Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Medlem

Ny dator restartar när windows laddas!?

Hej

Precis köpt ny dator
Grafikkort: Asus Geforce 8600 GT
Processor: AMD 5600+ (älskar amd)
Moderkort: MSI K9N Neo V3
Nätagg: Hyper 530w
Minnen: 2st, 1024 ram

Har en gammal dator hemma som ja tänkt ta hårddisk från men när jag satt ihop allt så restartas datorn när "windows-loggan" ska komma upp, precis innan det steget startas datan om.
Har testat gå in i felsäkert läge etc (samma sak händer). hårddisken är inte formaterad sen den gamla datan, vet att den funkar (sitter på den just nu, satte tillbaka den i denna för att skriva med er ).

Tror ni att jag måste formatera hårddisken eller är det kanske för svagt nätagg? kanske nått annat problem. hjälp tack

Tack på förhand
Tobbe S.

Visa signatur

Tjeeeeeeenare mannen!

Permalänk
Medlem

Hej!
Jag har precis samma problem.
Efter att ha monterat dom nya delarna, så startar jag datorn, går in i Bios och kollar över läget. Sparar ändringar och går ur. Väntar på att Windows ska starta. Men just i uppstarten av Vista, så blinkar en blå skärm till och datorn startar om.

Nya grejor
Processor: Intel 2 Q6600
Moderkort: ASUS P5K
Minne: Corsair XMS2-6400 Twin 2X1024 MB
Grafikkort:: Asus 8600 GT 512 MB
Hårddisk: Maxtor Diamondmax 9 160GB SATA
Nätaggregat: be quiet Straight Power 650 W

Fanns i datorn sen tidigare:
Operativsystem: Microsoft Vista Home Premium (uppgradering)
DVD-brännare: NEC ND2500A

Kalle

Permalänk
Medlem

Min polare säger att, i mitt läge, drivrutinerna krockar mellan mitt gamla moderkort och mitt nya, därför rekomenderar han att ominstallera windows så att allt blir nytt.

Kan dock inte testa och se om det funkar, har du beställt en S-ATA hd och hoppas det ska lösa sig.

Gör det inte de antar jag att det är nätagget om ingen kan övertyga mig

Visa signatur

Tjeeeeeeenare mannen!

Permalänk
Medlem

Säger som Tobbee08
Man ska helst formatera när man köper nya grejjer.

Permalänk
Avstängd

ja har du haft ett gammalt windows på den hd du nu flyttat över så måste du nästan formatera om annars då krockar det med det gammla du har i den

Visa signatur

C2D E6600 2,4@3,3ghz Nvidia G8800GT 512 o mycke hd

Permalänk
Medlem

Hej igen

Det låter inte roligt med en formatering och ominstallation. Speciellt när man inte har någon säkerhetskopia på det som finns på hårddisken. Anledningen till ombyggnaden av datorn var att den tvärstannade en dag. Så det vart inget sparat. Jag avvaktar nog lite, det kan ju dyka upp nån lösning.

Kalle

Permalänk

ALLLLTID formatera när du byter till andra huvudkomponenter annars spökar nästan alltid drivrutinerna

Visa signatur

I survived 2007!

Permalänk

det är väl egentligen lite av en lag, att när man byter moderkort, så är en formatering och ominstallering av hdd behövd, för att inte riskera att drivisar m.m. ska bråka och hålla på.

Visa signatur

A girl turns on when she wants but a computer turns on when you want

Permalänk
Medlem

Tycker det är en smula märkligt att ni lyckas bygga ihop en dator, men inte har nog med vett att installera om Windows.
Det är i 100% ett MÅSTE för att allt ska fungera som det ska.
Tänk själva, nya styr chip på moderkortet, helt annat BIOS, Nya minnen, Nytt grafikkort, Ny hårddisk osv...

*sunt förnuft*

/Homer_S1

Visa signatur

INTEL Core Ultra 7 265K @ 4.4GhZ| Gigabyte Z890 Eagle | NVidia RTX 5070 TI| 2x32Gb Kingston Fury 6000MhZ DDR5 | Kingston Fury Renegade Gen4 2Tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 34" Samsung Odyssey G8 OLED (S34DG850S) | Logitech G915 Lightspeed & G903 Lightspeed on G PowerPlay mouse pad | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar