Permalänk
Medlem

Extern lagring

Hej,

Jag har läst många trådar om externa hårddiskar här och vet att frågan ställts ett antal gånger men ändå inte blivit säker på vad just jag vill ha. Finns ju en del fabrikat att välja på.

Man har ju sparat på sig en del under åren och jag börjar bli lite nervös över tanken att skiten skulle kollapsa. Tänkte mig därför något externt i klassen minst 1TB, gärna 2TB med det får priset avgöra. Prioritet ett är väll att den ska vara driftsäker. Den kommer användas dagligen men inte fungera som en ren backup enhet utan filerna kommer föras över manuellt.

Vet inte om jag ska köpa en "komplett" extern eller en kabinett med extra hårddisk. Det lutar nog åt det sista tror jag. Har fått känslan av att många externa som MyBook osv krånglar en del. Och Seagates FreeAgent har jag bara sett upp till 750GB som annars verkar schysst. Finns ju en mängd andra också men som man kanske inte hör så mycket om.

Var lite inne på något jag kunde komma åt från nätet också när man inte är hemma men har ingen som helst aning om vad man ska gå efter vad gäller märke osv.

USB och eSata vore bra så är man lite garderad. Hade tänkt mig ett pristak på runt 4000:- men för en bra lösning får det självklart kosta lite mer

Hur skulle ni lägga upp det här om man ska kompromissa lite säkerhet/pris?

Tackar på förhand!

Permalänk
Medlem

Så länge innehållet är en hårddisk spelar det ingen roll vad det kostar, krashrisken är densamma.
Alternativet är att spara på två diskar för att öka säkerheten.

För maximalt utrymme utan att kosta skjortan är Iomegas Ultramax med 1TB och ett Firewire 800 kort ett trevligt alternativ.
http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=1156444&node=849

1.5TB och esata, men det kostar nästan det dubbla och då väljer jag hellre två ultramax.
http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=1262415&node=860

Annars kan du alltid köpa prisvärda 500 giggare och ställa dem på rad.

Permalänk
Medlem

Haha vikket lager

Permalänk
Medlem

du kanske skulle ta och kolla på nätverks diskar istället. dom borde gå att lägga ut på nätet ganska enkelt, vet dock inte vilken disk du ska kolla på!

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 32 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Fin samling! Iomegas Ultramax verkar schysst men den är förformaterad med HFS+ och anpassad för Macanvändare? Det är väll bara att formatera om till NTFS om man så önskar antar jag, för annars är det väll inge problem att köra den på en PC med XP/Vista eller hur? Det är väll bara utseendet annars som är "anpassat" va?

Permalänk
Medlem

Varför inte en lättare server med Windows Home Server. Där kan du köra spegling på extra viktigt data, riktigt smart backup på klienter i nätverket, du kan utöka utrymmet, du kommer åt den via internet mm.

http://www.microsoft.com/windows/products/winfamily/windowsho...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Drobo:n verkar jävligt fin. Vore inte helt fel om den hade esata eller så man kunde komma åt den via nätverket. Men det ska tydligen komma om jag förstod rätt. Tack för tipsen!