs gärna vad Knashatt skriver så lär du dig många nya saker idag.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Jag har gjort olika "blind"test kring fps tester för att utesluta placebo och jag behöver ca 90fps enligt dessa tester innan mina ögon inte märker någon skillnad längre. Kalla det vad du vill men jag är varken stålmannen eller den ända som behöver 90 eller mer för att märka skillnad. Sedan är det en sak om jag tycker att 60fps skulle flyta, men att man inte märker skillnad är ju individuellt. Läs gärna ovan länk och vad Knashatt skriver. Han kommer in och börjar skriva ungefär vid halva tråden tror jag. Där har du mycket att hämta.

Angående anpassning så håller jag med dig att en bra spelare ska kunna spela på en sämre skärm, absolut. Frågan är bara om du är/vart en spelare på hög nivå kring Cs? Om du inte har det så kommer det bli väldigt tufft för dig att yttra dig. Har du vart en spelare på hög nivå så har du uppenbarligen inte samma krav och är lika känslig som mig och många andra. Det är inget konstigt dock.

Om du ska köra rally och sitter i en obekväm stol, så är jag helt övertygad om att du kör bättre i en bekväm stol därför att du känner dig bekväm. Tycker du det är något konstigt? Jag tycker det både är logiskt och väldigt enkelt att förstå.

En LCD är inget man vill spela på om man känner sig obekväm av det som LCD'n har att erbjuda. Det går kanske fint med en 100Hz LCD men vart finns dom?
Det finns säkerligen många prospelare som vill spela på en LCD. Det skulle heller inte vara något konstigt men de flesta föredrar CRT i alla fall när det gäller Cs forumet.

När man läser ovan inlägg från dig så kan jag tänka mig att du är majoriteten som spelar och är glad. Det är möjligt jag har fel men du formulerar dig så eftersom du motsäger det jag skriver och inte verkar förstå det jag talar om utan går på vad i teorin 5-10ms skulle innebära och vad vårt öga _egentligen_ inte ska märka någon skillnad på. Det är helt fel och du måste därför läsa på mer om människans öga.

Angående MS ping så är det många personer som märker skillnad på till exempel 5-10 ms. Det är en fördröjning om dubbelt så mycket. Det skulle va som att säga att man inte märker skillnad på en monitor som har 5MS g-t-g och en monitor som har 10ms g-t-g och det är jätte fel min vän.

Att jag inte skulle se skillnad på 5ms ping och 10ms ping är inget konstigt, men du känner det. 10-20ms ping känner jag inte av lika mycket men det är fruktansvärt från 20-40. Kanske någon annan tycker tvärtom, jag vet inte. Jag är tyvärr inte stålmannen.

Om du inte märker skillnaden är det en sak men om du googlar lite grann eller börja göra tester så kanske du förstår. Men återigen, det är en moniritet som märker sådant och ej majoriteten.

Placebo? Kanske. För mig? Nej.

Detta är inte placebo, detta är i praktiken:

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem

Jag är glad att jag inte är så känslig att jag måste sitta på en CRT eller en värsting-TFT. Om det betyder att jag är en dålig lirare eller om jag kan anpassa mig vet jag inte men jag har helt enkelt inte råd att vara känslig heller

Jag tror också att placebo-effekten smyger sig in här faktiskt. Nog för att jag tror att en duktig spelare kan känna skillnad på en lite bättre skärm mot en lite sämre skärm men det är nog alltför många som tror att dom kan bedöma en sån sak som faktiskt inte kan göra det.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Jag är glad att jag inte är så känslig att jag måste sitta på en CRT eller en värsting-TFT. Om det betyder att jag är en dålig lirare eller om jag kan anpassa mig vet jag inte men jag har helt enkelt inte råd att vara känslig heller

Jag tror också att placebo-effekten smyger sig in här faktiskt. Nog för att jag tror att en duktig spelare kan känna skillnad på en lite bättre skärm mot en lite sämre skärm men det är nog alltför många som tror att dom kan bedöma en sån sak som faktiskt inte kan göra det.

Du behöver absolut inte vara en dålig lirare för att du tycker om LCD. Det finns proffs spelare som älskar LCD och spelar minst lika bra på en LCD som på en CRT, kanske bättre?
Men de människorna märker ingen skillnad och beror på att de är omedvetna eller inte vet vad de ska titta på. Det är inget konstigt, majoriteten fungerar likadant och få anses som "normalt".

Men OM du är känslig och vet vad du ska titta på för att förstå och känna skillnaden har du ett problem. Jag är bland annat en sådan person som har problem med det här vilket är väldigt tråkigt och dyrt för mig.
En sådan person kan omöjligt spela lika bra på en LCD om man inte känner sig bekväm. Det har inget med placebo att göra utan känner man sig inte bekväm och man tycker saker och ting ghostar så är man inte bekväm och det genererar mindre bra prestation.

Märker jag inte skillnad så kan jag ju inte klaga på något heller utan spelar då och är glad.

Jag är artist som de flesta av er vet och skulle jag stå på en scen som jag inte känner mig bekväm på så kan jag _inte_ prestera likabra som om jag stod på en scen jag kände mig bekväm på. Det är busenkelt. Jag tycker det låter väldigt logiskt.

Om ni tar ovan text som jag har skrivit idag och tror att om man sitter på en LCD så kan man inte spela lika bra som på en CRT så är det fel. Jag menar på att de personer som märker stor skillnad och känner sig bekväm med en CRT och inte med en LCD har ett problem. Dessa personer spelar inte lika bra på en LCD. Resten av världen som älskar LCD kan spela minst lika bra som David där borta som älskar sin CRT. Men David har ett problem om han ska byta till LCD.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Du behöver absolut inte vara en dålig lirare för att du tycker om LCD. Det finns proffs spelare som älskar LCD och spelar minst lika bra på en LCD som på en CRT, kanske bättre?
Men de människorna märker ingen skillnad och beror på att de är omedvetna eller inte vet vad de ska titta på. Det är inget konstigt, majoriteten fungerar likadant och få anses som "normalt".

Men OM du är känslig och vet vad du ska titta på för att förstå och känna skillnaden har du ett problem. Jag är bland annat en sådan person som har problem med det här vilket är väldigt tråkigt och dyrt för mig.
En sådan person kan omöjligt spela lika bra på en LCD om man inte känner sig bekväm. Det har inget med placebo att göra utan känner man sig inte bekväm och man tycker saker och ting ghostar så är man inte bekväm och det genererar mindre bra prestation.

Märker jag inte skillnad så kan jag ju inte klaga på något heller utan spelar då och är glad.

Jag är artist som de flesta av er vet och skulle jag stå på en scen som jag inte känner mig bekväm på så kan jag _inte_ prestera likabra som om jag stod på en scen jag kände mig bekväm på. Det är busenkelt. Jag tycker det låter väldigt logiskt.

Om ni tar ovan text som jag har skrivit idag och tror att om man sitter på en LCD så kan man inte spela lika bra som på en CRT så är det fel. Jag menar på att de personer som märker stor skillnad och känner sig bekväm med en CRT och inte med en LCD har ett problem. Dessa personer spelar inte lika bra på en LCD. Resten av världen som älskar LCD kan spela minst lika bra som David där borta som älskar sin CRT. Men David har ett problem om han ska byta till LCD.

Pga input lag så spelar man inte lika bra på en TFT. ghosting kan vara ett problem också. tror det inte handlar så mycket om vad man känner sej bra vid, skärm som skärm. även om CRT strålar lite grann, vilket kan ge överkänsliga personer huvudvärk.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
Pga input lag så spelar man inte lika bra på en TFT. ghosting kan vara ett problem också. tror det inte handlar så mycket om vad man känner sej bra vid, skärm som skärm. även om CRT strålar lite grann, vilket kan ge överkänsliga personer huvudvärk.

Helt rätt. Men känner du inte av input lag eller ghost så spelar det ingen roll. Då spelar man lika bra på en LCD.

Huvudvärk? Hehe jo fast det är inte speciellt många som får huvudvärk av de som tycker om CRT och är vana att använda CRT. Det är ganska få människor som får huvudvärk av en CRT monitor som har haft en CRT under en längre tid. Däremot om man skulle gå från en LCD till en CRT är det förmodligen ganska stor risk att man får huvudvärk på grund av strålning.

Dock har inte detta något med ovan att göra alls faktiskt.

Vad man känner sig bekväm i har väldigt mycket med allt du gör att göra. Känner du dig inte bekväm med ditt jobb kommer du förmodligen att sluta eller att din koncentrationsförmåga, diciplin, engagemang, focus, målmedvetenhet med mera kommer att upphöra på sikt. Fråga alla säljare som tröttnat. De slutar sälja och tappar allt vad målmedvetenhet och focus innebär.
Vi fungerar så och det finns inget i världen som kan ändra på det förns du känner dig bekväm.

Nu låter det som om det skulle vara pyton att sitta vid en LCD, absolut inte men många har problem att spela spel på en LCD. Cs är ett extrem exempel, men även slöa spel som Oblivion gör att man inte tycker det är roligt att spela på en LCD på grund av inputlag, eftersläpning med mera.

Inputlag, ms, eftersläpningarna finns alltid där i dagens LCD. Frågan är bara om man stör sig på det eller ej, simpelt.

För mig och andra känsliga så passar low-end hårdvara ihop med LCD skärmar. Varför? Jo för att spela på ett high-end system med en LCD innebär för oss att LCD'n blir en otrolig flaskhals. Man vet helt enkelt inte om det är hårdvaran som ser till att spelet inte går som det ska eller om det är skärmen.

Man kan köpa riktigt fina komponenter och struntar i att byta ut processor så kommer processorn att bli en flaskhals och man tycker det är skit helt enkelt.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem

Jag var rädd för liknande när jag gick över till TFT för några månader sedan, men min samsung 17" TFT är bättre än någon CRT jag någonsin ägt, aldrig märkt av några problem alls, det var nog mest med dem första TFT-skärmarna som hade sådana problem!

