Permalänk
Medlem

Kan jag ha 2 grafikkort?

Hej alla clockers!

Det är såhär att jag fått lite komponenter av min polare som nyss inskaffat en monsterdator och ett av komponenterna är ett "Sapphire RADEON X1950 GT - grafikadapter - Radeon X1950 GT - 512 MB" kort.

Det jag undrar är om jag kan ha och köra igång 2 grafikkort i min dator för att öka grafikprestandan? Båda är PCI-express men jag vet fortfarande inte om detta kommer gå.

Grafikkorten jag vill kombinera är (Kolla länk!):

Sapphire RADEON X1950 GT - grafikadapter - Radeon X1950 GT - 512 MB

och

Gainward BLISS 8600GT PCX TV Dual DVI SilentFX - grafikadapter - GF 8600 GT - 256 MB.

Behöver ni veta något mer om min dator osv?

Tack på förhand, hoppas ni kan hjälpa mig med detta.

Permalänk
Medlem

Nej. Dom där två grafikkorten går ej att kombinera. Det ska helst vara exakt likadana kort (modell, ej märke) dessutom måste moderkortet stödja korten. Grafikkort från ATI och Nvidia går ej att kombinera för mer prestanda. Sök på SLI eller Crossfire för mer info.

Visa signatur

Happy Face!

Permalänk
Medlem

Som sagt måste det vara samma modell och moderkortet måste ha stöd för det.

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Avstängd

det behövs inte vara samma märke utav korten. Te.x du kan ha ett Gainward 8600GT 256mb med ett Club 3d 8600gt 256mb osv. Men du kan absolut inte blanda minnes mängden eller ha olika tillverkare som Ati eller Nvidia dom går ej ihop. Te.x du kan INTE ha ett kort med 256 och ett annat med 512mb minne.

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Tack skall ni ha kabanan, Mittens och piddeman som besvarade min fråga utmärkt. I framtiden (om jag nu vill köra med 2 grafikkort) så ska jag ha 2 av samma modell, exakt likadana för det ska funka enligt det ni sagt/skrivit. : ) Toppen!

JO sen en viktig sak; Vilket kort rekommenderar ni att jag kör med? Vilket anser ni vara bäst? Jag skulle kanske kunna prova detta själv genom att byta kort bara.. men måste jag avinstallera mitt Nvidia kort innan jag installerar Radeonkortet? Vad rekommenderar ni att göra om jag vill prova Radeonkortet? Ska jag avinstallera allt som har o göra med Nvidiakortet innan tycker ni?

Med vänlig hälsning!

Permalänk

Jag vet att x1950pro ligger över 8600gt, men x1950gt ligger ju under 8600gt... jag vet inte riktigt faktiskt. Du får testa

Visa signatur

Dator 1 | GA-X38-DQ6 | HD4870x2 | Q6600 @ 3.5Ghz | TRUE | 4GB Corsair PC6400 | TX750w | Cosmos 1000
Dator 2 | P5Q3 Deluxe | 9800GTX | E7200 @ 4.2GHz | TRUE | 2x2GB PC3-10600 | Antec Nine Hundred | HX620w

Permalänk
Medlem

Jo, jag tänkte mer på att Radeon x1950 har 512 mb vilket är mer än 8600gt som har 256 mb. Men det kanske inte spelar så stor roll i prestanda eller?

Bör jag avinstallera Nvidiakortet innan jag testar bytet?

Permalänk
Medlem

Vill du så kan du dock använda båda korten, men inte tilsammans då, men för en multimonitorsetup funkar det ju, dvs de kan driva en varsin skärm t.ex.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

mitrix: Då måste jag ha en annan skärm annars går det inte eller?

Med vänlig hälsning

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hjelp
mitrix: Då måste jag ha en annan skärm annars går det inte eller?

Med vänlig hälsning

För att ha någon nytta av ett extra grafikkort ska du ha fler än två skärmar.

