Permalänk
Medlem

3-4GB Minne?

Tjena.

Hade tänkt köra med 3 eller 4 GB minne på mina nya dator och undrar lite över vilka kombinationer som är bäst. Alltså, bör jag köpa, för 4GB, 2 st Corsair TWIN2X2048-6400C5DHX DHX 2048MB/2GB(2x1024MB) Kit DDR2 XMS2-6400 800MHz till exempel? Och vilken kombination för 3GB?

Vilka kombinationer som är bäst och mest prisvärda det vill säga.

Ska ha Vista (vet inte om 32 eller 64 än) och E6750 med Gigabyte P35.

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Corsair-minnet som du skriver om är väldigt bra och prisvärt, så kör på det. 2x2gb minne ger bättre uppgraderingsmöjligheter, men är samtidigt dyrare än 4x1gb minne. Du kommer förmodligen inte behöva uppgradera till mer minne förrän du byter allt annat ändå, så du kan nog lugnt satsa på 4x1gb minne. 3 gb minne är nog däremot lite tveksamt, eftersom du då går miste om dualchannel om du kör med 3 stickor. Så 2 st Corsair-kit blir nog utmärkt.

Och för att kunna utnyttja 4 gb minne så måste du ha ett 64-bitars OS.

Permalänk
Medlem

Kan ju alltid köra 2x1024 + 2x512 och på så sätt fortfarande ha dual channel med 3GB, fast med tanke på hur billigt minne är så är det nog lika bra att köra på 4x1024 direkt.

Själv funderar jag på att köpa 2 st GeiL Ultra PC6400 CL4 2x1024: http://www.prisjakt.se/produkt.php?p=130823
Men jag har ingen erfarenhet av GeiL så jag kan ju inte direkt rekommendera dem innan jag har testat
Någon annan kanske har nåt att säga angående dessa minnen eller om GeiLs kvalitet i allmänhet?
(ledsen att jag kapade tråden lite, Micco)

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem

Hehe, ingen fara suger i mig information som en förtorkad svamp så alla inlägg om minnen duger.

Angående 3 eller 4 GB så hade jag tänkt, i sådana fall, köra Vista32 med 3GB eller då eventuellt 4GB på Vista64, kan inte riktigt bestämma mig för vilket system än.

Dual Channel? kan nog behöva en liten förklaring där.

En till fråga som kanske inte passar inte här direkt men som jag ändå undrar lite över. De flesta som kör 4GB har oftast Q6600 processor, vilka är fördelarna med att ha fyra kärnor till 4GB respektive nackdelarna med att köra Duo?