Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk
Medlem

laptop med lite önskemål <10,000sek

Känner att det börjar bli dags att skaffa sig en laptop.

För att nämna lite önskemål:
Pris: 7-10000:-

Skärm: 13-15,4"

Processor:
Bästa möjliga för pengen.

RAM: 2GB

Grafikkort:
Alltid den svåraste frågan, har igentligen inte spelat mycket spel de senaste åren så om den klarar av lite äldre spel som Civilization IV, Rome Total War I&II, NWN 1&2 och möjligtsvis eve online så kommer den förmodligen att täcka upp alla mina behov. Ska vara om man klarar framtida spel som tex starcraft II eller Fallout III men relativt svårt att uppskatta vilken prestanda som krävs där, detta är dock något som vore trevligt inte ett måste.

Utöver dessa spel kommer den förmodligen att användas till surf, film, musik, photoshop, illustrator och andra liknande saker.

Battertid:
minimum 2 timmar, ska klara en film utan problem annars självklart så länge som möjligt.

Vikt: <3kg

Sedan får den gärna vara vara tunn, tunn och smidig är bra, med stilrena linjer.

Permalänk
Medlem

Höga krav, en Santa Rosa T7*** processor är att rekommendera om du vill ha kraftig processor till bra pris. Fallout III behöver du förmodligen ett 7800GTX och uppåt eller 8700m GT eller uppåt till. Alltså hamnar prislappen över 12 000:- . För att lira Starcraft II räcker nog ett 8600m GT 512 MB (pga strategispel, minneskrävande) .

Har du kikat på vad du kan konfiguera på Dell eller Zepto samt om Dustin har något bra erbjudande? Sitter på Trådlöst internet nu så det går segt att kolla?

Permalänk
Medlem

SC II och fallout är inte ett måste, utan mer en bonus om man lyckas med det.

Permalänk
Medlem

Jag gjorde en lite större koll åt mig själv nyligen med ungefär samma krav (ev. lite mer fokus på portabelt och beräkningskraft snarare än jätte-gaming dock) och fann då att Dell Vostro 15" var mest prisvärd men Dell XPS m1330 var stört sexig.

Vart den senare

Permalänk
Medlem

några fler alternativ någon?

Permalänk
Medlem

Ska själv köpa en dator imorgon tror jag. Har inte riktigt samma krav utan jag kommer mest använda min till surfande och filmkollande. Är sån som har spelat mycket förr o klarar gärna lite älder spel som CS, Starcraft m.m. Men om den klarar Starcraft II vore guld, men inget jag har tänkt på....

Dell Inspiron 1520
Intel® Core™ 2 Duo T7250 (2,00 GHz, 2 MB L2-cache, 800 MHz FSB)
Vista™ Home Premium
nVidia® GeForce™ Go 8600M GT med 256 MB DDR2 dedikerat grafikminne
2 048 MB 667MHz DDR2 SDRAM-minne [2x1024]
250 GB (5 400 v/min) SATA
15,4-tums WXGA-widescreenskärm [1280x800] med TrueLife™
Primärt 9-cells litiumjonbatteri (85 wattimmar)
Intel® nästa generations Wireless-N-minikort - Europa
Fast intern 8X DVD+/-RW-enhet med programvara
microsoft works, nätadapter m.m. ingår..
1års garanti

Pris: 9239,50kr (1000kr + 15% rabbatt, och så ingår fri frakt)
Är lite specialerbjudande nu fram till 19:e december.... är student också... billigt billigt..

Om man tar bort N-nätverkskortet och kör på 6cells batteri istället så får man de 580kr billigare, sen går de o välja till extra saker. Dom stora vinsterna jag ser med det där systemet är att de är en bra processor, hyfsat minne hårddisk och bateritid men främst av allt grafikkortet. Tyvärr så verkar det inte vara lysande i spel men det har full hårdvaruavkodning för X264 och verkar klara av att spela upp 1080p filmer utan speciell belastning på CPUn.
Tycker XPS serien är mer om man verkligen vill ha en jätteliten dator ca 13tums skärm, annars om man kan tänka sig 15,4 tum istället så tycker jag Inspirion ger mer datorkraft för pengarna.

Permalänk
Medlem

Du kan ta en titt på 6625WD och 6224W från zepto (www.zepto.se). Har deras äldre 6214W (föregångare till 6224W) och är mycket nöjd. Finns inte gott om hyfsat stilrena PC. Inspiron och Vostro är hyffsat klumpiga i min mening, så om du ska välja något från Dell skulle jag rekommendera XPS-serien.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Znote 6224 med 3 års försäkring och en ryggsäck för 12500.
Det är en C2D 2.0 T7250 med 2 gig ram och ett geforce 8600m GT 512mb och en 7200rpm hdd på 120 gig.

Kan köra spel som HL2, Cod4, Ut3, Crysis, Hellgate London.

Permalänk
Medlem

Jag kan rekomendera Asus F3Ka som jag själv köpte i början av november. Fungara mkt bra och spelar spel som CoD4 på höga upplösningar, CoH som jag kan spela på allt på MAX, NwN2 går fint i medelupplösningar samt WiC som även det är fint i medel.

Vill du läsa recension så finns länken i min signering!

Lycka till!

//R

Permalänk
Medlem

Se mitt inlägg, Vostron är dock inte så tunn och har ingen digital utgång (DVI/HDMI) men ändå prisvärd.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Permalänk

kolla dustins erbjudande på zepto datorn. mycket fin och prisvärd!

vid närmare eftertanke är det nog bättre att köpa den via zepto.se / zeptoexperten.se där kan du välja och vraka lite mer.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080