Frys/crash i cod4 och bf2142

Permalänk
Medlem

Frys/crash i cod4 och bf2142

Sen jag skaffade vista har jag varit med om att jag efter en tid i bf2142 fryser fast totalt och ljudet laggar, sen går det inte att dra ctrl + alt + del eller t.ex. ctrl + esc. Gav mig inte in på det eftersom jag bara körde lite när jag hade tråkigt. Nu när cod4 kom som har jag samma problem. När jag kör mp så är det exakt samma sak. Fryser fast och sen kan jag inte göra något och måste reboota. Sen tabbade jag ner en gång och gjorde annat och plötsligt så hände samma bug fast medans jag var ute ur spelet och jag kunde inte röra nånting och inget fungerade även där. Hjälp skulle uppskattas eftersom jag inte sett någon annan med samma problem.

Windows vista ultimate 64-bit
2 gig ram
Intel core 2 duo E6600 2.4 ghz
8800gts 320 mb
asus p5b-plus vista edition

senaste drivrutinerna har jag.

Permalänk
Medlem

Har du överklockat? Vad är temp på ditt GPU? testat sätta GPU fläkt på max? Låter som att Nvidia drivers laggar upp sig.

Det varierar väldigt mycket för mig när jag överklockat mitt kort, ibland kan jag köra fläkt på default, ibland måste jag öka till 80% och ibland max för att slippa frysningar. Mitt kort är klockat till 650/1040/1550 när jag spelar spel. I tex CSS kan jag köra fläkten på default, Dirt 80%, CoD4 på 80%/Max(beroende på rums temp) och Loki 100%.

Visa signatur

<AMD R9 7950X3D> <Asus RTX 4090 ROG Strix OC> <ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIF> <G.Skill 64GB (4x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5> <Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB> <ASUS ROG Loki 1000W SFX-L> <Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Silver>

Permalänk
Medlem

Jag har nästan samma dator som dig och exakt samma problem!

Vista premium 64-bit
4GB ram
intel core 2 duo E6750
8800gts 320
asus p5b

Jag har hört att Nvidia's drivrutiner inte är komatibla med Vista.
Jag har läst väldigt långa foruminlägg om detta när jag fick det här problemet i BF2, det var en nvidia fil som rånglade och fick spelet att frysa.

samma sak händer nu i COD4, det bara fryser till helt plötsligt, jag kan köra ctrl+alt+del och sedan stänga av spelet via aktivitetshanteraren, då får jag även felmeddelande att det är direct x som strular.

Men här kommer ett annat problem, jag har fått höra att just 64 bitars operativsystem inte är bra för spel, dels för att det är långsammare och för att spelen kan krasha precis som det gör för oss.

så frågan är om det är våra 64 bitars OS som strular eller Nvidia..
eller helt enkelt båda.

Jag var inte till så stor hjälp med att lösa "vårt" problem, men nu vet du iaf lite mer vad det kan bero på.

Permalänk
Vila i frid

BF2142 är inte buggfritt. Jag får samma typ av hängningar, mer eller mindre ofta beroende på antalet spelare. Har spelar bf2142 sen i julas förra året med olika maskiner och olika gaffen, samma typ av problem. Punkbuster har börjat spöka igen den här veckan.

/alias hasenfrasen, hasenfras2, nobody-cares & newbie-n00b på bf2142

In på Highway Tampa 1.40b3 och fajtas!

Permalänk
Medlem

jag har inte överklockat min dator och har inte några problem med mer krävande spel, dessutom händer det bara i mp.

*edit* jag vet vad som är problemet, punkbuster. Körde två timmar vid två separata tillfällen utan problem på servrar utan punkbuster. Sen när jag körde med så frysde det fast efter 2-3 kartor. Provade uppdatera men problemet är ändå kvar.

*skrev till punkbuster och fick detta som svar:*

Note #3: Please get the PB service component installer PBSVC from this URL:
http://www.evenbalance.com/downloads/pbsvc/pbsvc.exe

Save it to your desktop. Start the tool and run through the uninstall process. After that, run it again and run through the install process. Make sure it uninstalls/installs correctly. Reboot the computer and then try playing again.

Please make sure you allow the service files in security software like virus scanners and/or firewalls. You will need to allow/unblock the services PnkBstrA.exe and PnkBstrB.exe from your "C:\Windows\system32\" folder. In case of doubt, manually add both to your firewall's allow list. After the installation process you will only find PnkBstrA, so just make sure this process file is not blocked. Then try playing on a PB enabled server, in case of a kick, check if PnkBstrB was created and unblock it too.

Fungerade inte för mig men det skadar ju inte för andra att testa om det går.