Permalänk
Medlem

Knas med zip-fil

Av ett överdrivet paranoit säkerhetsbehov har jag zippat en mycket viktig fil och enkrypterat den med Winzip, varpå jag upprepat processen 3 gånger.
Jag har nu alltså 3 lösenord som jag måste knappa in, no problem, jag har dem nerskrivna.

Bang! PCn fryser under en en scanreg (fix eller restore, kommer inte ihåg) från dos-promten, jag blir tvungen att stänga av.
Nu startar inte windows98 alls, pcn är fukked och jag skulle precis köpa extern hdd dagen efter för backups, wtf? crap man!

Veckor går, jag har nu skaffat "recover my files" och lyckas äntligen få tillbaka innehållet efter 20 timmar från hårddisken.
YES! tänker jag, men...Zip-filen är nu korrupt, va fan...( -> google ->)... jag kör med "advanced zip repair 1.7" och nu går zip1(3) att öppna.

Men för att öppna zip2(3) måste jag ge lösen för zip1(3).
Sure thing jag skrev ju ner allt, men zip2(3) är också korrupt* och går alltså inte
att extrahera trots lösen och det går inte heller att köra "advanced zip repair 1.7" på jävelskapet eftersom den fortfarande är inne i zip1(3).

Så nu har jag suttit och stirrar på zip2(3) i winzip fönstret och svurit och spottat, högerklickat, sökt på google, läst en massa engelsk smörja,
hämtat en hammare osv.

Jag har alla lösenord så det är ju inte det som är problemet och "advanced zip repair 1.7" verkar ju fungera,
jag behöver bara kunna använda den på innehållet i zip filen vilket jag inte kan eller inte vet hur.
Finns det något jag kan göra eller är det kört?

Jag måste komma åt filen.
Hjälp, snälla, hjälp.

Jag föklarar gärna närmare om det är något som verkar oklart.

* efter lösen, börjar filen extraheras men slutar abrupt och jag får detta meddelande:
"Unable to authenticate file. Either the Zip file has been damaged or the password is incorrect."

Extra info om det hjälper:
extra field 0x9901 (AES Encryption Tag), 4 header and 7 data bytes:
02 00 41 45 03 00 00 ..AE...
Encryption Tag Version: AE-2
Encryption Key Bits: 256

Permalänk
Medlem

Om ZIP-filen är korrupt så är det i princip omöjligt att återställa komprimerad/krypterad data. Speciellt svårt blir det eftersom du har komprimerat/krypterat filen i 3 omgångar.

Det du behöver är något program som kan extrahera och behålla korrupta filer.

WinRAR har en funktion för detta, "keep broken files", du skulle kunna testa med det först. Dock är jag väldigt osäker på om det har stöd för winzips egna AES-kryptering.

Ett tips är att i framtiden använda QuickPar för extra viktiga dokument och backup!