Hur framtidssäkert är Corsair 520W?

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Hur framtidssäkert är Corsair 520W?

Exakt hur framtidssäkert är ett 520W för en vanlig gamer?

Alltså jag skulle klassa mig själv som en sån och då menar jag att ja vill ha ett moderkort, minnen, processor, grafikkort ( 8800GT typ notera då det drar mycket ). Ja det var de självklara i datorn.

Sedan även ett ljudkort och möjlighet till SLI. Hur länge tror ni ett 520W kommer räcka? Ska köpa från Inet snart och har inte lust att lägga ut dom där extra 300:- på 620W så köper hellre 520W... Hur många år om vi säger kan det räcka för en med sånna behov som jag?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
( 8800GT typ notera då det drar mycket )

psss.... Kom tillbaka när du har ett GTX, då kan vi snacka om att det kräver effekt.

Hur länge det kommer att räcka är helt omöjligt att säga. Trenden verkar ju gå mot lägre effektförbrukning. Men 8800GT och ett HX520 i SLI är nog ingen omöjlighet, om man tittar på bilden. Det är ju hela systemets konsumtion man ser där, ett 8800GT till kommer inte att dubbla effekten.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Men 520W just nu är det overkill för mig?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd

Det beror ju på vad för komponenter du har nu så att säga men overkill vill jag nog inte påstå att det är speciellt som du bygger för framtiden.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

MSI K9A2 Platinum, AMD 790FX, DDR2, ATX, Socket-AM2+, 2xGBLAN, 4xPCI-Ex(2.0)x16
Crucial DDR2 BallistiX PC8500 2048MB CL5 ,Kit m/två matchande BallistiX 128Megx64
AMD Athlon 64 X2 4200+ 2.2GHz Socket AM2,1MB, BOXED m/fläkt senare phenom.
8800GT 512MB

Sedan nåt ljudkort till detta... kan nån va snäll o skicka sidorna till mig där ja kan testa hur mycket mitt system drar på ett ungefär?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Men 520W just nu är det overkill för mig?

Ja det är det, ta dig en titt på lillebror Corsair http://prisjakt.se/produkt.php?p=206314 Men du kanske var ute efter ett modulärt? Men din dator skulle också klara sig på mindre än VX 450W, jag driver till exempel min dator i signaturen med ett 350W agg.

Citat:

Notera att den inte stämmer till 100%, den drar till med några extra watt. den här är lite bättre, http://web.aanet.com.au/SnooP/psucalc.php

MVH laggarbacken

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Jo tänkte på ett 450W men sen vill jag för en gångs skull ha snyggt och organiserat i chassit så ville ha ett modulärt... Ska testa dessa nu och se vad jag egentligen behöver sen testa bygga en monsterdator och se vad det drar

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Hej!

Ska du köra 2x 8800GT SLI så borde du nog ta Corsair HX520 Watt och inte 450Watt. Säger inte att 450Watt-modellen inte klarar det, men lite säkrare med 520-modellen. Men 300:- till för 620-modellen är väl inte så mycket? Om du nu kan lägga så pengar på 2x 8800GT SLI men vill inte lägga 300:- extra på ett bra nätagg som du kanske behöver? Nätagget är också en viktig del i datorn.

Sen kan ingen här eller någon annanstans säga hur många år din Corsair HX520 Watt kommer att funka/räcka för dig. Den kanske går sönder efter ett år, du kanske kommer att uppgradera mycket inom 2 år? Sånt vet vi ju liksom inte heller.

Mitt råd är iaf. att minst ta Corsair HX520 Watt, men jag hade hellre lagt till de 300:- extra och köpt ett 620.

Lycka till!

/Mvh x_link.

