Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk

Sömnig monitor.

The Witcher är något helt underbart roligt spel, så jag borde förstått redan från första början att snart sitter jag på Sweclockers och beklagar mig med gråten i halsen. Lagen om all jävlighet eller vad det nu heter.

Till saken: monitorn lägger sig i ett "okontaktbart vänteläge" ON-knappen går från grön till orange. Det ploppar även upp en ruta där det står Attention: Entering Sleepmode. Något speciellt långa stunder oavbrutet spelande blir det sällan, den längsta ligger väl på en knapp timme. Med tanke på hur besvärlig skärmen kan vara så kallar jag detta en mycket lyckad omgång.

Precis detta problem hade jag också i call of duty 4. Men det tog Catalyst 7.11 hand om, tack och lov.

Så jag hoppas den nya Catalysten tar hand om problemet även denna gång. Men det känns trist att lägga allt sitt hopp på dom nyaste AMD drivisarna när man vet hur mycket krångel det kan vara med dom. Som jag läste här någonstans: nyare drivrutiner betyder inte bättre. Antar att ursprunget är från någon Nvidia-relaterad tunga, men icke desto mindre sant.

Som jag skrev så blir skärmen helt okontaktbar. Man kan inte klicka ner spelet på något sätt. Man kan dock höra spelet glatt tralla vidare i bakgrunden. Så man får känslan att allt flyter vidare som vanligt och enda problemet är att man blivit blind. Men ingen form av kommando från mus eller tangentbord går fram. Varken en Quick Save eller Ctrl + Alt + Del, och liknande.

Har vidtagit dom vanligaste åtgärderna som brukar vara standard vid dessa typer av problem.

Ominstallerat drivrutiner, ominstallerat spelet och provat båda patcherna som är tillgängliga för The Witcher. Då detta problem först uppstod hade jag piratversionen av spelet, men eftersom jag misstänkte att felet låg i just det (och för att spelet är jävligt bra) så tog jag mig i kragen och gick förbi äckeldyra Åhelns.

Har haft klövarna inne i burken och checkat att strömkablar sitter som dom ska, monitor, grafikkortet, nätagget.. Men jag skulle bli väldigt förvånad om detta skulle löst någonting eftersom att andra spel funkar klockrent.

Var också inne och pillade i energifunktionerna så att skärmen aldrig får lägga sig i vänteläge. Trodde inte detta skulle lösa problemet, men jag vill ha provat allt innan jag bryter ihop fullständigt.

Mitt 1950 är totalt oklockat, Tempen för detta når maximalt 60 grader när jag spelar.

Har provat alla tänkbara och otänkbara kombinationer av grafikinställningar både i spelet och i Catalyst Control.

Det nästan jobbigaste hitills var att lusläsa varenda tråd om problem i The Witchers officiella Technical issues & advising forum. Utan att få den minsta ledtråd till vad det skulle kunna vara.

Om jag får någon respons på denna tråd så kan jag bara inte tänka mig att det handlar om nån form av tips.. känns som jag försökt allt redan två och tre gånger. Men nog hoppas man vill jag lova. Mitt tips till mig själv hade väl varit att sitta på händerna tills 7.12 släpps. Men ack, det vore tungt att vänta så länge, och mycket värre om inte dom nya drivrutinerna löser problemet.

Så vad i helvete gör man nu? jag beder er.. lös mig från plåga och förtvivlan och sjung ut vare den felande länken må finnes, så skall tusen änglar prisa edra namn i evigheten och tillbaka.

/ Stosse den förtvivlade datanörden.

Visa signatur

| 24" BenQ | GTX 260 Core 216 | Q9550 @ 3.6GHz | Asus PQ5-E | |500Gb SpinPoint + 3 x 1000Gb WD | 4096MB DDR2 | Antec P182 | Freezer eXtreme - 5 x Schyte Slipstream 800 rpm | Asus Zonar DX - Sennheiser 555 - Antec Lansing | Salitek 2 - Razer Deathadder - Qpad EC-R - Logitech Chilstream | ¤ Powered by Corsair ¤

Permalänk
Medlem

Kollat så att grafikkortet sitter på plats ?
Såg att du hade kollat sladdar, men kolla även så att det sitter i pcie/agp porten som det ska.

