Konstigt fel lr är det inget fel?

Permalänk
Medlem

Konstigt fel lr är det inget fel?

tjenna! behöver lite tips, råd och HJÄLP ifrån er!

Min setup står i sign!

Men det är så här att jag upplever att min dator inte presterar det den ska göra med den setupen jag har..
Och nu har jag kollat allt ifrån processor till hårddisk. men finner inget fel.

Så nu börjar jag gå i tankar om att det kan vara nått mojjs med mitt Asus 8800GTX 768mb?:S
Jag har kört 3D mark 06 och testat det och så.. körde även den hära testen som finns på ATItool körde i ca 30min och den fann inga errors.. så det verkar konstigt...

Jag börjar bli konfundersam nu alltså!

Jag ligger på ca 35FPS average i Crysis på high settings och 1024*768 och det tycker jag är rikigt dåligt? med tanke på den setupen?

För dem jag har gämnfört med här på forumet som har liknande setup ligger på ca50-55FPS i crysis och dessutom med mkt högre upplösning (1680*1050) och skulle man då sänka till samma upplösning som mej så skulle dem säkert hammna på minst 70 FPS?

Grafikkortet körs i 16x det har jag kollat med CPU-Z

Har kört Orthos samtidigt som jag kollat CPU-Z och min processor går upp till ca 3005mhz(max alltså) ifrån ca 2000mhz,..

jag kör inget klockat!

Och temp på graffe ligger på ca 65c load
Och temp på cpu ligger på ca 40-50c load

Jag får ibland ett felmeddelande(blue screen) och det står typ:

Ett fel uppstod och windows har stängts för att förebygga problem med din dator.
Följande fil kan vara orsaken: atkdisp

Drivrutinen har fastnat i ett oändligt loop, detta betyder oftast på fel i enheten eller i drivrutinen.
Teknisk info:
***STOP: 0x000000EA (0x8A2F7DA8, 0x8A3F1440,0xBACDBCBC, 0X00000001)
Atkdisp påbörjar dumpning av fysiskt minne...........

det hände när jag spelade... och skiten lagga fast..

Och jag har installerat dem nya drivisarna oxå...

Men det värsta av allt är att Crysis iaf borde flyta på med high settings och 1024*768 utan problem med min setup igentligen lr?
Och det gör den inte, små laggar lite hela tiden och ibland laggar de ännu mer och ibland laggar det fast att jag får blue screen i värsta fall.

Här är en microsoft länk te felmeddelandet:
http://wer.microsoft.com/Responses/Response.aspx/11/en/5.1.26...

Mina inställningar i Nvidias kontroll panel är följande:

har inte rört någon intställning där.

Kan min "låga" FPS ha något att göra me att jag kör med en 4år gammal 15" "platt" skärm?
Samsung SynkMaster 151s

Hårddisken ligger på ca 55mb/s average och 4mb/s minimum och ca 85mb/s maximum. så den är hel.

Processorn verkar funka som den ska iaf med test med orthos och kollat i cpu-z så att allt är som de ska.

minnena verkar funka dem oxå, ska köra lite längre period i memtest imorn.

så det enda som kan vara kvar är moderkort lr graffe kort?
men eftersom ATItool inte hittade några fel så kan de inte vara fel på graffet heller?

För övrigt så ligger jag på ca 12 500p i 3D marks 06.
så fattar inte varför det laggar och varför jag har så låg fps?

Edit:
Har testat att ändra i Nvidia kontrollpanelen till "performance" ist för quality osv ingen strörre skillnad på FPS kanske 2-3FPS skillnad.

Kanske lagt i fel avdelning? isf snälla flytta dit den ska ligga:)

snälla hjälp mej!

Visa signatur

E6850@3900mhz|Asus 8800GTX 768mb@675/2100/1622(Core,mem,shader)|Asus P5K p35|Corsair DDR2 XMS2-6400 2048mb(866mhz)- 4-5-4-10|Creaktive E880|Xilence 700w|samsung 400gb 16mb SATA-2| D-tek Fuzion CPU & D-tek Fuzion GFX|APEVIA X-Cruiser|
SAMSUNG 226BW

Permalänk
Medlem

Något är som sagt väldigt fel.

Har du rensat ditt system på ATI drivrutiner, om de ligger några gamla kvar och spökar?

Atkdisp hör till Asus "Smart doctor" och deras "enhanced drivers" så avinstallera allt sådant och testa om det blir bättre.

Permalänk
Avstängd

ett av felen är att du ska ta bort limewire bumms!!!

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk

Jag får oxå "blue screen" medelandet ibland när jag spelar och det står typ samma tror jag.
Det jag gjorde för det som orsakade fryslagg direkt i Crysis var att man ska ladda ner nya BIOS drivrutiner till moderkortet och då fick jag bort Fryslagget men har fortfarande problemet med "blue screen", ska testa länken din.

Visa signatur

Moderkort P5Q - Intel Core 2 Duo E6750 (C.O 3.6 ghz ) - Leadtech GTX 275 - 4 Gb ddr2 Ram - XP PRO x64

Permalänk
Medlem

Vid 1024*768 lär ju också Cpun få jobba mer än grafikkortet igentligen..
Så funkade det med mitt gammla 7900gtx kort.
Vid 1280x1024 prestera det sämmre än 1920x1600 :S
Grafikkortet klockade automatiskt er sig när det inte blev tungt lastat.
Vid 1280x1024 vart det inte tillräckligt med last för att kortet skulle gå maxfrekvens. Skumt men det va problemet :S Inte ens biosflash hjälpte på det kortet.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Noxxer
Vid 1024*768 lär ju också Cpun få jobba mer än grafikkortet igentligen..
Så funkade det med mitt gammla 7900gtx kort.
Vid 1280x1024 prestera det sämmre än 1920x1600 :S
Grafikkortet klockade automatiskt er sig när det inte blev tungt lastat.
Vid 1280x1024 vart det inte tillräckligt med last för att kortet skulle gå maxfrekvens. Skumt men det va problemet :S Inte ens biosflash hjälpte på det kortet.

okej ska ta bort lime å allt sånt.. smart docktor? hmm den har jag nog inte kvar:S jag avinstallerna nog den.. , men ni tror inte att det är fel på någon hårdvara då?
ex graffe kort,moderkort,processor,hdd,dvd läsare,nätagg m.m?

Och jag bör vell igentligen ligga på mer FPS och utan lagg i crysis på dem inställningarna jag har?
Sen är det ju 2st portar bak på grafikkortet det spelar ingen roll vart man sätter sladden?

Jag har som sagt en rätt gammel skärm men de ska inte spela någon roll?

Jag kanske ska testa att formatera om datorn igen? och skita i att installera drivruntinerna man får med till kortet och bara ladda hem ifrån nvidia.com?

Har byggt datorn för inte så länge sen!

Vad ska jag göra? , ska man lämna in datorn till inet,datorbutiken lr vad tycker ni att jag ska göra? De kommer gå på typ 1000-1500spänn
Ingen här som vill hjälpa för en femhundring?

För jag tror inte att jag har kunskapen att fixa den själv:(
Och den ska ju lätt prestera bättre än så här..

Visa signatur

E6850@3900mhz|Asus 8800GTX 768mb@675/2100/1622(Core,mem,shader)|Asus P5K p35|Corsair DDR2 XMS2-6400 2048mb(866mhz)- 4-5-4-10|Creaktive E880|Xilence 700w|samsung 400gb 16mb SATA-2| D-tek Fuzion CPU & D-tek Fuzion GFX|APEVIA X-Cruiser|
SAMSUNG 226BW

Permalänk
Medlem

Hur många poäng får du i 3DMark06?

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mittens
Hur många poäng får du i 3DMark06?

ca 12 450 3D marks... i 06

Och det är vell bra?

Visa signatur

SAMSUNG 226BW

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NOOb3N
ca 12 450 3D marks... i 06

Och det är vell bra?

Ja.

Ta bort drivrutinerna och använd Drivercleaner.

Installera de senaste drivarna igen.

Visa signatur

just like Flinstones.

Permalänk
Medlem

Jag hade glömt installera drivisar för PCI device portarna:P men tyävrr blev det ingen direkt FPS ökning:( ligger vell på 38-43 FPS average nu... så lite bättre blev det vell...

jag formaterade om datorn idag oxå.. och endå låg jag bara på 38-43fps med andra ord mkt dåligt fortfarande?

Stämmer min orginal klock på mitt graffe? core@576(mhz) shader@1350(mhz) memory@900(mhz)

Visa signatur

SAMSUNG 226BW

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag hade glömt installera drivisar för PCI device portarna:P men tyävrr blev det ingen direkt FPS ökning:( ligger vell på 38-43 FPS average nu... så lite bättre blev det vell...

jag formaterade om datorn idag oxå.. och endå låg jag bara på 38-43fps med andra ord mkt dåligt fortfarande?

Stämmer min orginal klock på mitt graffe? core@576(mhz) shader@1350(mhz) memory@900(mhz)

Allting är normalt.

Skaffa en skärm med högre upplösning bara.

Visa signatur

just like Flinstones.

Permalänk
Medlem
Citat:

Allting är normalt.

Skaffa en skärm med högre upplösning bara.

haha okej:) så det är min gammla sega fula skärm som är problemet då alltså:D ?

Får la fråga mor å far snällt om jag kan få någon 19" skärm lr nått i julklapp:D HAHA

Visa signatur

SAMSUNG 226BW

Permalänk
Medlem
Citat:

haha okej:) så det är min gammla sega fula skärm som är problemet då alltså:D ?

Får la fråga mor å far snällt om jag kan få någon 19" skärm lr nått i julklapp:D HAHA

Låna en skärm med högre upplösning eller klocka din cpu mer.

Visa signatur

just like Flinstones.

Permalänk
Medlem
Citat:

Låna en skärm med högre upplösning eller klocka din cpu mer.

haha japp men det får bli en ny skärm endå:P är trött på min lilla skärm:P
Ska klocka:) lr inte jag utan det får någon annan göra åt mej;) är för blond för att klara det själv:D haha

Visa signatur

SAMSUNG 226BW

Permalänk
Medlem

Det är inget fel på din skärm, installera senaste drivers från nvidia.

Visa signatur

Asus Commando - E2180 @ 3500mhz - 6GB Corsair - HD 4850

Permalänk
Medlem

yep kan instämma skärmen har ingen inverkan på din datorns prestanda. Eventuell upplösning som du skulle tänka välja har en inverkan på datorns prestanda. Så indirekt påverkande är skärmen eller snarare vilken upplösning den klarar av påverkar din datorns prestanda. 1024x768 är en väldigt cpu intensiv upplösning, mera av processorn som faktiskt används än grafikkortet kan man säga. Om den information man läst stämmer dock.

Om du skulle höja upplösningen till ex 1680x1050, som visa, du sade spelade utan lagg med helt eller nära identisk resterande hårdvara så skifftas prestandakraven från cpu till gpu och den får jobba lite mera och du kanske skulle kunna tänka dig få mycket bättre prestanda av datorn.
Detta är bara saker jag läst andra säga så jag vet inte om det verkligen är så här i verkligheten till 100%.

