Problem med Xubuntu installation.

Permalänk
Medlem

Problem med Xubuntu installation.

Hej!

Jag räddade för ett tag sen tre stycken Pentium III datorer med 128 MB RAM från att åka till soptippen, och nu försöker jag rusta upp dem för att ge bort till några datorlösa stackare jag känner.

Datorerna var utan operativsystem så jag laddade ner Xubuntu, men det gick inte att installera. Två av datorerna gav felmeddelandet “/bin/sh can’t access tty; job control mode off” när man försökte starta LiveCDn, medans den sista klarade sig förbi Xubuntu loading screenen för att sedan frysa med ljusblå bakgrund och en muspekare. Jag antog att det kanske berodde på RAM-brist så jag laddade ner alternate install CDn. Det fungerade perfekt med text based install på den ena datorn. Den andra datorn klagar på att den inte känner igen CD-läsaren, och vill ha en diskett med drivrutiner. Den tredje datorn börjar fint, men när man väljer text based install så slutar tangentbordet att fungera.

Vad ska man göra? Jag vill främst fixa till den tredje datorn, den som tangentbordet slutar fungera på när man ska börja installera. Vad beror det på? Vad kan man göra?

Visa signatur

[Asus P5B] [Intel C2D E6600] [Asus GTS 250] [Corsair 2x2GB XMS2] [Corsair HX520] [Antec Solo]

Permalänk

Prova med en live-cd med DSL eller liknande och titta på vad det sitter för prylar i datorerna med lspci och liknande kommandon.

Visa signatur

RTFM - vacker sak att säga till folk som ställer dumma frågor

Permalänk
Medlem

Jag vet redan ungefär vad det sitter i datorerna. Dessutom förstår jag inte hur det skulle hjälpa. Vad ska jag titta efter?

Visa signatur

[Asus P5B] [Intel C2D E6600] [Asus GTS 250] [Corsair 2x2GB XMS2] [Corsair HX520] [Antec Solo]

Permalänk

Det fungerar inte med live-cd:n Den behöver minst 192 Mb RAM för installationen. Jag hade ju också misstänkt att "alternative" skulle fungera. Provat med en äldre version?

Fluxbuntu (Ubuntu med fluxbox) släpps imorgon. Det kanske fungerar. Eller så har det ännu fler barnsjukdomar.

Visa signatur

ws: Opteron 165 @ 1.8 GHz Zalman CNPS7700-AlCu | Asus A8N-E Zalman ZM-NB47J | 2*512 Corsair Value Select | Asus EN6600GT Silent| 2x Hitachi Deskstar T7K250 | 2x Hitachi Deskstar T7K500 | FSP 400W | Cheiftec Dragon | Ubuntu 9.10

Netbook: Asus EeePC 901 | Ubuntu 9.10 Netbook Remix

Permalänk
Medlem

Du kanske kan låna minne från en av de tre till den som du för tillfället ska installera på och lika på de andra. Detta borde ju lösa problemet om det beror på för lite minne (<192MB) vid installationen. Då har du ju iaf uteslutet ett problem.

Permalänk
Medlem

Alternate install CDn ska ju fungera med < 128 MB RAM (och gjorde det också på en av de tre datorerna), och live CDn ska ju egentligen klara av att starta (dock inte installera) på 128 MB RAM... Så jag tycker inte det verkar vara för lite RAM som är felet, men samtidigt så fattar jag inte vad som annars skulle kunna vara fel.

Visa signatur

[Asus P5B] [Intel C2D E6600] [Asus GTS 250] [Corsair 2x2GB XMS2] [Corsair HX520] [Antec Solo]