Fråga om systemdiskar

Permalänk
Medlem

Fråga om systemdiskar

Har funderat på att köpa en ny systemdisk till datorn att ha Windows Vista och program på. Har just nu en Samsung (Samsung SV4084H, 40 gigabyte) hårddisk som säkert är iaf 5 år gammal och är en IDE hårddisk. Tänkte byta ut den till en ny SATA hårddisk och undrar vilken jag borde köpa? Den nuvarande systemdisken springer runt i 5400 rpm och har 2 MB cache minne.

Jag har förutom min Samsung även en till IDE hårddisk, en Maxtor 6Y080L0 80 gigabyte och en Seagate Barracuda på 320 gigabyte SATA (modell ST332062) som lagrings hårddiskar.

Enligt Vistas poäng system har mina hårddiskar en 4:a i poäng och det jag undrar är om jag byter ut min systemdisk till en ny SATA disk kommer jag få bättre prestanda då? eller drar min andra IDE disk ner prestanda på något sätt så att den också måste bytas?

I vilket fall som helst tänker jag byta ut min systemdisk eftersom den framför allt är för liten för att ha både OS och program på och undrar vilken hårddisk som skulle kunna passa mina behov? Hade inte tänkt att lägga ut mer än max en tusing.

Har funderat på den här, duger den som en systemdisk?

Permalänk
Medlem

Ja, du kommer nog märka skillnad. Du kommer garanterat få bättre poäng i vista också. Skulle gissa på strax över 5 eller nåt sånt om du köper disken du länkade till. Personligen tycker jag dock att 500GB-varianten (HD501LJ) är betydligt mer prisvärd. Beror dock givetvis på behov. Men någon av dem blir säkert bra.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Det har du i och för sig rätt i, kanske blir en sån istället.

Hur är det då om jag har kvar min Maxtor IDE hårddisk kvar som lagringshårddisk, kommer den att påverka resten utav datorns prestanda negativt mer än just den är segare än de andra hårddiskarna?