Permalänk
Medlem

Konstigt fel med DDR

Hej !
Det var dags att uppdatera min dator så jag bestämde mig för att köpa mer RAM-Minne. Mitt moderkort är ASUS P4P800S-E Deluxe och den har 3 RAM-slots. I min dator sitter det 2 st 512 MB DDR400 RAM minnen och efter lite pluggning fick jag reda på att max minne är 2GB och efter som jag redan hade 1 GB i den så bestämde jag mig för att köpa 1 GB till. Köpte följande minne:
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010063998

Men när jag satte i det nya minnet i datorn så kom den aldrig förbi BIOS utan den hängde sig där, så min fråga har jag köpt fel minne eller är det nått annat som krånglar? Är att den hänger sig vid BIOS ett typiskt fel på något?

INFO OM KORTET:
http://www.motherboard.cz/mb/asus/P4P800S-EDeluxe.htm

Uppskattar snabba svar ifrån kunniga folk /MVH Micke

Permalänk
Medlem

Är lite osäker, men går det ha olika storlekar när man har tre moduler? Testa det nya minnet med de gamla 512 MB'arna borttagna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teejee
Är lite osäker, men går det ha olika storlekar när man har tre moduler? Testa det nya minnet med de gamla 512 MB'arna borttagna.

japp testade med de nya själv och det funka ... sen satte jag in ett till och det funka ... men när jag satte i det tredje så sluta de funka ... finns det några inställningar man måste ändra på kortet eller nått för att det ska funka? ... det står ju ändå att den skall kunna ha 2 GB och det är tre slots, hur ska man annars kunna få 2 GB på tre slots om inte 512,512,1Gb ? :S

Tydligen är det tillåtet att ha olika storlekar på dom ja

Men iallafall om nån vet nån switch på kortet eller nått man måste ändra för att få full kapacitet så är jag tacksam ^^ /MVH Micke

Permalänk
Medlem

Troligtvis så klarar inte kortet den inställda minneshastigheten (pc3200 eller motsv) med tre stickor. Gå in i bios och sänk den och testa igen.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rushdie
Troligtvis så klarar inte kortet den inställda minneshastigheten (pc3200 eller motsv) med tre stickor. Gå in i bios och sänk den och testa igen.

på en hemsida står det så här :

3 slots for DDR SDRAM DIMM (the chipset supports up to 2GB and 4 banks, i.e. if three modules are used, two of them must be single-bank modules);

vad menar dom med "two of them must be single-bank modules"??

det kanske är det som är felet? varför skapar dom ett kort som kan köra pc3200 med 3 slots när den bara kan köra de på två isånna fall ? dumt =(

Permalänk
Medlem

Single bank är minnen med chip bara på ena sidan. Vanligare är att minnena benämns single side (SS) samt double side (DS).

Ett modert 512MB minne har bara chip på ena sidan, då varje minneskrets innehåller 64MB.

En äldre 512MB minnesmodul har minneskretsar med 32MB. Det behövs då 16 chip, 8 på vardera sidan och modulen är således dubbelsidig.

Om du varit lite snålare när datorn var ny hade du kanske haft 2x256MB, och de minnena hade då varit enkelsidiga. Då hade det gått utmärkt att uppgradera med minnet du köpt nu för att komma upp i 1536MB. Med bara två socklar hade du blivit tvungen att slänga ut ett gammalt minne och fått 1280MB.

3 minnesplatser som stödjer 4 banker (sidor) kan i vissa fall underlätta.

Informationen står med all säkerhet i manualen i det stycke som tar upp möjlig minneskonfiguration.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara