Går det att köra dual channel med 1x1GB och 1x2gb?

Permalänk
Medlem

Går det att köra dual channel med 1x1GB och 1x2gb?

Hello. Sitter på ett Asus P5VD2-MX med en Intel Core 2 Duo E6400. Moderkortet har bara två slots, och jag använder 1x1GB DDR2 533 från Samsung. Jag hade tänkt uppgradera till 3Gb med en 1x2GB-stick, går det att köra i dual channel då? Eller ska jag satsa på 2x2GB istället för att få dual? Sitter i XP och hade inte tänkt byta så då har jag 1GB mer än vad jag kan använda, för maxgränsen är väl 3GB?

Hur ska jag göra?

Permalänk
Medlem

För att använda dual channel måste du ha två stickor.

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Medlem

för att förtydliga lite mer

Dual channel kan köras med 2 eller 4 stickor...

du kan ha olika hastighet på dom, men då bromsas du juh till den lägsta hastighen som nån sticka har...

Det bästa valet är så få stickor som möjligt, dock minst 2 för D-C

så för 4gb så använd 2x2gb som du sa

Maxgränsen blir 3gb om du inte använder ett 64bitars OS.
iaf som blir allokerat.

mvh

Visa signatur

Intel i7 920@ ???? | Inno3d 8800GT OC Edition| 3GB Corsair 1600@7-8-7-20 | DFI UT-X58 | TT ToughPower 850W
Vattenkylning: D-Tek FuZion V2, MCW60, PA120.3, DDC-Ultra, Ek's Multires.

Permalänk
Medlem

Ah, låter bra. Med andra ord, bara dom är på samma MHz, så spelar det ingen roll om den ena är på 1GB och den andra på 2gb, för dual channel? Det spelar heller ingen roll att dom är av olika märken?

Permalänk
Medlem

För dual channel måste det vara samma minneskonfiguration i båda minneskanalerna. Då du bara har 2 minnesslot innebär det 2 st lika stora minnen. Det måste dessutom vara lika många minneschip på båda minnena. Hastighet och fabrikat får däremot skilja.
Om du får ut 3,0 3,5 eller 3,7 GB beror på hårdvaran, Chuipset, grafikkort etc.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara