AMD Phenom recenserade

Permalänk
Medlem

Tråkigt. Hade hoppats på mer :/

Visa signatur

Cpu: AMD 7800X3D + Noctua NH-U14S | Mobo: ASUS TUF B650M-Plus WIFI | Ram: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 32GB | Gpu: PowerColor RX 9070 XT Reaper | Ssd: Kingston Fury Renegade 500GB, Kingston A2000 1TB, Crucial MX500 2TB | Psu: Corsair AX 760W | Case: Fractal Design Define Mini C | Monitor: Dell Alienware AW2723DF

Permalänk
Medlem

Okey.. Vad betyder CPUkraft för mig som mest spelar??
Då o då kodar jag film men det går redan ganska snabbt.

Om vi säger så här.. Jag lär aldrig köra med sli eller över 1600x1200, vad behövs i dag för att maxa ett 8800 Ultra eller GT???
Nämn gärna både INTEL och AMD tack.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

"While we were able to run our 2.4GHz chip at 3.0GHz, we couldn't get it stable. Even 2.8GHz wasn't entirely stable, but 2.6GHz was attainable for benchmarks"

haha...?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Amstaff
"While we were able to run our 2.4GHz chip at 3.0GHz, we couldn't get it stable. Even 2.8GHz wasn't entirely stable, but 2.6GHz was attainable for benchmarks"

haha...?

lite kul är det jo =/ men det behöver inte vara processorns fel ändå finns många faktorer som kan spela in där

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Amstaff

haha...?

Hälften av recensenterna vet inte om buggen, verkar som AMD själv bara upptäckte den för 4 dagar sedan.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Alltså..Testar dom inte sina cpuer innan som börjar tillverkas ~~

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SCORPIUS
Okey.. Vad betyder CPUkraft för mig som mest spelar??
Då o då kodar jag film men det går redan ganska snabbt.

Om vi säger så här.. Jag lär aldrig köra med sli eller över 1600x1200, vad behövs i dag för att maxa ett 8800 Ultra eller GT???

Håller med dig! för min del skulle tex en intel quad passa mig perfekt enbart för folding! men har bara en amd dual core som inte nyttjas fullt vid spel! utan det tar stopp vid grafik kortet! bättre grafik kort vore fint när man kör 1920*1200!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Inaktiv

Men det är ändå en ny fräsch start. Känns skönt att de inte sög allt för hårt. Väntar ivrigt på nästa modell.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
/../ men har bara en amd dual core som inte nyttjas fullt vid spel! utan det tar stopp vid grafik kortet! bättre grafik kort vore fint när man kör 1920*1200!

Beror på spelet. Unreal Tournament 3 använder bägge mina kärnor fullt ut:

I övrigt så måste jag hålla med som någon sa innan, det är inga fotbollslag vi hejar på, att köpa en Phenom istället för C2Q är sämre ur alla tänkbara perspektiv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Alltså..Testar dom inte sina cpuer innan som börjar tillverkas ~~

Inte har gjort dessa felen med, det är inget nytt.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

får se om det blir en sån här cpu sen men bara om 2 saker händer:
1: dom får quad att gå i minst 3.0ghz stabilt, så jag kan klocka upp den mer.
2: priset blir konkurens kraftigt.

händer inte detta och eller intel är så pass bra att det bara vore korkat att köpa amd så blir det självfallet intel.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Det är ju fake.. AMD ger inte ut processorer till vem som helst och de som fick göra testerna fick åka till AMD's testlabb.

Hehe, okej. Du vet uppenbarligen inte vilka Anandtech är.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Lite roligt att Phenom, i sitt nu dyra lanseringspris, kostar 200kr mer än 6400+. Priserna för Phenom kommer garanterat gå ned en del - men det ser ut som folk helt glömt t.ex. Overdrive och dylikt här och nu.

Vem skulle bry sig om Overdrive? Det är ju knappast ett argument för att köpa AMD i dagsläget. Overdrive fyller inte någon speciell funktion som man själv inte kan ordna med. De som inte kan klocka struntar i Overdrive då de förmodligen inte ens vet vad det är för något.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Kul att 5 st (5%) har röstat "Mycket bra!" i omröstningen. Jag undrar hur de tänker, kan någon som har röstat det förklara det för mig, för det går över mitt förstånd.

Förstår inte heller det, sanslöst.
---------------------------------------------------------------

Ska man köpa aktier så ska man köpa från Nvidia och Intel helt klart. Finns ingen anleding att köpa hos AMD idag.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Hjälpsam

Jag kommer att köpa, om dom säljs för ungefär samma pris/prestanda som Intel-quad och när dom presterar bättre per kärna än min gamla X2 4600+
Att byta till Intel-moderkort, skulle innebära nytt XP32 och Vista64 oem, för mig.

Off topic; HD3870 var en annan sak, det går ca tre gånger så snabbt som mitt drygt ett år gamla X1900GT och det koster lika mycket som X1900GT gjorde för ett år sen, bra!.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MilkBoy
Du är fake!

Asså du kan få en anmärkning för den kommentaren =/

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Avstängd

Overdrive känns rätt värdelöst när processorn inte klockar mer än 0.4 Ghz... tråkigt.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Jag tror jag kan summera vad alla här tänker genom att säga "Phenomenalt Medelmåttigt"....

Intels nya transitorteknik (nu i penryn) gör dessutom att dom kommer kunna tillverka så smått som 35nm om några år, detta kommer inte vara möjligt med den vanliga transistortekniken idag då det ger för stort internt läckage i processorn... detta är alltså grundforskning som kommer vara helt avgörande för yield/volymer/vinst i framtiden.... big trouble för AMD...

