Permalänk

E6750 hjälp!!

Tja

Jag har nyss fixat en Intel dual core 6750. Tog ut min gamla P4 3.2 och bytte ut mot den nya, Jag satte in cpun satte på den kylaren som följer med och kommer inte in i windows, datorn hänger sig.

Jag har Gigabyte p35-ds3 moderkort. vaför fungerar de inte? Måste man ha 64 bitars operativ system? eller mer minne? jag har 1 gig 533, ska hämta ut snart 2 gig crosair på posten runt 6 tiden.

Kan någon snälla förklara vad felet är?

Tackar så hemst mycket för all info. Jag väntar!

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●

Permalänk
Medlem

Förklara gärna lite mer specifikt vad som händer när du försöker starta datorn.

Jag kan iallafall bekräfta att du inte behöver ett 64-bit-operativsystem, samt att 1 gb RAM är tillräckligt. Det borde nog gå att åtminstone starta datorn med väldigt mycket mindre RAM än så.

Permalänk

När man ska logga in i windows xp, och den ska läsa in personliga inställningar, då låser sig allt, eller rättare sagt hänger sig just där var gång.

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●

Permalänk
Avstängd

1. Rensa cmos.
Kan ibland vara nödvändigt.

Klara moderkortets bios av e6750?

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

Så nu har jag hämtat nya minnen, satte i Och whoooops, allt funkar lol

Vet ejj vad de nu va men den funkar ialafal

tack för era tips ;D

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
Klara moderkortets bios av e6750?

Jag kör (moderkortet inskickat på reparation för tillfället dock) med precis samma moderkort och processor, och det fungerar fint. Jag behövde inte uppdatera bios, bara att sätta ihop allt och köra igång.

Du kan väl vänta tills du har fått dina nya minnen och testa lite till. Om det fortfarande inte fungerar med de nya minnena så tycker jag att du ska formatera din Windows-partition och installera om Windows helt, ifall du har möjlighet till det.

Edit: Jahapp så allt funkar nu ser jag. Kul för dig. Älskar när man har haft datorproblem och sen lyckas få allt att fungera som det ska, det är sån jävla skön känsla.

Permalänk

Yeap ;D Äntligen en bra dator, inte världens bästa men klarar de mest bra ;D

Nöjd hehe

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●

Permalänk

Var det inte så att du hade fel hastighet på gamla minnena.Du hade 533Mhz*2=1066?!
E6750 är ju 1333 bus så då måste man väl ha 667Mhz*2 =1334 minnen...minst.
eller tänker jag fel?

Visa signatur

Min Huvud PC:I 7 2600K 3,4 Ghz, MSI GD-55 , HD 6970 2 Gb , 16 Gb Corsair DDR3 1600Mhz LP ,SSD Intel 320 120 Gb ,Samsung Sata 2 1*1Tb 1*500Gb , Samsung T350 27" , Xfi Titanium Pci-E , Logitech Z-2300 2.1 , Logitech G-15 v.1 , Logitech Mx 518 v2 , Corsair HX 750 W , Antec P280 ,Windows 7x64Ultimate.

Permalänk

Jag vet nog var det är. Du ska försöka ladda ner nya Bios-drivrutiner som stöder E6750 och det tog bort fryslagget för mig...

Visa signatur

Moderkort P5Q - Intel Core 2 Duo E6750 (C.O 3.6 ghz ) - Leadtech GTX 275 - 4 Gb ddr2 Ram - XP PRO x64