Använda HDMI på moderkort

Permalänk
Medlem

Använda HDMI på moderkort

Tjena

Jag har köpt en LCD TV och en HDMI kabel för koppling till datorn.
Datorns moderkort är ett Gigabyte GA-MA69G-S3H med inbyggd radeon grafik med HDMI och HDCP.
Har också ett Asus PCIe graffe med dubbla DVI.

Nu till min fråga, jag försöker koppla moderkortets HDMI utgång till TV'n utan framgång, när jag gräver i det så verkar inte onboard graffet vara igång, det står på auto i bios och troligen är det avaktiverat då jag har ett annat graffe installerat. Finns också en inställning för SurroundView i bios men den är grå (troligen för att jag inte har ett ati graffe). Har kikat lite på ATI Surroundview men vad jag förstår måste både moderkortets och det andra graffet vara ATI för att det ska funka ?

Kan jag alltså inte använda min fina HDMI kontakt på moderkortet för att köra TV ut på ? Jag måste alltså köpa en DVI > HDMI adapter och köra på graffet?

Visa signatur

Mångsysslare

Permalänk

Hade samma problem på min 46" sharp. Men det va inte datorns fel utan TV:ns port:n som inte va inställd på dator/pc. Såfort jag ändrade det så blev det 1920xen massa

Så testa om det finns några inställningar för din HDMI port på tv:n.

Visa signatur

GA-P35-DS4 | E8500 3160 MHz @ 4303 MHz | Ultra-120 Extreme | 3x Noctua | GeForce 8800GTS 512MB | http://www.minhembio.com/Kneeclass

Permalänk
Medlem

Ja fast jag har nog inte det problemet, jag har ju inte ens någon kontrollpanel att sköta tv out i ... det torde ju vara ati catalyst men den dyker inte upp och jag tror det har att göra med att det interna graffet är avaktiverat när jag kör ett nvidia på pcie sloten...surt

Visa signatur

Mångsysslare

Permalänk
Medlem

Tror du får skaffa en adapter.

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk

Brukar inte gå att använda det internagrafikkortet samtidigt som man har ett externt.

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Medlem

Om jag köper en adapter tappar jag väl möjligheten att sända ljud via samma kabel ? Då kanske det bästa ändå är att byta externt graffe till ett ati ?

Visa signatur

Mångsysslare

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [KIL]FarmoR
Brukar inte gå att använda det internagrafikkortet samtidigt som man har ett externt.

Det beror väl helt på moderkortet?
I manualen till hans moderkort står inget om att det interna grafikkortet stängs av ifall man installerar extra grafikkort. Däremot fungerar ATI sourroundview endast ifall man har 2 ati grafikkort och då kan man koppla in 6 skärmar.

Till trådskaparen:
Det är troligen så att någon inställning i bios har stängt av ditt interna grafikkort. Se ifall det går att tvinga igång det interna.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

nja, jag hittar inget i bios där jag kan tvinga igång skiten, finns bara auto eller disabled på onboard graphic.

Visa signatur

Mångsysslare

Permalänk

Det låter ju faktiskt konstigt. Testat att koppla in något i VGA porten så du ser ifall det inbyggda lever eller inte så att säga.

Just det. När du har kopplat in TVn har då datorn varit avstängd?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

har inte testat vga porten...och nej grejerna har varit igång när jag kopplat in TV'n, dock har datorn startats om otaliga gånger då jag försökt installera Ati's Catalyst m.m. utan framgång.

Visa signatur

Mångsysslare

Permalänk
Medlem

Tror jag har läst på gigabytes hemsida att det inbyggda grafikkortet automatiskt stängdes av när man kopplar in ett externt.

EDIT: Från FAQ:en
How to disable onboard VGA in order to install an VGA card?

Gigabyte M/B will auto-detect the VGA card since the card pluged, therefore you don’t need to change any setting by manual.

Visa signatur

Silverstone FT03B | Dell U2711 | Be-quiet E9 580w CM | ASUS GENE-Z | AMD 7970 | Intel 2500k @ 4,4 Ghz| Corsair H80i | 8GB Corsair LP

Permalänk
Avstängd

Du kan inte köra 2 kort samtidigt allra minst int och ext. Du får välja vilket du ska använda mitt tips är det ext är de bästa

Obs gå in i bios och stäng av int vga disable

Visa signatur

Phenom 2 4 GHZ Graffe 6950 900 / 1375 resten är tiptop. väntar på nästa cpu av AMD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the pingvin
Du kan inte köra 2 kort samtidigt allra minst int och ext. Du får välja vilket du ska använda mitt tips är det ext är de bästa

Obs gå in i bios och stäng av int vga disable

Ok, varför rekommenderar du att jag disablear det interna ?

Visa signatur

Mångsysslare

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Whiip
Tror jag har läst på gigabytes hemsida att det inbyggda grafikkortet automatiskt stängdes av när man kopplar in ett externt.

EDIT: Från FAQ:en
How to disable onboard VGA in order to install an VGA card?

Gigabyte M/B will auto-detect the VGA card since the card pluged, therefore you don’t need to change any setting by manual.

Ifall den automatiskt stängs av hur är det då tänkt att man ska kunna använda alla 6 skärmar i atis sourroundview som de skryter så mycket om?

2 ati kort ger ju bara 2 skärmar var, maximalt 4 skärmar. För att kunna få alla 6 som krävs i sourroundview så måste det interna grafikkortet också vara med. det verkar befängt att det interna grafikkortet endast startar ifall man stoppar i två ati-kort eller inte har några externa grafikkort alls.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if