Kan dock konstatera att jag nyligen uppgraderade min datorns skärm från en 16" som klarade max 1280x1024 till en skärm på 24" som klarade 1920x1200. Sedan ändrade jag bara upplösningen från 1280x1024 till 1920x1200 och tyckte inte mig märka så stor prestanda förlust, behöll ganska lika prestanda som tidigare så att man kan tänka sig bara köra på med att ändrat upplösningen till 1920x1200. Visst kom det lite mindre fps i spelen men inte katastrofallt, den bättre upplösningen drar över alla nackdelar med den mindre prestanda förlusten i fps som man hade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nighthog
yep kan instämma skärmen har ingen inverkan på din datorns prestanda. Eventuell upplösning som du skulle tänka välja har en inverkan på datorns prestanda. Så indirekt påverkande är skärmen eller snarare vilken upplösning den klarar av påverkar din datorns prestanda. 1024x768 är en väldigt cpu intensiv upplösning, mera av processorn som faktiskt används än grafikkortet kan man säga. Om den information man läst stämmer dock.

Om du skulle höja upplösningen till ex 1680x1050, som visa, du sade spelade utan lagg med helt eller nära identisk resterande hårdvara så skifftas prestandakraven från cpu till gpu och den får jobba lite mera och du kanske skulle kunna tänka dig få mycket bättre prestanda av datorn.
Detta är bara saker jag läst andra säga så jag vet inte om det verkligen är så här i verkligheten till 100%.

Kan dock konstatera att jag nyligen uppgraderade min datorns skärm från en 16" som klarade max 1280x1024 till en skärm på 24" som klarade 1920x1200. Sedan ändrade jag bara upplösningen från 1280x1024 till 1920x1200 och tyckte inte mig märka så stor prestanda förlust, behöll ganska lika prestanda som tidigare så att man kan tänka sig bara köra på med att ändrat upplösningen till 1920x1200. Visst kom det lite mindre fps i spelen men inte katastrofallt, den bättre upplösningen drar över alla nackdelar med den mindre prestanda förlusten i fps som man hade.

okej:) jo jag har oxå hört att några sagt att det drar mer ifrån cpu'n när man bara har 1024*768 men men.. får la bli att man klockar processorn lite, och köpa en bättre skärm:)

Ska dra ner dem senaste beta drivisarna då och testa igen med dem.. men tyckte inte innan att det blev något bättre med nya drivisar:) men bara testa igen;)

jag har kört lite crysis nu och det verkar flyta på bra nu iaf.
Det små laggar inte så som det gjorde innan!?
Har bara kommit till ANDRA mappen än så vet inte hur det blir senare i spelet om det börjar lagga... Detta utan dem nya drivisarna.. så det kanske trots allt bara var att jag glömt installera drivisarna på nordbryggan m.m ?:( haha

Märker att jag iaf behöver uppdatatera ljuddrivisarna:P sprakar å knastarar lite i crysis haha

Finns det någon patch lr något liknande så man kan köra på "very high" settings i xp än?

Sen har jag en fråga till ang skärm.
Vilken rekommenderar ni? för runt 1000-2500kr helst ingen widescreen och den får minst vara 19tumare.
Haha inga dåliga krav där inte:D

Visa signatur

SAMSUNG 226BW

Permalänk

Det är ju inte så att hans processor flaskar i 3Ghz. Han har en C2D och vi alla vet inte verkar floppa mer i Crysis jämfört med en C2Q. Så att processorn är boven och skulle göra 10fps skillnad mot en C2Q är inte sant.

Jag har en avg om 50fps enligt fraps och jag har en C2Q @ 3Ghz och 4Gb (3 som utnyttas) tillsammans med ett 8800GTX @ default @ 1680*1050 @ high ingame @ xp med 169.09 som han också använder sig av.

Han bör få mer fps än vad han idag får. Däremot stämmer hans 3dmark poäng vilket är skumt.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

var inne och rotade lite runt filerna i crysis mappen och fann anteckningar som hette "game" lr något sådant..