Sen kan du testa och plåga dig lite. Öppna ett fönster och sitt och spela i ett kallt rum. Vet inte om skärmar kan "överhetta" men det finns x antal komponenter i datorn som kan orsaka till en slumpvis "shut down".

Kan inte hjälpa dig så mycket mer. När jag fick glapp problem med min skärm, dvs att jag fick upp en ruta "no signal input".
Då var det att Grafikkortet glappade från moderkortet.

Hoppas det löser sig / MjoO

Visa signatur

Ångra inget, lev och lär istället.

Permalänk

Jag fick ta en reserv 17" som min kära far hade på sitt jobb i förrgår. Men problemet kvarstod, så att det skulle vara samma fel på båda dom verkar minst sagt osannolikt. Överhettning tror jag slänger i kanske-högen men det är bra att du tänker i annorlunda banor.

Kortet sitter på sin rätta plats kan jag garantera också. Jag håller verkligen med dig till fullo: det låter som ett "glapp-problem" men att det skulle vara begränsat till just detta spel låter oförklarligt skumt..

Stort tack för din input, det är helt klart på rätt väg för vad än problemet ligger i så verkar det vara av den mer ovanliga naturen.

Visa signatur

| 24" BenQ | GTX 260 Core 216 | Q9550 @ 3.6GHz | Asus PQ5-E | |500Gb SpinPoint + 3 x 1000Gb WD | 4096MB DDR2 | Antec P182 | Freezer eXtreme - 5 x Schyte Slipstream 800 rpm | Asus Zonar DX - Sennheiser 555 - Antec Lansing | Salitek 2 - Razer Deathadder - Qpad EC-R - Logitech Chilstream | ¤ Powered by Corsair ¤

Permalänk

Min första tanke var att det är monitorn (modell?) som spökar men eftersom du har bytt den så verkar det mindre sannolikt. Det kan dock vara ett värmerelaterat glapp, dv.s. att när kontaktytor o.d. rör sig genom värmeutvidgning så uppstår en glappkontakt. Jäkligt svåra att hitta, helst om det är en rutten lödning på ett kort. Det verkar dock troligt eftersom du fick samma problem med ett annat krävande spel. Det du kan göra är att ställa ned alla inställningar i spelet så att det blir mindre krävande för datorn. Håller det så är det nog dessvärre glapp, annars troligen en drivis.

När installerade du om OS:et senast?

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svartsmurfen
Min första tanke var att det är monitorn (modell?) som spökar men eftersom du har bytt den så verkar det mindre sannolikt. Det kan dock vara ett värmerelaterat glapp, dv.s. att när kontaktytor o.d. rör sig genom värmeutvidgning så uppstår en glappkontakt. Jäkligt svåra att hitta, helst om det är en rutten lödning på ett kort. Det verkar dock troligt eftersom du fick samma problem med ett annat krävande spel. Det du kan göra är att ställa ned alla inställningar i spelet så att det blir mindre krävande för datorn. Håller det så är det nog dessvärre glapp, annars troligen en drivis.

När installerade du om OS:et senast?

Har provat ställa ner grafiken både i Control center och spelet till low. Även samtidigt. Jag hajade till av ditt inlägg. Verkligen inte en dum tanke, hade aldrig någonsin tänkt på det. Fast om det inte funka med low & low så.. Hmm.. dessutom kyler mitt kära Antec väldigt bra.

Var väl runt en månad sedan jag installerade om. Fick en raptor och 2gig till i minne av Inet då. Ville ha Vista på raptorn förstås. Innan körde jag också Vista, men 32-bitars. Tror väl inte det har någon betydelse men vad vet jag? kanske DU (som läser) vet?

Om ínte detta går till sig av 7.12 så kommer jag slita håret av mig. Blä så satans less jag är. Vill ha detta fixat förra veckan.

Tack Smurfen för din input, det var (ännu en gång) en bra tanke.

Edit: Denna monitor är en Philips 170s. Den förra var nån typ av Dells standard 17 tummare. Något av en "datapakets modell" typ 3 år på nacken.

PS: har glömt berätta att jag slet ut mitt gamla Radeon och skruvade tillbaka det noggrant igen. Var som tvungen efter MjoO`s inlägg, då jag GARANTERADE att det sitter på plats.

Visa signatur

Permalänk

Ja, det här var ju minst sagt förra veckans "skummis", med tanke på att ditt senaste svar var 10 minuter innan den nya veckan.