Visa signatur

just like Flinstones.

Permalänk
Medlem

det var en sjysst polare som gav bort ett x1950gt. Det är ju endå rätt så mycket krut i det kortet

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Mittens: Blir inte prestandan mycket bättre i spel osv med 2 grafikkort om jag kör med 1 skärm? Eller MÅSTE jag ha 2 skärmar för att kunna ha användning av 2 grafikkort.. tänkte mest på att inget påpekat att man behöver 2 skärmar för 2 grafikkort?

Ragin Pig: Har du testat kortet? Hur funkar det tycker du?

Med vänlig hälsning

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hjelp
Mittens: Blir inte prestandan mycket bättre i spel osv med 2 grafikkort om jag kör med 1 skärm? Eller MÅSTE jag ha 2 skärmar för att kunna ha användning av 2 grafikkort.. tänkte mest på att inget påpekat att man behöver 2 skärmar för 2 grafikkort?

Ragin Pig: Har du testat kortet? Hur funkar det tycker du?

Med vänlig hälsning

Jo,prestandan bli bättre om du kör SLI eller CF,moderkortet måste däremot ha stöd för det.

Du kan bara använda en skärm i SLI och CF.

Du behöver inte ha fler än två skärmar för att ha nytta av det(går dessutom inte) om du kör SLI/CF.

Kör du Inte SLI/CF så får du ingen ökad prestanda.

Dessutom är det inte spec värt att köra SLI/CF.

Visa signatur

just like Flinstones.

Permalänk
Medlem

Mittens: Rekommenderar du mig att helt avstå från att köra med 2 kort då det inte kommer göra någon nytta? Jag vill bara veta ifall jag ska prova detta eller strunta i det ifall det inte gör någon skillnad. Vet inte vad SLI och CF är för något så det verkar bara bli klyddigt. : )

Permalänk
Hedersmedlem

Nvidia kallar sin teknik att koppla ihop olika grafikkort av samma modell för SLI. AMD (Ati) kallar sin för crossfire. Som det sagts så är dessa tekniker helt inkompatibla.

Har du bara 1 skärm så kör du med det kort som ger mest prestanda (och det får någon annan uttala sig om).
Varje grafikkort när det kör självt kan hantera två skärmar. Har man fler skärmar behöver man (oftast, finns vissa prylar som vi inte behöver ta upp) fler grafikkort. De kombinerar ingen prestanda på detta vis.

Du behöver också moderkort som har plats för flera grafikkort av PCI-E x16 -typ. Inte så vanligt. Du kan köra det i ett SLI eller crossfire-moderkort även om det är olika tillverkare fast inte köra i kombinerat läge. Hur det blir med drivrutiner när man kör olika (nvidia och ati) vettetusan. Själv köpte jag mig ett 8800GTS och ett 8400GS för att driva 3 skärmar då samma drivrutin och kringhörande programvara får hantera det.

Om du ska byta för att testa ATI-kortet får du avinstallera nvidia-sakerna i "lägg till ta bort" och sen ta bort kortet i enhetshanteraren. Stäng sen av datorn och byt grafikkort, starta och installera ati-drivrutinerna. bakvänt om du ska byta tillbaka.

Som sagt schysst polare, han skulle kunnat få ut en del pengar av det kortet idag.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Aqualize: Tack så mkt för den utförliga förklaringen på lite olika frågor som jag hade i tankarna. Förstår mkt bättre nu. Jo det ska jag göra, ska försöka prova hur det ser ut, blir det ingen skillnad så får jag väl sälja det. Får kolla upp vad det är värt i dagens läge. Tack åter igen!

Med vänlig hälsning

Permalänk
Medlem

I framtiden kommer det förmodligen gå att kombinera två olika grafikkort. möjligtvis inte från två olika tillverkare men med samma tillverkare men olika kort. Det läste jag nåt om iaf. Då de delar upp arbetet olika.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b