Orolig för mitt 380w i ny burk.

Permalänk
Medlem

Orolig för mitt 380w i ny burk.

Hallå!

Har precis köpt lite nya delar och har än så länge använt mitt gamla nätagg ett Antec Neo HE380 (380w).

De nya delarna är:

Intel Core 2 Quad Q6600

Corsair Dominator 1066mhz 2x1024

Geforce 8800 GTS 320mb

Gigabyte - Socket 775 - ATX iP35 (GA-P35-DS4)

Standard cdrw/dvdrw

WD ide på 250gig och en SATA2 samsung på 500gig

Har bara ljud/mus/tbord/skärm/tp inkopplat i datorn. Inga extra chassifläktar. (men ska köpa 2 noctua imorgon)

Nu till saken ... vet inte om det är jag som är nojjig men jag hör ett nästan fräsande ljud från psun (hehe) och jag har störningar på det interna ljudkortet (är ett brummande ljud som kommer och går men det påverkas ej av volymen).

Och jag kan inte aktivera check på moderkortet av cpu fläkt. För då piper den till varje uppstart och det har fått mig att tro att den kanske inte får tillräckligt med kräm.

Nätagget ska vara delvis passivt kylt men fläkten går igång från start.

Enligt diverse watt calcs jag gjort på nätet ska jag hamna runt 350W med min nuvarande setup och jag har aldrig haft problem i spel eller liknande. Men man blir ändå lite orolig ... så vad säger ni? ska jag inhandla en ny psu eller behålla dethär och hålla tummarna?

Vill som sagt lägga till 2 chassifläktar och ansluta 6 usb devices (inkl mus/tbord)

Skulle vara grymt tacksam för svar!

Mvh

/Ante

Permalänk
Inaktiv

Jag hade köpt ny PSU. Corsair 4xx W nånting kanske?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Jag hade köpt ny PSU. Corsair 4xx W nånting kanske?

Tack för det snabba svaret!

Ah satt faktiskt i tankarna på Corsair. Det jag tänkte mig var:
Corsair PowerSupply (PSU) 520W HX ATX

Vad tror ni om det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kombo
Tack för det snabba svaret!

Ah satt faktiskt i tankarna på Corsair. Det jag tänkte mig var:
Corsair PowerSupply (PSU) 520W HX ATX

Vad tror ni om det?

Bara att inhandla!

Visa signatur

Intel i7 10700k - Noctua NH-D15 chromax - Asus Maximus XII Hero - G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM750x V2 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kombo
Tack för det snabba svaret!

Ah satt faktiskt i tankarna på Corsair. Det jag tänkte mig var:
Corsair PowerSupply (PSU) 520W HX ATX

Vad tror ni om det?

Du kommer undan med lillebror Corsair VX450W, fast det är ju inte modulärt om det nu har någon betydelse för dig?

MVH laggarbacken

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av laggarbacken
Du kommer undan med lillebror Corsair VX450W, fast det är ju inte modulärt om det nu har någon betydelse för dig?

MVH laggarbacken

Tack igen för svaren!

Hmm då blev det inte lika självklart längre. Det agg jag har nu är modulärt och det är sweet och så men samtidigt hur ofta är jag där inne och grottar?(det finns ingen annan fördel med modulära agg förutom att det blir mindre kablar?) Om jag klarar mig med lillebror som är en slant billigare kanske man ska köra på det då. Fan laggarbacken jag hade juh det här så solklart för mig!

Permalänk
Medlem

Ditt nuvarande PSU borde räcka tror jag.

Visa signatur

En Laptop

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jurand
Ditt nuvarande PSU borde räcka tror jag.

Hum ok fick uppfattningen av tidigare inlägg att ett byte var självklart. Om de problem jag beskrivit inte kommer från nätagget har du något annat tips? Och oljudet från det är de normalt?

Mvh!

/Ante

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Uppgrader till lillebror blir en ökning på 70W... Ta 520 eller 620 tycker ja! Dom är modulära också

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Uppgrader till lillebror blir en ökning på 70W... Ta 520 eller 620 tycker ja! Dom är modulära också

Sant! Äh jag köper ett 520 ... som det är nu vågar jag inte lämna burken på om jag inte är hemma går fan inte att ha det så!

Tack igen för alla svar <3 sweclockers forum

Permalänk
Medlem

Angående brus från ditt interna ljudkort så är det inget ovanligt, den typen av ljudkort håller inte like hög kvalite som ett externt, man kan köpa ett billigt eller leva med det, tillslut märker man inget tills ljudet försvinner ;).

Till dina andra problem så kan det vara så att du har kopplat nåt fel eller så har du någon hårdvarufel, det kan vara nättagget men det kan vara någon fläkt eller något annat, jag skulle tippa dig att testa fram dig typ "trial and error" till vad det är fel, är det fel på en kabel skarv någonstans så är det surt om du pungar ut flera hundra spänn på nya grejer.

Visa signatur

En Laptop

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jurand
Angående brus från ditt interna ljudkort så är det inget ovanligt, den typen av ljudkort håller inte like hög kvalite som ett externt, man kan köpa ett billigt eller leva med det, tillslut märker man inget tills ljudet försvinner ;).

Till dina andra problem så kan det vara så att du har kopplat nåt fel eller så har du någon hårdvarufel, det kan vara nättagget men det kan vara någon fläkt eller något annat, jag skulle tippa dig att testa fram dig typ "trial and error" till vad det är fel, är det fel på en kabel skarv någonstans så är det surt om du pungar ut flera hundra spänn på nya grejer.

Tacksam för dina tips! Men jag köpte ett Corsair 520W idag. Kunde ändå inte sova tryggt med det gamla agget i grymt nöjd med corsair agget förövrigt