Det verkar ju nästan som om du har gjort allt du kan, det verkar ju nästan lite som om att burken verkligen retas med dig. Som jag sade så har du ju nästan gjort allt redan nu, men vad du också kan testa är möjligtvis att byta ut grafikkortet. Inte nödvändigtvis köpa ett nytt, bara låna ett från en vän. Det låter kanske lite konstigt med tanke på att samma sak har hänt i ett annat spel, och att det sedan är fixat, men problemet som du beskriver är minst sagt udda.

Funkar inte detta så kan du ju uppdatera din BIOS-version, kanske det är någonting i kommuniceringen med drivrutinerna, kerneln och det hela köret som buggar ur i vissa spel, men att ATI lyckades fixa det för någon som beskrev sitt problem för dem fast gällande CoD4?

Låter kanske som ett långskott, men du har ju testat de mest logiska lösningarna redan. Det är nu man börjar göra dem där smålöjliga kollarna och fixarna där man ändå har hoppet uppe på toppen.

Permalänk
Medlem

Ok problem som det här kräver att man slänger upp alla möjliga konstiga förslag.

Vet inte vilka utgångar du har men när skärmen släcks prova det andra uttaget på grafik kortet. Om du kopplat datorn till tv kolla att spelet inte visas där.

Visa signatur

Phenom II 960t @ 4 Ghz - Gigabyte 990xa UD3 - 8 GB Corsair Vengence - Asus 560 ti @ 950/2200 Mhz - 60 GB vertex plus - 1 TB WD black - Fractal Design Tesla 650 W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xhriz
Ok problem som det här kräver att man slänger upp alla möjliga konstiga förslag.

Vet inte vilka utgångar du har men när skärmen släcks prova det andra uttaget på grafik kortet. Om du kopplat datorn till tv kolla att spelet inte visas där.

Vettig tanke, skall genast genomföras. Kör ej Tv-out föressten.

Det landade 5st HD3870`s hos Inet idag, varav ett är påväg hem till mig i sällskap med en Scythe Infinity kylare! Skickar mitt 1950 till en kompis så får han bråka vidare med det

Så får man hålla tummarna för att felet ligger i grafikkortet då..

Men det är T minus - 13 dagar till jag kan hämta mitt nya skinande Radeon, så om någon får en snilleblixt så skriv gärna ner den här.

Apothysis: BIOSet är nog det enda i datorn som inte fått sig en update hitills. Jag tänkte att det skedde automatiskt när man slängde i drivrutinerna till moderkortet?

xhriz: Ska kasta igång Witcher och prova ditt förslag genast.

Stort tack till alla som brydde sig om att fundera & skriva i min stackars tråd.

Edit: Att byta uttag på kortet hade nada inverkan. Ska dock låta kabeln sitta ansluten, för att se om felet kan uppstå när den redan är där.. istället för att försöka fixa felet genom att byta uttag.

Om man startar om skärmen efter den slocknat så kan man se en likadan ruta som när skärmen först hoppar till sleepmode. Fast istället för Attention: Entering Sleepmode, så står det Attention: No Video Input.

Skurken i dramat är grafikkortet i maskopi med AMDs drivers of death. Vad annars kan det vara?

Jag får väl skapa en " Sömnig monitor II " den 23:e om felet skulle kvarstå..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

grymt skumt fel, jag känner mig en aning skyldig iochmed att jag satt ihop din burk, jag ska försöka komma förbi dig nån dag..

Men som någon sa, uppdatera bios, kanske hjälper..

Ring mig om det är nått..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daweeeBD
grymt skumt fel, jag känner mig en aning skyldig iochmed att jag satt ihop din burk, jag ska försöka komma förbi dig nån dag..

Men som någon sa, uppdatera bios, kanske hjälper..

Ring mig om det är nått..

Säj inte att jag ska ringa, när det är du som inte svarar.. fetto

Edit:

Hmm.. Aiox inlägg fick mig att fundera. Har bestämt för mig att du höll upp nättagget och med studsande ögonbryn gjorde nått uttalande kring kablarna? Vet inte om det var relaterat till något som kunde tänkas vara ett problem dock..
Fast antagligen var det väl något i stil med: ey! modulära kablar, fett mannen! Eller något liknade, vet inte hur ni ungdomar talar nu för tiden hehe.

