Permalänk
Medlem

Använder inte hela processorn?

Jag har en Toshiba Qosmio F10 och tror inte att den använder hela kapaciteten av processorn.

Det är en Centrino 1,7 GHz i den men det står att den bara använder 600 MHz (6x100). Varför?!!

Har kollat i BIOS men det verkar inte som om jag kan ändra det där heller. Vet int vad jag ska göra för att få bukt på detta!!!

MYCKET tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Speedstep är antagligen aktiverat, vilket innebär att processorn klockar ner sig själv för att spara ström och minska värmen när det inte behövs.
http://en.wikipedia.org/wiki/SpeedStep

Permalänk
Medlem

Belasta den och se om den klockar upp.

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Medlem

Har ändrat energischema som det stod på wikipedia men fortfarande samma problem.
Händer inget när jag drar igång ett spel heller så det verkar inte som om den klockar upp då heller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ekan20
Har ändrat energischema som det stod på wikipedia men fortfarande samma problem.
Händer inget när jag drar igång ett spel heller så det verkar inte som om den klockar upp då heller?

Den klockar ner sig när du minimerar.

Kör "loada" med TAT och kolla samtidigt.

Hade den gått i 600Mhz hela tiden hade du nog märkt det dessutom.

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Medlem

"loada" med TAT?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ekan20
"loada" med TAT?

TAT står för "thermal analysis tool" och det är ett program som intel skapat, det han menar är att du ska sätta igång programmet, har du inte det kan du ladda ner det, sök bara på googel.

I programmet så kan du välja att stressa ( loada ) processorn sen kan du kolla om processorn "klockar upp sig".

Tänk på att du kollar processorns frekvens samtidigt som du stressar processorn med TAT

Permalänk
Medlem

Tack för svaret RealMadrid men vad jag förstår så fungerar TAT bara på Core 2 processorer...

Finns det något annat sätt man kan göra detta på om man inte har Core 2?

Permalänk

Jodå ladda hem programmet "superpi" sen tar du en beräkning på typ 32m det kommer också stressa processorn.

Permalänk
Medlem

Räcker det inte att du bara slår på visualisering i winamp? Den är ju bara processorberoende. Den drar ju 100% (50% dualcore).

Permalänk
Medlem

Räcker nog med att säga:
Du har inget problem, det är fullt normalt att din dator beter sig så.

Den ökar upp hastigheten till högsta hastigheten när du använder din dator till att göra något krävande.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Räcker nog med att säga:
Du har inget problem, det är fullt normalt att din dator beter sig så.

Den ökar upp hastigheten till högsta hastigheten när du använder din dator till att göra något krävande.

Precis. Palla lägga ner tid på den här tråden, är ju fan helt normalt beteende av snubbens processor. För övrigt tror jag att trådskaparen nog skulle märka om prollen körs i 600mhz. zzZZzz