Permalänk
Medlem

Clocka min E6400

tja, jo det blir nog av snart, ska clocka min E6400, deta blir första gången jag clockar, å är väldigt spänd eftersom jag host host, inte vet exakt vad jag ska göra. vet inte var allt FSB, Vcore etc etc ligger och hur jag ska gå till väga då jag ändrar.

hur mycket tror ni jag kan clocka (jag vet att man inte kan säga nott i förväg, men vad tror ni mellan tummen och pekfingret?

Kylning

Antec Nine Hundred http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=332085

Tuniq Tower http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=318575

Komponenter

3gb Crucial DDR2 BallistiX PC8500 http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=334571

Gigabyte GA-P35-DS3 http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=336805

Intel Core 2 Duo E6400 2,13GHz

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem

Lär dig själv.
Det är lättast för alla.
Läs på tills du känner dig säker.

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mittens
Lär dig själv.
Det är lättast för alla.
Läs på tills du känner dig säker.

eller så om du inte har nott vätigt att komma med å svara på topic, skriver du inget. jag läser fortfarande på för Clockningen, men jag är dyslektiger, så det är inte det lättaste.

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mittens
Lär dig själv.
Det är lättast för alla.
Läs på tills du känner dig säker.

Vadför inte bara vara tyst?

-

jag tror du kan klocka upp den ganska lätt till 3.0 - 3.2Ghz. Jag kan köra min E6400 på 3,2GHZ på orgenal Vcore.

/mvh Jesper

Visa signatur

 MacBook Pro 15 i7

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jezger

-

jag tror du kan klocka upp den ganska lätt till 3.0 - 3.2Ghz. Jag kan köra min E6400 på 3,2GHZ på orgenal Vcore.

/mvh Jesper

det låter inte helt fel, 3,2 är i princip va jag vill ha så
hoppas man märker skillnad

då man klockar CPUn förminskas prestandan ut av Ramet då eller?

Vcore, det är strömen va?

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem
Citat:

då man klockar CPUn förminskas prestandan ut av Ramet då eller?

Nej, minnen slöas inte ner om du inte klockar ner dem eller höja timming

Citat:

Vcore, det är strömen va?

Det är spänningen på CPU, tror att den kör på 1,35V default, min E6600 gör det iaf.

Visa signatur

<AMD R9 7950X3D> <Asus RTX 4090 ROG Strix OC> <ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIF> <G.Skill 64GB (4x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5> <Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB> <ASUS ROG Loki 1000W SFX-L> <Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Silver>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rolle90
eller så om du inte har nott vätigt att komma med å svara på topic, skriver du inget. jag läser fortfarande på för Clockningen, men jag är dyslektiger, så det är inte det lättaste.

Eftersom rubriken var "klocka min E6400" antog jag att du ville ha hjälp med att klocka din dator.
Därför skrev jag att du skulle läsa på tills du känner dig säker på vad du gör istället för att folk ska behöva skriva uppsatser till alla som vill klocka sin dator.

Så det jag skriver tillför visst någonting.

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Medlem

Jag förklarade precis för en annan medlem lite om vad som påverkas när man klockar. Jag brukar tycka det är lättare att göra nånting när man förstår hur det fungerar, för då kan man dra egna slutsatser. Jag kan länka dig till den tråden om du vill, men det är rätt så mycket skrivet i den.

Visa signatur

Antec 900| Corsair HX620W | Core2 Q6600@3.2 | 6GB RAM | GTX260
Server Tirpitz: E4300 | 4GB RAM | 3.3TB HDD | Server 2008 Ent x64
Server Bismark: 2xQuad | 4GB RAM | 1.5TB HDD | ESX 3.5

Permalänk
Medlem

Snälla gör det, jag har själv en 6400 och ska börja klocka. Har läst FAQ men har inte riktig koll ännu.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Avstängd

ctrl+f1 i bios för att få upp avancerade funktioner.