Visa signatur

Intel C2D E8400 @ 4.7GHz (Nuvarande Max) | Thermalright Ultra 120 Extreme + Noctua 120mm | Gigabyte GA-P35-DS4 rev 2.0 | Antec P182 G-M-B | GeForce 7600GT 256MB GDDR3 + Thermaltake Schooner | Corsair HX620 Watt | Samsung SpinPoint 250GB SATA2 16MB [Systemdisk] + 3x Samsung SpinPoint 500GB SATA2 16MB [Storage] | Crucial BallistiX 2x2GB DDR2 PC6400 4-4-4-8 Tracer Red | 22" Samsung SyncMaster 226BW | Logitech Z-2300 | Linux.

Permalänk
Medlem

HX520 känns smartast. Finns för ok pris på inet.se. Såg en recension av nx-8040 (400w) där de drev 2st 8800gts i sli och sammanlagt drog systemet då 380w. Med samma komponenter hade bland annat ett Antec 450W inte velat gå hela vägen.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Man kommer kunna dra ner på watte lite i framtiden först kommer 8800gt med 65nm. ATIs nya serie är 55nm och nya Intel cpuerna som kommer ligger på 45nm dessutom så är blandannat x38 chipset ganska strömsnålt jämfört med 975 och 680SLI :):):):)

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Ska inte köra nåt i SLI utan bara 1 8800GT hoppas jag på.. Men blir nog 520W kanske kanske 620W beror helt på vad som händer i slutet av månaden och hoppas på ett catering jobb 24/7 igen så kan man leka lite ^^

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89

Sedan även ett ljudkort och möjlighet till SLI.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Ska inte köra nåt i SLI

Hur ska du ha det, SLI eller inte? Ska du inte köra SLI är det väldigt övermord att gå på 620W modellen. Då hade jag tagit 520:an, eller tom 450, men den är dock inte modulär.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Ok just nu ska jag inte ha SLI men vill kunna köra det i framtiden kan vi säga ^^ Men det blir troligen ett 520W kanske ett 620W beroende på hur mycket pengar jag skrapar ihop på mitt cateringjobb idag

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Du klarar dig med HX 520 på alla utom de mest extrema riggarna, dock klarar HX 620 att driva tyngre riggar tystare.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
/../ dock klarar HX 620 att driva tyngre riggar tystare.

Va? Var har du fått detta ifrån? De låter precis lika mycket.
http://www.silentpcreview.com/article692-page4.html

Permalänk
Medlem

Jaha? Och enligt den tabellen så låter HX620 mer. Men det är satt till en relativ skala av system load, alltså låter de lika mycket vid samma effektbelastning (som ju är olika relativ procentuell belastning).

EDIT: Vafalls? Du raderade ditt inlägg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zuch
Va? Var har du fått detta ifrån? De låter precis lika mycket.
http://www.silentpcreview.com/article692-page4.html

Mm du kan ha rätt där faktiskt.

Saxat ifrån SPcR :

"The noise curves above suggest a start and low load level of around 20 dBA (at 1m, presumably), and show a hinge at 40~50% load beyond which the noise rises gradually. This is about perfect for quiet computing. We have to presume that the load refers to typical temperatures reached at the plotted power levels, since every PSU we've tested only ties fan speed to temperature. The fact that the higher rated 620 model gets noisier a bit faster suggests that it has the same cooling system and fan; 60% load for the 520 would be 312W while 60% load for the 650 would be 372W. My prediction is that the two PSUs will sound the same at the same output wattage."

Har dock för mig att jag sett ett IRL test med dessa, där HX 620 varit något tystare i praktiken.

Det sitter ju identiska saker i angående kylningen, men med det grövre specade 620, så borde ju rent logiskt denna gå kallare när 520 börjar peaka.

Edit : Yepp skrev om det ifrån början, sorry.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte man ska haka upp sig så mycket på watt. Ljudnivå, effektivitet och kvalitet känns viktigare. 500w är egentligen ganska perfekt eftersom nätaggen är effektivast runt mittenläget, alltså runt 250w på detta så det är ju ganska optimalt. Man ligger ju runt där, lite under tom. , vanligen.
Dessutom håller jag med, vi går mot strömsnålare datorer så framtidssäkert är det allt. Jag har haft mitt 350w i 4 år nu

Visa signatur

Whales are nice!