Kan någon rekommendera en bra 24" skärm?

Permalänk

Jag har fått uppfattningen av att VGA ger bra bild kvalité också, även om det inte blir lika bra som HDMI interface't.

Har nog aldrig sett någon som klagat på VGA anslutningen.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Ska kolla med en annan dator innan jag börjar gråta...

Vart hittar man tillverknings datumet/platsen?

Permalänk

HerrBanan hittade tillverkningsdatumet på sin verkade det som så det får väl han svara på ifall han hittar tillbaka hit.

Den otroliga vändan en signal måste ta från VGA (digital-analog-digital) gör att man inte vill tillbaka till VGA när man väl suttit med DVI.
Så jo, i efterhand kan man klaga på VGA.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem

Min LG har bra skärpa. Helt klart bättre än min förra Acer 24". Inget att klaga på det området.

Använder man VGA försämras inte skärpan nämnvärt dock så är det ganska stora skillnader i färgerna. VGA ser bra ut men HDMI ser mycket bra ut.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurrty
Min LG har bra skärpa. Helt klart bättre än min förra Acer 24". Inget att klaga på det området.

Använder man VGA försämras inte skärpan nämnvärt dock så är det ganska stora skillnader i färgerna. VGA ser bra ut men HDMI ser mycket bra ut.

Okej, verkar som det är från person till person här. En sak är säker, man ska inte köra VGA på denna isåfall.
Men å andra sidan, varför skulle man ? :S

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem

Hade problem med skärpan när jag körde vga->dvi adptern på min Macbook på en lg245wp.

Har nu testat med en annan gammal dator med ett Radeon 9800pro.
Testade både vga och hdmi.
SKÄRPAN blir mycket BRA på båda.

Problemet ligger alltså INTE i skärmen, utan snarare i adaptern.
Någon som vet om det går att få bra bild via mini-dvi->vga?
Det kanske inte går?
Ska köpa en mini-dvi->dvi adpter idag.
Borde lösa sig då...

Mini-recension av lg245wp:
Tycker att skärmen känns mycket bra.
När jag testade hdmi blev bilden knivskrarp (klart godkänt på vga också).
Färgerna känns levande och naturliga.
Bra ljusstyrka men också svärta.
Ingen bleeding i kanterna alls som jag kan se.
Bra ergonomi och snygg.

/ufot

Permalänk
Medlem

Grymt, tack så mycket för info. Bra att problemet inte låg hos skärmen också...

Visa signatur

EIZO S2431W - mini review http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...
Antec Solo / Intel i5 3570K, Noctua NH-U12F/ Asus p8z77-v lx/ Corsair Vengeance 16GB DDR3 PC-12800 1600MHz / ASUS GeForce GTX 660 2GB DirectCU II / Corsair HX520W / Samsung 840 Pro Series SSD 256GB /2x WD SE16 1TB / / 24" Eizo FlexScan S2431W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ett.ufo
Hade problem med skärpan när jag körde vga->dvi adptern på min Macbook på en lg245wp.

Har nu testat med en annan gammal dator med ett Radeon 9800pro.
Testade både vga och hdmi.
SKÄRPAN blir mycket BRA på båda.

Problemet ligger alltså INTE i skärmen, utan snarare i adaptern.
Någon som vet om det går att få bra bild via mini-dvi->vga?
Det kanske inte går?
Ska köpa en mini-dvi->dvi adpter idag.
Borde lösa sig då...

Mini-recension av lg245wp:
Tycker att skärmen känns mycket bra.
När jag testade hdmi blev bilden knivskrarp (klart godkänt på vga också).
Färgerna känns levande och naturliga.
Bra ljusstyrka men också svärta.
Ingen bleeding i kanterna alls som jag kan se.
Bra ergonomi och snygg.

/ufot

Du köpte din på Webhallen visst? Kan du kolla datum när den är tillverkad för jag beställde också från Webhallen och ligger och väntar på mig.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Jag har fått uppfattningen av att VGA ger bra bild kvalité också, även om det inte blir lika bra som HDMI interface't.