Aja, nu måste jag hursomhelst öppna burken igen, annars kommer jag få tvångstankar om att jag har missat något.

Har tankat ner en update också. Men inte fått kraft att kasta in den ännu. La märke till att det krävs lite pill i BIOS innan man ska köra den.

Oavsett om det funkar eller inte så ska Apothysis ha tack för ett smart råd jag inte provat utan hjälp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

höm jag hade liknande problem med datorn jag använder nu.. då var det strömsladden från nätagget som det var något tjyvens med.. bytte till en annan och VIPS så funkade allt perfekt =)...

trodde även då att det var något glapp med grafik kortet innan jag testade detta

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Al0X
höm jag hade liknande problem med datorn jag använder nu.. då var det strömsladden från nätagget som det var något tjyvens med.. bytte till en annan och VIPS så funkade allt perfekt =)...

trodde även då att det var något glapp med grafik kortet innan jag testade detta

Du talar om den vanliga strömsladden som går från väggen - datorn ?

Visa signatur

Permalänk

Det kan ju såklart vara nätagget fast oftast så är det minnena som viker sig först, så i så fall så borde det fel på den "kanal" som grafikkortet ligger på
(någon som inte har varit uppe för länge får gärna förklara vad jag menar med "kanal", tappar ord just nu).

Spännande fortsättning följer, antar jag, fast nu är det sovdags

Visa signatur

/ SvSm
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem

ha nej den där strömsladden som går från nätagget till graffet.. om det nu finns någon sådan på ditt kort=)...

Permalänk
Medlem

Inte för att det är till någon större hjälp, men jag har också samma problem som dig. Jag har kommit fram till att det inträffar när jag spelar onlinespel (T.ex. Call of Duty 2 & 4 Multiplayer), men inte annars (T.ex Call of Duty 4 Single Player & Crysis).

Visa signatur

[Antec P182] [Asus P5E] [E6750@3,7GHz] [Corsair 2048MB XMS2-6400@920MHz] [8800GT] [TR Ultra 120 eXtreme + HR-03 GT]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Al0X
ha nej den där strömsladden som går från nätagget till graffet.. om det nu finns någon sådan på ditt kort=)...

Jag tyckte väl det lät lite fel

Men det är kollat iaf. Med blotta ögat ser allt helt OK ut.

jarr3: Någon person till och vi kan sitta i en ring och leka AA-möte med twist.

Hej mitt namn är Stosse och jag har dåliga drivrutiner..

Har du nån aning alls om vad det kan vara? Du har väl säkert funderat en del själv?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stosseflosse

Har du nån aning alls om vad det kan vara? Du har väl säkert funderat en del själv?

Självklart har jag funderat, men har inte kommit fram till så mycket.
Jag har bl.a. gjort ett eget "syntetiskt test" i form av Orthos, nerladdning (av lagliga filer) och ATITools "Scan for artifacts" sammtidigt för att simulera en full belastning men utan intressant resultat.

Visa signatur

[Antec P182] [Asus P5E] [E6750@3,7GHz] [Corsair 2048MB XMS2-6400@920MHz] [8800GT] [TR Ultra 120 eXtreme + HR-03 GT]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jarr3
Självklart har jag funderat, men har inte kommit fram till så mycket.
Jag har bl.a. gjort ett eget "syntetiskt test" i form av Orthos, nerladdning (av lagliga filer) och ATITools "Scan for artifacts" sammtidigt för att simulera en full belastning men utan intressant resultat.

Jag har mest gjort runda på runda med 3dmark.
ATITools ska jag testa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tror inte att det blir någon stor skillnad eftersom de gör samma sak, belastar grafikkortet.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jarr3
Tror inte att det blir någon stor skillnad eftersom de gör samma sak, belastar grafikkortet.

Jo tack, jag vet. Hela tråden är full med grejer jag vet inte kommer göra någon skillnad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu tror jag äntligen att jag har löst i alla fall mitt problem. Det verkar som om det är NOD32 som spökar, när jag har det avstängt funkar allt klockrent. Hittills...

Visa signatur

Permalänk

Nod32 våldförde sig på min nätverksanslutning för ett tag sedan, så jag antar att den kan göra samma sak med andra processer.

Hur går det för stosseflosse då?

Visa signatur

/ SvSm