1. ställ in pci-e frekvens i bios på 100 dvs kör inte auto.
2. 6400 har multipel 8x, dvs om man ställer in fsb på 400 får man 3200mhz cpu hastighet.
3. för att klara 400fsb bör minnena vara pc6400 eller bra pc5300 med micron chip(de körs då överklockade).
4. Om man har pc8500 ram kan man behöva droppa multipeln till 6x eller 7x för att höja fsb till samma hastighet som ens ram har dvs 6x500=3ghz eller 7x 500=3.5ghz.
5. många moderkort klarar en fsb över 450fsb lite beroende på volt/sänning samt kylning på nordbrygga etc..Många kort klarar dock inte 500fsb.
6. har man otur klarar ens moderkort inte den fsb man vill ha i förhållande till ens minne. men det kan man testa och kolla av eftersom.
7. Klockning är relativt enkelt om man är nogrann och har läst på och testar försiktigt från början.

Att tänka på:
pce-e frekvens ska vara låst till 100 till 120mhz och inte över 120mhz då kan saker gå fel.
Ibland kan man ställa in andra funktioner och låsa dessa i bios då de inte fyller någon funktion för ens system. Läs noob guiden för conroe.
Klockning bygger på att höja fsb för intels cpu´s. Höjer man fsb så sker en höjning utav ens ram samtidigt, beroende på hur ens moderkort är kosntruerat kan man köra på auto eller manuellt.
Manuellt rekomenderas då det lätt kan bli galet med auto.

Eftersom fsb höjs så sker en ökning av hastigheten med din cpu, detta går bra tills ett tak nås med volt/fsb därför testar man vad ens prolle gör under orginalvolt för att veta hur högt den klockar på orginalvolt.
Om ens cpu gör 8x400 dvs 3200mhz på orginalvolt och klarar av stress program utan at starta om, ge bsod etc...så kan man köra den relativt kall.
För de allra flesta kräver dock den hastigheten en liten höjning av vcore.
En del ram kräver också en liten höjning av sin volt.

Höjning av volt till nordbrygga etc.. krävs oftast inte om man inte kör över 450fsb.
Där funkar auto bra.

Finns massor av forum där många har samma moderkort, läs där hur de gjort också.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

tror du man kan höja till 450FSB (å då blir det ne 3600MhZ?) utan att endra volten?
hur mycket måste man i regel höja volten med?

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Där är länken där jag skrivigt en del. Den handlar mest om FSBs förhållande till minne och svarar inte så jättemycket på generella frågor om hur mycket man kan klocka hit och dit.

Jag funderar åp att skriva en slags guide som förkalrar koncepten till minnen, FSB, nordbryggan så att folk får en förståelse för exakt VAD som händer när man överklockar. Jag tror stenhårt på att om folk tar sig tid att lära sig det så kan man också dra egna slutsatser om hur man går vidare i sin klockning.

Visa signatur

Antec 900| Corsair HX620W | Core2 Q6600@3.2 | 6GB RAM | GTX260
Server Tirpitz: E4300 | 4GB RAM | 3.3TB HDD | Server 2008 Ent x64
Server Bismark: 2xQuad | 4GB RAM | 1.5TB HDD | ESX 3.5

Permalänk
Medlem

ok, hmmm

hur mycket måste man ändra då man clockar får att få ut så mycket som möjligt ut av clockningen.

vill nog clocka min till 3600mhz

det är
FBS
eventuelt Vcore?
vad är det mer? saker som ska inaktiveras eller?
---

1:1 på minne å prylar, vad gör det?

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem

Läs i denna http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Står samma frågor som du har ställt och nya färska svar..

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Läs i denna http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Står samma frågor som du har ställt och nya färska svar..

jo jag läste den innan, om du kollar så ser du att länken står högre upp.

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem

Sätt fsb på 450 då och sätt vCore till 1.4.
Fungerar det och är stabilt,testa sänka vCore.

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mittens
Sätt fsb på 450 då och sätt vCore till 1.4.
Fungerar det och är stabilt,testa sänka vCore.

ok.
men jag ska inte clocka fören nästa vecka, därför jag är ute i god tid för att lära mig, ska beställa delarna "Förmodligen" i slutet på denna veckan.

är det nott annat jag kan ändra än FSBn och vCore? för att få ut lite extra power?.

kan nån ta bilder på bios, som visar vart man ska gå in, en liten BIOS karta skulle underlätta mycket tror jag

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rolle90
jo jag läste den innan, om du kollar så ser du att länken står högre upp.

Flopper hade an bra förklaring innan, det står mycket bra info i länken som postats två ggr här i tråden och Conroe noob-guiden tar upp ännu mer.