Har nog aldrig sett någon som klagat på VGA anslutningen.

Citat:

*Text* Kör just nu tillfälligt skärmen med en Macbook.
Använder Apples egna Mini-DVI -> vga adapter.
Jag vet, inte den bästa lösningen men jag hade en sån sladd redan och det är bara tillfälligt. *Text* /ufot

Jag har inte heller läst om någon som har problem med VGA anslutningen på LG L245WP-BN, under de månader jag har nu läst om den skärmen.

En digital signal som konverteras till analog VGA signal via en adapter blir sällan bra utan det blir bildstörningar/förändringar i olika grad. Det är inte bara datorskärmar som har eller får problem med signalkvalitén eller styrkan i den, utan även bland moderna "platta" TV-apparater har också dessa problem i olika grad.

En analog signal, enkelt förklarat, är att det går kontinuerligt med ström i kabeln, i olika spänningsvärden, frekvenser o.s.v. En gammal CRT skärm är analog och samma sak med en gammal tjock TV, vars bildrör är analogt.

En digital signal, enkelt förklarat, är att strömmen skickas ut i olika pulser med olika spänningsvärden, frekvenser o.s.v. Den digitala signalen räknar man i ettor och nollor, där ettan är stöm till och en nolla ström från. I en given kabel area och längd, kan man med digital signal skicka ut mer information per utförd arbetstid utan att kvalitén påverkas negativt.

Den digitala signalen är svår att störa ut eller förändra från en enhet till en annan enhet medans den analoga signalen är ganska känslig både som bärare av information mellan olika enheter men också från yttre störkällor t.ex. magnetfält/höga spänningsfällt och den signalen kan även avlysnas med speciella instrument (den som vill avlyssna en viss trafikinformation ex. underrättelsetjänst - spionverksamhet).

I övergångsperioden, som vi befinner oss i med både gammal teknik och utrustning, som blandas med modern digital teknik och utrustning, blir det lite problem här och där med olika störningar eller konflikter mellan de olika enheterna. När den här övergångsperioden är över, vilket tar många år till innan all gammal teknik och utrustning har gjort sitt (och skrotas), är de här problemen ett minne blott när all signalbärare är digital mellan enheterna. Ja, i framtiden blir det säkert andra problem att ta i tu med men det är ett framtida bekymmer.

Se bara på t.ex. de bärbara telefonerna, som gått från analog teknik på 1980-talet till digital teknik på 2000-talet. Samma sak med TV-utsändningarna här i Sverige, från analog till digital, där den sista analogsändaren stängdes ned nyligen. Ja, många måste av olika skäl ha idag analog mottagare, vilket påverkar bl.a. bildkvalitén. Nästa steg, men det tar några år dit till minst, är att den analoga radion blir digital även den med. Olika tester har gjorts av bl.a. Sveriges Radio med så kallad DAB-radion. Olika standarder för tekniken och utrustningar håller på att tas fram, som inte bara ska gälla Sverige utan hela världen - en process som tar många år att få fram och enas kring.

Summa sumarum, skickar man in dålig och komprimerad analog signal, som en gång har varit digital från början, till en digitalskärm (datorskärmar och TV-apparater), kan man inte förvänta sig att resultatet ska bli bra. Det är en fysiskt omöjlighet och naturlagarna kan man inte förändra helt bara nödtorftigt försöka släta ut de grövsta problemen som uppstår. Det är det många tillverkare försöker på olika sätt göra men hur de än gör så går det inte helt att bortse ifrån grunden till problemen med signaltypen och kvalitén på den.

/Saint25.

Permalänk
Medlem

Shit! Vilket svar! En hel bok....

Ok, tack för informationen!

Nä, misstänkte att det nog hade med adaptern att göra.
Kvalitén förloras vid omvandlingen.

Det är lite skumt; när jag körde vanlig vga från radeon-kortet blir skärpan helt ok och går att justera med phase alternativet i skärminställningarna. Men med adaptern händer det nästan ingenting när jag ändrar i inställningarna. Bilden är rätt statisk och suddig. Antar att adaptern skickar ut halvtaskiga signaler.