Processor 0:
CPU: Intel Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU E6850 @ 3.00GHz
Family: 6, Model: 15, Stepping: 11
FPU: On-Chip
CPU Speed (estimated): 3005.551191 MHz
MMX: not present
SSE: present
3DNow!: not present
Serial number not present or disabled

Processor 1:
CPU: Intel Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU E6850 @ 3.00GHz
Family: 6, Model: 15, Stepping: 11
FPU: On-Chip
CPU Speed (estimated): 3005.563440 MHz
MMX: not present
SSE: present
3DNow!: not present
Serial number not present or disabled

Total number of system cores: 2
Number of cores available to process: 2

De jag blev konfundersam över är vad betyder,
MMX: not present?
SSE: present?
3DNow!: not present?
Serial number not present or disabled?

något som är disable på processorn så att prollen går på halvfart?

Sen undrar jag vart man ska kopiera in filen "read me" och "system.cfg" när man vill kunna ha very high settings i crysis:D?

A.N'doja

Vad får du för FPS om du sänker upplösningen till 1024*768 då:P? lr de kanske inte funkar rikigt så?
antar att du sitter med en 19-20tums?
och då blir de la inte rikigt samma sak som när jag har min skärm som max tar 1024*768 när jag har den på max?
För då blir det ju som att jag skulle gått ner till ex 800*600 lr nått:P haha så då borde du ju fått as hög FPS:P

Du har möjligt vis inte tillgång till en 15tums skärm och bara kolla och se hur mkt du får i FPS då?:P skulle vara sjysst som f*n om du bara kunde testa de xD

Btw: jag kör med Win Xp 32bit om det har någon inverkan på prestandan?

Edit:
Det finns vell ingen Driver cleaner till Nvidia? lr är det denna jag ska använda mej utav?
http://www.download3k.com/System-Utilities/Other-Utilities/Do...

Visa signatur

SAMSUNG 226BW

Permalänk
Medlem

Vad händer om du sänker grafikinställningarna till low då? Då ser du ju om det är graffet eller processorn som bromsar. Testa det med samma upplösning.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Jag hade lite samma symptom som du har på datorn. Blåskärm lite random och spel flöt dåligt. Läste runt lite på nätet och fann att man skulle avinstallera Nvidias brandvägg då programmet har en inbyggd sådan, låter otroligt men efter det fick jag inga problem alls.

Testa!

Visa signatur

Rediscover Communication

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krumpli
Jag hade lite samma symptom som du har på datorn. Blåskärm lite random och spel flöt dåligt. Läste runt lite på nätet och fann att man skulle avinstallera Nvidias brandvägg då programmet har en inbyggd sådan, låter otroligt men efter det fick jag inga problem alls.

Testa!

ååfan:D?

Vart hittar man den?
För den finns inte med bland "lägg till eller ta bort program" ?
fann inget när jag sökte på alla filer och mappar heller!?

Ska även testa och se om man sänker till low en gång och kolla om det blir FPS skillnad. om det blir det då, är det garanterat något med graffet då?
Och jag ska köra GPU benchmarken man får med då och inte CPU testen man oxå får med?
Men när man kör GPU testet då ansträngs bara grafikkortet lr?
Och när man kör CPU testet så ansträngs processorn typ bara?

Edit:

Sänkte till LOW settings nu med samma upplösning och då fick jag en avg på ca90 fps.

Med andra ord är det fel på grafikkortet?
Möjligt vis Nvidia brandväggen? fast vart hittar man den som sagt:P?

Jag drog även än CPU benchmark som man fick me till crysis oxå en med Low settings och en med high settings:

CPU: Low(settings)@1024*768:

CPU: High(settings)@1024*768:

GPU: Low(settings)@1024*768:

fortsättning:

GPU: High(settings)@1024*768:

Fortsättning:

där är ett par prt scr på Benchmarken på CPU på Low och high och GPU på low och high.

EDIT:
Finns det något program som man ser hur många amp man har ut på 12v kontakterna till Graffe? så att kortet inte får för lite ström menar jag.

EDIT:
Stämmer dessa poäng på SM2.0 och HDR/SM3.0 score?

Sm2.0@5822p
HDR/SM3.0@6360p

Visa signatur

SAMSUNG 226BW