Kolla igenom detta noggrant först. Där nämns allt du behöver veta, därefter kan du ställa specifika frågeställningar om det är något du inte förstår.

Citat:

hur mycket måste man ändra då man clockar får att få ut så mycket som möjligt ut av clockningen.

vill nog clocka min till 3600mhz

det är
FBS
eventuelt Vcore?
vad är det mer? saker som ska inaktiveras eller?
---

1:1 på minne å prylar, vad gör det?

Allt som du frågar om förklaras i de tre källor som jag nämner innan.
Det är för övrigt långt ifrån säkert att din processor når 3,6GHz, så satsa först på en lägre frekvens, t.ex 3GHz.

Jag får väl försöka mig på ännu en förklaring.

Det som är viktigast att förstå är att om du höjer FSB, så påverkas både processor och minne (och PCI-e om du inte låser den).

Olika processormodeller har olika multipel. Multipeln tillsammans med grund FSB för din processor bestämmer processorns klockfrekvens, i ditt fall är (Max) multipeln 8.
Grund FSB för din processor är 266MHz (eg. 266,5), vilket ger en klockfrekvens på 8x266=2,13GHz.

Samtidigt är även ditt minne beroende av FSB. Den hastighet som står angiven på minnet, t.ex 800MHz är den maxhastighet på minnet som producenten garanterar att minnet kan köras i. Den verkliga hastigheten är hälften av märkvärdet (eftersom minnet skickar data 2ggr per klockcykel), alltså 400MHz. Alltså kan minnet i fråga maximalt köras med en FSB på 400MHz (utan att minnet överklockas).
När man kör minnet i samma hastighet som FSB, kallas det att man kör minnet i 1:1.
Om man inte kan köra tillräckligt hög FSB för att minnet skall köras i sin maxhastighet, kan man ställa dividers, t.ex. 2:3. Om FSB är 266 och ditt minne klarar 400MHz är 2:3 en bra divider då 266*3/2=400MHz.

Om du skulle vilja komma upp i 3,6GHz så skulle det innebära 3600/8=450MHz FSB.

Nu är det ju inte säkert att ditt moderkort eller din processor för den delen klarar av så hög FSB. Det är därför du skall börja på en lägre FSB där datorn fungerar stabilt.

Det du vill låsa i BIOS är PCI på 33MHz och PCI-e på ~100MHz (ibland måste man sätta något värde över 100 men under 110 för bäst resultat)
Detta för att inte påverka övriga komponenters funktion.

Du vill lägga över så många processorfunktioner i manuellt som möjligt, stäng även av Speedstep (EIST) under tiden du klockar. Låt multipeln stå kvar i 8x så länge.

Minnet kan du låta vara i auto tills du kommer upp rätt högt i klock.
Ställ minnet i 1:1 mot FSB (2.0 på ditt kort), justera dividern först när du är nöjd med klocken.

Du kan kolla av max FSB som ditt system klara av genom att ställa multipeln till 6 och minnet till 2.0 (1:1) och höja FSB och stabilitetstesta mellan varje höjning. Då får du en bättre aning om hur högt du kommer att klara av att klocka processorn.

Vcore kan höjas med ett snäpp om du får instabilitet, men var försiktig med höjningarna och kontrollera att du inte får för hög temperatur.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rolle90
jo jag läste den innan, om du kollar så ser du att länken står högre upp.

Jo jag ser att länken står högre upp, men du ställer flera frågor efter den länken postats om precis dom frågorna som besvaratst i den andra tråden, så i mina ögon så verkar det inte som om du läst alls !

Mycket text där, så det kan se jobbigt ut att läsa.. Men bättre att läsa noggrant igenom allt Yanagi skrivit där än att bara skumma igenom allt.

Så, go go go go! Läs ordentligt nu.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

ok.
har bestält komponenterna nu Yeey
tror det kommer bli knepigt att montera CPU Kylaren som är så stor hehe

men till saken.

då jag clockar min CPU ökar jag FSBn.

är det många saker man ska ändra från Auto till manuel?
tex, på mitt nuvarande moderkort står Vcore på Auto.

kan jag clocka CPUn klar innan jag ger mig på Ramet?

och då jag pillar med ramet, vad måste jag ändra för att ha 1:1 eller vad det heter?

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008