Permalänk

Hårdvaruvoltmoddning?

I och med att mjukvaruvoltmoddning (t. ex. Nibitor samt nvFlash) inte verkar fungera med de nya korten så undrar jag, hur svårt är det att hårdvaruvoltmodda? Behöver man köpa in något nytt, är det riskfyllt? Behöver man mätinstrument för att mäta volten?

Och, låt oss säga att jag inte har några verktyg för detta alls, utöver dem vanliga skruvmejslarna, hammaren osv, vad skulle det då kosta att köpa in det som behövs, om det nu behövs något?

Permalänk
Medlem

Nu är jag inte precis säker på hur det går till vid hårdvarumoddningen. Men som jag har för mig är det ofta att man använder en amperemeter och mäter resistancen resp ström spänning över en givet motstånd etc. Sedan tar man och skapar en brygga eller likvärdigt så att det går en spänning förbi motståndet. På så sätt minskas resistancen och det går mer ström och spänning in i kortet.

På äldre grafikkort(tar som exempel) kunde man använda sig av en penna för att minska resistansen. Osäker på dagens nya hightech kort dock. E faktiskt osäker på om man ens gör på samma sätt med dagens kort :P..menmen.

Så det man behöver är en amperemeter(200kr?) och ett motstånd(5-15kr) att löda vid kretsen ifall penmoddning inte går.
Riskfyllt är det i min mening ganska mycket om man inte vet vad man håller på med, tex att råka kortsluta en krets kan(?) pajja hela kortet.
Jag skulle söka efter guider på nätet, det brukar finnas en del.

Blev några rader säkert miljoner fel men hoppas du förstår förstår vad menas iaf

Visa signatur

Amd64 3500+, Epox NDA3+, 2048 Kingston/Corsair ValueR, 160gb, x800xt AGP, TT Tsunami.
Citera och jag hittar tillbaka...

Permalänk

Menar du sådanna "pencils" som sitter på kortet eller menar du att man helt enkelt tar och kör blyerts på kortet för att avleda?

Permalänk
Medlem

Blyerts för att avleda. Letade lite snabbt upp en guide men pencilmod, dock gammalt kort menmen man förstår syftet
LÄNK

Visa signatur

Amd64 3500+, Epox NDA3+, 2048 Kingston/Corsair ValueR, 160gb, x800xt AGP, TT Tsunami.
Citera och jag hittar tillbaka...

Permalänk

Har voltmoddat mitt grafikkort.
Gjorde två steg för att få högre spänning.
Hade kunnat göra fler steg, men det skulle kräva att jag lödde fast resistor, vilket jag inte är sugen på att göra.

Det som jag gjorde behövde endast silverfärg för att koppla ihop två punkter med varandra på två ställen. Funkar med silverpenna också om man har det.

Alltså jag menar då inte silvrig färg eller silvrig penna utan färg som innehåller riktig silver som är ledande. Sådan man brukar ha för att laga kretskort med eller larm alt. värmeslingor i en bils bakruta.

Sök på nätet. Du hittar säkert.
Kan garanterat hitta en guide av Shamino, eller vad han heter.