Permalänk
Medlem

Inputlag verkar vara extremt olika på olika skärmar/TV-apparater, från 1 frame till 3 frames i eftersläp, om man kör sämre framerate så spelar det inte så stor roll då bilden ritas upp långt innan nästa ska visas, sen dödläge, sen om man kör v_sync så blir det väll värre då hela bilden väntas tills den är klar, det sker ju även på CRT eftersom det är graffen som har hand om det. Så om en bild alltså inte blir riktigt klar med v_sync så förskjuts den liknande inputlag... Sen för renderar graffen bilder i förväg, default står på 2 i OGL och 3 D3D på mitt 8800Ultra.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chop'ya
Jag var rädd för liknande när jag gick över till TFT för några månader sedan, men min samsung 17" TFT är bättre än någon CRT jag någonsin ägt, aldrig märkt av några problem alls, det var nog mest med dem första TFT-skärmarna som hade sådana problem!

Återigen. Du upplever att din skärm fungerar bättre vilket är toppen. Men problemen finns fortfarande kvar, bara det att du inte märker det. Du måste formulera om din mening för att allmänheten ska förstå exakt vad du menar på och att ditt inlägg inte blir ett påstående, för påståendet är fel.

Äldre LCD hade ännu mer problem, så klart utvecklingen frammåt men dagens LCD är fortfarande långt bakom CRT när vi diskuterar snabbhet och diverse problem.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalton Sleeper
..från 1 frame till 3 frames i eftersläp, om man kör sämre framerate så spelar det inte så stor roll då bilden ritas upp långt innan nästa ska visas..

Precis det jag menade med att en LCD kan vara en extrem flaskhals för vissa samtidigt som det spelar mindre roll om du har en sämre dator att spela med.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem

Tänkte på en sak, jag har inte sett CRT skärmar på nån spelturnering på väldigt länge. I CPL använder de TFT för samtliga spel om jag nu inte minns helt fel.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Tänkte på en sak, jag har inte sett CRT skärmar på nån spelturnering på väldigt länge. I CPL använder de TFT för samtliga spel om jag nu inte minns helt fel.

Sponsorer. Gör nog så mer folk köper de plattskärmarna som är på turneringarna, kanske i tanke "oh proffsen spelar med dessa!".
Jag tror de professionella spelarna hellre hade kört med CRT om de fått bestämma.

Visa signatur

#sweclockers.com

Permalänk

Otroligt lång tråd för något som aldrig kan bekräftas eller bevisas. Det har ju varit uppe i tråden vi flertalet tillfällen att detta faktiskt är en subjektiv fråga. Om man inte har problem med ghosting eller input lag mm, så kan man ju aldrig påstå att CRT är bättre än TFT generellt, utan det är väl helt och hållet upp till person. Något som är ett problem för en person behöver inte vara det för en annan.

Man kan även vända på det och se till CRT´s nackdelar gentemot TFT. Strålning, bildförvrängning, begränsad dot-ptich, storleken(!). Dessa kan vara stora problem för vissa men mindre för andra.

Själv skulle jag ALDRIG gå tillbaka till CRT, personligen tycker jag att skillnaderna är för små gällande prestanda för att motivera CRT´s otympliga fysik, begränsade bildstorlek osv.

Verkar vara ett hett ämne dock.

Visa signatur

Intel Core 2 Quad Q8200 : Sapphire Radeon HD4850X2 2Gb : Gigabyte P35-DS3 : 4*1024 Mb DDR2 6400 : WD Raptor 74 Gb : Maxtor 200 Gb : Samsung Spinpoint 250 Gb : X-Fi XtremeGamer Fatal1ty : Logitech G5 : Silverstone TJ09 : Corsair CMPSU-750TX : Benq G2420HDBL@1920*1080

Permalänk

CRT är så jäkla nice speciellt de snabba 19'-20' skärmarna eftersom jag sitter lägre än skärmen så blir det irriterande att kolla på TFT hela tiden, använder en 226BW förtillfället och då jag köpte den la jag direkt märke till att den vara så otroligt seg i spel trots 2ms och att man inte längre kan spela alla sina spel på 2048 FSAA 4-8 och AFx16 untan måste nöja sig på 1680 FSAA 8-16 AFx16, samt 1920 till sitt PS3 om man trycker bort den där rutan som säjer att denna upplösning inte är optimerad

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk

Själv tänker jag inte byta bort min dell p991 crt 19" förrän den pajar av ålder. Hur nöjd som helst. Som sagt bättre färger osv.

Har trinitron bildrör och älskar detta, vanliga crt:s har inte alls samma klarhet i bilden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Törminejjtorr
Själv tänker jag inte byta bort min dell p991 crt 19" förrän den pajar av ålder. Hur nöjd som helst. Som sagt bättre färger osv.

CRT19' FTW gav bort mina två Samsung 957MB skulle behöva en till spel och den andra till film eftersom man inte behöver slösa sina dyrabara POWERskärm till nåt sånt låguppdaterat medieformat...

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB