Permalänk
Medlem

Akut hjälp (!) - hårddisk

Hej sweclockers!

Detta problem uppstår oftast vid uppstart och under aktivitet som spel, spelning av musik/film, kör Antivirus.

Vid uppstart händer det att det tar lite längre tid än vanligt att starta upp och precis innan XP-loggan visas (då det laddar upp) så dyker denna text upp: "No bootable device - Insert bootdisk and press any key"

Vad menas med det? Vad är det för skiva den kräver? Jag har provat med XP-skivan men då händer det inget när jag trycker enter.

Ett annat problem är när jag spelar spel, musik, film eller kör Antivirus så fastnar bilden, datorn blir helt fryst! Och sedan dyker det upp en bluescreen med en massa text där det står "Fysiskt dumpning av minne påbörjas" och jag blir tvungen att starta om datorn men då händer det som jag skrev här ovan ^.

Jag blev rekommenderad att göra ett Hutil-test på min hårddisk (Samsung).
Det är ett diagnostikprogram som jag blev tillsagd att bränna iso-filen som en image-fil. Hur jag gör det har jag ingen aning men jag har provat och tror att jag gjort rätt. Om du är ett proffs på PowerIso eller vet hur man bränner en isofil som image så hör av dig till mig antingen här eller mail!
Filen visar ingen iso-ikon när man har laddat ner det vilket förvirrar mig ännu mer:

http://www.samsung.com/global/business/hdd/support/downloads/...

Jag har gjort memtest där det visade sig att allt var okej!
Känner du igen detta problem?

Är tacksam för hjälp då detta kan hända närsomhelst!

Med vänlig hälsning.

Permalänk
Medlem

Kan du komma in i XP-setup? Då kan du trycka R och köra chkdsk på hårddisken. (Det har jag hört kan fixa vissa problem)

Permalänk
Medlem

Crillie: Inte provat, ska jag sätta i XP-skivan här på Windows eller vid uppstart? Skall prova det annars!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hjelp
Crillie: Inte provat, ska jag sätta i XP-skivan här på Windows eller vid uppstart? Skall prova det annars!

När datorn startas, boota från CD. Då kommer du snart till menyn där den frågar vad du vill göra "installera XP här tryck .." "kör recovery tryck R" etc..

Ps kolla denna info innan, och notera att "recovery console" är det du kommer in i efter du trycker på "R" i menyn:

Chkdsk Creates and displays a status report for the disk. The chkdsk command also lists and corrects errors on the disk.

The chkdsk command with the parameters listed below is only available when you are using the Recovery Console. The chkdsk command with different parameters is available from the command prompt.

chkdsk [drive:] [/p] [/r]

Parameters

none

Used without parameters, chkdsk displays the status of the disk in the current drive.

drive:

Specifies the drive that you want chkdsk to check.

/p

Performs an exhaustive check even if the drive is not marked for chkdsk to run. This parameter does not make any changes to the drive.

/r

Locates bad sectors and recovers readable information. Implies /p.

Note

The chkdsk command requires the file Autochk.exe. If it cannot find it in the startup directory (\%systemroot%\System32, by default), it will attempt to locate it on the Windows Installation CD. If you have a multiboot computer, be sure you are issuing this command from the drive containing Windows.