Permalänk
Medlem

Jag har fått priser på Phenom från min leverantör. De ligger på ca: 1600 kr för 9500 modellen, 1700 för 9600 och 1870 kr för 9700 (dock exl moms).
Det får nog bli en sådan! Finns ingen på lager och inga datum när det kommer ännu men det är väll bara att vänta ut de...

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Avstängd

vad är detta för skämttråd?

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Beror lite på vad priserna hamnar på också. Som THG skriver:

"The Phenom 9600 is about 13.5% slower than Intel's Q6600 in our benchmarks. On the other hand, its price is also 13.6% lower than that of its direct competitor."

Gillar man själva plattformen så kan det ändå vara motiverat att slå till på en Phenom, förutsatt att priset hamnar som i exemplet ovan. Det är ju långt ifrån en dålig processor, bara det att Intel har snabbare modeller. Det är i första hand grafikkorten som begränsar i spel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SCORPIUS

Du kan "maxa" ett 8800 Ultra eller GT med i princip vilken processor som helst förutsatt att du kör tillräckligt hög upplösning. Det krävs ingen värsting CPU för att få spelen att flyta på bra i lägre upplösningar och i och med att belastningen på processorn är i princip konstant oavsett upplösning så är det snabba grafikkort man bör lägga pengarna på i första hand om man spelar mycket.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Kul att 5 st (5%) har röstat "Mycket bra!" i omröstningen. Jag undrar hur de tänker, kan någon som har röstat det förklara det för mig, för det går över mitt förstånd.

Jag skulle tro att det är Intel Fanboys som tycker att det är "Jättebra!"

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Avstängd
Citat:

Den skulle inte ens släppas på samma dag om du är insatt och läst på innan, det var någonting dom funderade på att göra och inte gjorde. Alltså inget att göra stor grej av!

Var det inte herr påläst själv som tidigare i tråden på fullaste allvar menade att anand visade upp ett förfalskat test? Ja, det får ju verkligen en att lita på din insatthet

Att det finns en såpass allvarlig bugg i AMDs senaste processor som gör att den inte ens klockar upp till Intels lägsta är bara att vifta bort, såklart. Men är man en blindbock som du kan man ju vifta bort det mesta utan att det bekommer en. Det är möjligt att de bara funderade på att släppa 9700, vad vet jag, men det har faktiskt ingen större betydelse.

Hursomhelst så är detta med K10-prestandan i allmänhet och buggen i synnerhet ganska kraftiga bakslag, det måste du väl hålla med om? Jag tror att AMD hämtar hem sen med nya revisioner och förfinad 65nm-teknik, men det händer ju inte i år.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anemic
Jag har fått priser på Phenom från min leverantör. De ligger på ca: 1600 kr för 9500 modellen, 1700 för 9600 och 1870 kr för 9700 (dock exl moms).
Det får nog bli en sådan! Finns ingen på lager och inga datum när det kommer ännu men det är väll bara att vänta ut de...

2000kr inkl moms för 9500 är ganska intressant.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk

Vet inte vad som är värst, att jag återigen känner mig snuvad på konfekten av AMD, eller att jag kommer köpa en Phenom.

Visa signatur

the power of ART compells me!

Permalänk
Medlem

nåja AMD sa redan innan att detta skulle vara budgetprocessorer inte några högprestanda CPU:er, men dom har en bra plattform och architektur att bygga på.

Citat:

I övrigt så måste jag hålla med som någon sa innan, det är inga fotbollslag vi hejar på, att köpa en Phenom istället för C2Q är sämre ur alla tänkbara perspektiv.

Och detta håller jag inte alls med om, utom delen med forbollslag då
Anledningen är tänker man långsiktigt är AMD bästa plattformen just nu, vill man uppgradera sin intel om ett år eller så får man punga ut med ny bräda, minne osv medans amd kommer köra sina processorer ett par år på nuvarande architektur.

Själv behöver jag byta upp mig i burk så funderar på köra en av dom nuvarande eller vänta på Phenom Black Edition nästa månad.
Sedan uppgrader mig CPU igen när dom högprestanda CPUerna kommer

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Avstängd

Vad gäller klockning så lär ju AMD komma med bättre stepping inom en hyfsad tidsperiod...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd

aldrig mera amd väntar med spännning på intels nya penry prolle

Visa signatur

C2D E6600 2,4@3,3ghz Nvidia G8800GT 512 o mycke hd

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Hehe, okej. Du vet uppenbarligen inte vilka Anandtech är.

Anandtech är intel fanboys, kom inte och säg något annat.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Anandtech är intel fanboys, kom inte och säg något annat.

Det stämmer inte alls, anandtech har alltid varit rättvisa. Särskilt Gary. De gav ju inte deras ES QX970 ngt lysande beröm direkt.

Visa signatur

Permalänk

Såg test på tomshardware tror jag det var, där amd visserligen förlorar stort i spel (ca 8-15% beroende på cpu) mot E6600 dock krosssar alla Phenom E6600 och ligger strax unde Intels QX serien när det gäller 3d rendering, d.v.s. i 3d studio max och Cinema 4 tror jag det var...
Dessutom är phenom mycket snabbare när det gäller fetch från RAM.

Jag väntar på fler tester för att dra en slutsats.

Dock ser det inte ut som om 9500 och 9600 blir snabbare än E6600... men förhoppningsvis sjunker priset lite inom snar framtid.

Visa signatur

Min app, Sandpainting, se mer om den på www.technovelty.se

Permalänk
Medlem

Blir helt klart en full spider rigg senare. Väntar dock på bättre revisioner.