Men det löser sig när jag får min nya mini-dvi->dvi adpter. Då är det ju fortfarande helt digitalt och borde inte krångla....

Dojjan-> Ska försöka hitta datum.

/ufot

Permalänk
Medlem

Damn man vill verkligen ha LG:n så fort som möjligt nu men får först pengarna jag behöver på torsdag, Då måste jag också kontrollera att jag verkligen fått pengarna före jag kan göra min beställning.

Permalänk
Medlem

-> A.N'doja

Min skärm som jag köpte på webhallen (sveavägen) igår är tillverkad i Polen i juli tror jag.
Det står i varje fall 0707 i serienumret.
Gissar att det är datumet.

/ufot

Permalänk
Citat:

-> A.N'doja

Min skärm som jag köpte på webhallen (sveavägen) igår är tillverkad i Polen i juli tror jag.

/ufot

ORGASM MED ALBINS NAMN vad nice!

HA! Inte ofta ni ser mig skriva så inte!
Jag blir bara så toknervös för det räckte inte med att min CRT dog utan man skulle tydligen vara orolig för vilken revision man får av skärmen också.

GAH! Tack. Du räddade mig idag och min huvudvärk.

Mvh

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem
Citat:

-> A.N'doja

/ufot

Ett stort tack för det "Ufo".

Man kan förstå t.ex. A.N'dojas stora glädje eftersom det är den ny revisionen på LGn, som kom till juli månad med en rad olika förbättringar mot äldre utgåva - och naturligvis, även jag är glad över ditt svar... fattas bara.

/Saint25.

Permalänk
Medlem

Lite dåligt med tester på 24" tycker jag. Här är en som jag hittade på Belineas hemsida http://content.maxdata.de/pdf/Chip_2485_s1w.pdf Eizo 2431W vann, Samsung 244T tvåa och sen Belinea 2485 trea, Lg 245W fanns också med och hade hyfsat betyg, men sas vara för dyr vilket inte stämmer i Sverige (om 245W är samma skärm som Wp).

När det gäller Acer har jag luskat lite och 2423WA (ET-L68OB.003 eller .031) har PVA men 2423 WB (ET-L68OB.094) har troligen TN. Eftersom WA:n är i princip lika dyr som Belinean eller LG:n ser jag ingen anledning att köpa den, särskilt som den har haft problem med tappad synksignal.

Jag lutar åt Belinea 2485, men jag är lite orolig att jag inte kommer kunna köra gamla spel i orginalaspect. Nån som vet om det går att fixa med ett 1950pro?

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk

Sitter med den nu och jag får ståfräs.

When you go white you always go tight....?

Vi ändrar den meningen:

When you go LG black you never go CRT back.

Är överlycklig för en LCD som äntligen håller måttet. Riktigt bra skärm och jo, den är snabb. Kanske har jag förmycket adrenalin i kroppen men har lirat UT3 som för övrigt är ett mycket snabbt spel med många färger, otroligt!

Visst, jag ser lite ghosting men inte så farligt som på 225bw och 226bw/cw. Denna är riktigt snabb. Glöm inte att det är en 24" också.

Återkommer med en recension om några dagar, eventuellt till helgen!

/A

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Sitter med den nu och jag får ståfräs.

When you go white you always go tight....?

Vi ändrar den meningen:

When you go LG black you never go CRT back.

Är överlycklig för en LCD som äntligen håller måttet. Riktigt bra skärm och jo, den är snabb. Kanske har jag förmycket adrenalin i kroppen men har lirat UT3 som för övrigt är ett mycket snabbt spel med många färger, otroligt!

Visst, jag ser lite ghosting men inte så farligt som på 225bw och 226bw/cw. Denna är riktigt snabb. Glöm inte att det är en 24" också.

Återkommer med en recension om några dagar, eventuellt till helgen!

/A

Trevligt att du gillade den. Ser fram emot din recension !

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej!

A.N'doja: Va?! Är det ghosting-problem med LGn också? Är det så med alla TFT/LCD-skärmar eller vad?

Jag kör Compiz Fusion också, så då kanske det ser lite värre ut t.o.m.

Ja, detta var ju inte så speciellt roligt att höra om den skärmen, hade nästan bestämt mig 100% för att det skulle bli den skärmen.

Men annars så verkar du ju nöjd så

/Mvh x_link.

Visa signatur

Intel C2D E8400 @ 4.7GHz (Nuvarande Max) | Thermalright Ultra 120 Extreme + Noctua 120mm | Gigabyte GA-P35-DS4 rev 2.0 | Antec P182 G-M-B | GeForce 7600GT 256MB GDDR3 + Thermaltake Schooner | Corsair HX620 Watt | Samsung SpinPoint 250GB SATA2 16MB [Systemdisk] + 3x Samsung SpinPoint 500GB SATA2 16MB [Storage] | Crucial BallistiX 2x2GB DDR2 PC6400 4-4-4-8 Tracer Red | 22" Samsung SyncMaster 226BW | Logitech Z-2300 | Linux.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x_link
Hej!

A.N'doja: Va?! Är det ghosting-problem med LGn också? Är det så med alla TFT/LCD-skärmar eller vad?

Jag kör Compiz Fusion också, så då kanske det ser lite värre ut t.o.m.

Ja, detta var ju inte så speciellt roligt att höra om den skärmen, hade nästan bestämt mig 100% för att det skulle bli den skärmen.

Men annars så verkar du ju nöjd så

/Mvh x_link.

Om du läser på om tekniken bakom dagens skärmar med LCD teknik (flytkristaller) som finns i olika utförande/paneler, så finns det ingen 100% laggfri eller ghostfri, utan detsom gäller är att finna den som har den absolut minsta av detta - LGn är en av dem och det till ett plånboksvänligt pris dessutom.

Om du läser igen vad A.N'doja skrev i sitt inlägg om LGn, så är det väldigt lite ghostning vid verkligt snabba och krävande spel med mycket grafik/färger - och han är nöjd med den så här långt.

Sedan har en bra LCD skärm många andra fördelar mot en gammal och åldrande CRT skärm, som snart går inte att längre få tag på, då tillverkningen när nedlaggd. Det kommer att dröja något eller några år till innan en annan teknik är fullt mogen att ersätta dagens skärmteknik. Om det är sedan OLED/SED eller någon annan teknik återstår att se.

Så sitt ned på stolen och ta det lite lungt - och börja andas lugnt och stilla, bra... för idag och innan annan skärmteknik kommer ut i handeln, går det inte att göra så mycket mer vad gäller ex. hastigheten än vad t.ex. LG har gjort på sin skärm, LG L245WP, om man också vill ha en allmän god bildkvalité samtidigt.

Så du ska inte behöva misströsta så, utan LGn i den nya revisonen är riktigt bra. Det kan många ägare till dem bekräfta, även på detta forum och många andra forums runt om i världen.

/Saint25.

Permalänk

Ja ghosting vid i väldigt snabba scener men OBS. Detta är jag och behöver till största sannolikhet inte vara inte ni. Av de folk som hänger på sweclockers som har fört en diskussion med mig kring detta så är det ett fåtal som överhuvudtaget är så kräsna.

Detta är inget jag stör mig på än så länge utan det handlar nog bara om att vänja sig lite. Mina ögon har lite problem just nu men det kan jag förstå. Jag har suttit vid en 17" CRT nu i en vecka.

En så länge så skulle jag rekommendera skärmen till 110%. Av de alla skärmarna jag någonsin har provat oavsett tum på en LCD är detta nummer 2 efter Eizos S2431WK. Anledningen till den skärmen är för att färgerna är lite bättre men inte markant bättre. Angående snabbhet så skulle jag nog påstå att det är titt som tätt av det jag känner av.
Men den kostar lite mer också och sedan är det en Eizo och absolut ingen LG skärm.

Jag ska inte berätta något om min skärm förutom att den är bra utan jag kommer på sikt att lägga upp en recension så gott jag kan.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem

A.N'doja-> skoj att du verkar gilla skärmen så här långt.

Köpte en mini-dvi->dvi adapter idag och bilden blev klar som kristall.

Tack för hjälpen alla som kommenterat.

Känner mig mycket nöjd med skärmen nu.

Någon som har tips på bra skärmtest/kalibrerings-program?

/ufot

Permalänk

Japp, skärmen visar väldigt bra färger redan @ default märker jag och jag själv är inte speciellt duktig på att kalibrera så jag hade också behövt lite hjälp kring det.

Jag är väldigt duktig på att förstå saker och dra logiska slutsattser om vad som är rätt eller fel för mig men att åtgärda det där man inte hör hemma är en annan femma.

Samma sak som att hjälpa andra är alltid lätt men att hjälpa sig själv är klurigare.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem
Citat:

A.N'doja-> skoj att du verkar gilla skärmen så här långt.

Köpte en mini-dvi->dvi adapter idag och bilden blev klar som kristall.

Tack för hjälpen alla som kommenterat.

Känner mig mycket nöjd med skärmen nu.

Någon som har tips på bra skärmtest/kalibrerings-program?

/ufot

Tjena,
Vad roligt att det fungerar bra med din nya adapter och sedan,
här har du några länkar att börja med;
http://www.tftcentral.co.uk/articles/calibrating.htm
http://www.tftcentral.co.uk/reviews/eye_one_display2.htm
http://www.tftcentral.co.uk/articles.htm
http://www.behardware.com/articles/626-1/monitor-calibration-...
http://www.prad.de/en/monitore/testsoftware/testsoftware.html

/Saint25.

Permalänk
Medlem

Grymt. Tack.

/ufot

Permalänk
Medlem

Tjenare!

Saint25: Ahha okej, sorry att jag inte läste så noga.
Då är nog den skärmen exakt vad jag är ute efter.

Sen en annan sak bara, måste man sitta och pilla en massa med ljusstyrkan, färgerna och så när man fått hem skärmen? För att sånt är jag verkligen inte bra på. Är skitdåligt på att se skillnader och sånt.

Iofs. så skrev A.N'doja att det är bra färger redan från början, men kan man få det mycket bättre så vore det ju roligt att fixa till det.

A.N'doja: Är verkligen glad för din skull att du blev nöjd med skärmen. Inte roligt när folk lägger ner mycket pengar på något som de verkligen blir missnöjda med. Nice!

/Mvh x_link.

Visa signatur

Intel C2D E8400 @ 4.7GHz (Nuvarande Max) | Thermalright Ultra 120 Extreme + Noctua 120mm | Gigabyte GA-P35-DS4 rev 2.0 | Antec P182 G-M-B | GeForce 7600GT 256MB GDDR3 + Thermaltake Schooner | Corsair HX620 Watt | Samsung SpinPoint 250GB SATA2 16MB [Systemdisk] + 3x Samsung SpinPoint 500GB SATA2 16MB [Storage] | Crucial BallistiX 2x2GB DDR2 PC6400 4-4-4-8 Tracer Red | 22" Samsung SyncMaster 226BW | Logitech Z-2300 | Linux.

Permalänk

Hm, jag kan inte kalibrera märker jag. Jag förstår inte riktigt hur jag ska göra och när jag gör något så tycker jag att default ser bättre ut.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem

Hehe, jag är också kass på det här.

Det är rätt svårt. Man blir helt yr i huvudet.
Efter ett tag vet man varken upp eller ner.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x_link
Tjenare!

Saint25: Ahha okej, sorry att jag inte läste så noga.
Då är nog den skärmen exakt vad jag är ute efter.

Sen en annan sak bara, måste man sitta och pilla en massa med ljusstyrkan, färgerna och så när man fått hem skärmen? För att sånt är jag verkligen inte bra på. Är skitdåligt på att se skillnader och sånt.

Iofs. så skrev A.N'doja att det är bra färger redan från början, men kan man få det mycket bättre så vore det ju roligt att fixa till det.

A.N'doja: Är verkligen glad för din skull att du blev nöjd med skärmen. Inte roligt när folk lägger ner mycket pengar på något som de verkligen blir missnöjda med. Nice!

/Mvh x_link.

Hej, har du sett A.N'dojas tråd och vad han har skrivit där - med hans fyra punkter?

Jag har inte skärmen själv... men allmänt - ja, man måste regelbundet och ständigt återkommande då och då under hela skärmens livslängd eller så länge som du har skärmen, se över inställningarna. För att upphålla en god bildkvalité, för som nästan allt annat tekniskt så slits sakerna olika mycket och behöver en service då och då. Med de länkar jag lade upp tidigare i tråden (för Ufo), kan du få lite goda tips att börja med rörande kalibrering. Alla har varit en nybörjare någon gång, även jag men även fast jag kan lite om allmänna grunder så kan jag lära mig mer på området (man blir aldrig fullärd). För att det ska bli riktigt bra behöver man tyvärr yttre hjälpmedel som t.ex. ett vertyg för ändamålet, något som kostar en del pengar. Med hjälp av inläst allmän kunskap på området, ögon och olika mjukvaruprogram för kalibrering, kan man komma en bit på vägen till ännu bättre inställningar än standard. Det är en bra början. Även jag började så men då jag inte har haft en LCD skärm utan bara CRT skärmar tidigare, har det inte funnits en stor anledning att tänka på ett verktyg. Jag är ingen yrkesmänniska inom bildvärlden utan en glad "amatör" som gärna vill ha en skärm med bra bildkvalité och vara funktionell i övrigt. När jag ska själv börja med en LCD skärm inom kort, kommer jag någon gång framöver köpa på mig ett lämpligt verktyg som ett till hjälpmedel.

Nu ska dock sägas att LGn med den nya utgåvan, revisionen, ska vara väldigt bra i grundinställningen och i synnerlighet när man lägger till sRGB inställningen via grafikkortsdrivrutinen - det finns tips om det på [Hard]forum med allmänna inställningar.
http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1167222
http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1166367&highlight=c...

Av vad jag har läst hitills ska tilläggas om skärmar i allmänhet, ska den här LGn vara nära på en fullträff som en "allt i allo" skärm och till ett bra pris dessutom. Visst, den kanske saknar lite kabelanslutningar och kanske är inte så fin att se på när den står på skrivbordet (det finns människor som tycker så om LGn)... men vaddå säger jag, levererar den bra bildkvalité och är tillräckligt snabb för krävande spel, så tycker jag det är en viktigare faktor än det andra. För skärmen ska vara gjord för att användas (på rätt sätt) och inte vara ett statiskt museum föremål att betraktas på avstånd ex. som en konsthall med olika målade tavlor som hänger runt om på väggarna för beskådan av besökarna. Men det är min åsikt.

/Saint25.

Permalänk
Medlem

Själv Funderar jag på en Dell 2407WFP 24 Rev A01. Ska tydligen barnsjukdomarna vara fixade på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 3b0
Själv Funderar jag på en Dell 2407WFP 24 Rev A01. Ska tydligen barnsjukdomarna vara fixade på.

?? Nu skrev du väl fel - det ska väl vara den sista utgåvan, Rev 4 som gäller. Enligt bl.a Prad.de, när de testade den nya HC-versionen var den gamla bl.a. bättre på att ställa in korrekta färger än den nya HC (de saknade den gamla modellen av olika skäl och hoppas på en ny revision av HC - den nuvarande är inte bra som den är enligt dem) + en del andra negativa saker med HC, där ghostningen är det värsta felet med dem.

Men tillverkningen av Rev 4, är nedlaggd och man får troligtvis titta efter något begagnat om man är intresserad av en Dell 2407 skärm.

/Saint25.