Permalänk
Medlem

Ned 0,1mbit, upp 0,76mbit?!

Kom nyligen till landsbygden och kopplade tidigare idag in telias modem samt router.

Det skumma nu är att jag laddar sidor grymt långsamt, när jag kollade via tptest så såg jag att jag laddar ned 0,1mbit och upp 0,76mbit.

Vad kan detta bero på? fel telejack?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

kan ju bero på att du bor på landsbygden..
vad har du för uppkopping därute ?

Permalänk
Medlem

"Upp till 24mbit" ska det vara. Sedan så beror det såklart hur nära nätstationen ligger.

men 0.1mbit ned känns väl inte så rimligt.

EDIT:
Bytte jack, nu laddar jag upp 1,51mbit/s men tankar ner 0,64mbit/s

hur vanligt är det att man tankar långsammare än vad man laddar upp?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RobertJ
"Upp till 24mbit" ska det vara. Sedan så beror det såklart hur nära nätstationen ligger.

men 0.1mbit ned känns väl inte så rimligt.

EDIT:
Bytte jack, nu laddar jag upp 1,51mbit/s men tankar ner 0,64mbit/s

hur vanligt är det att man tankar långsammare än vad man laddar upp?

jättevanligt. de flesta operatörerna ger en mycket lägre uppladdningshastighet jämnfört med nedladdningshastigheten. Jag har t.ex 100mbit in och 10mbit ut

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wizzler
jättevanligt. de flesta operatörerna ger en mycket lägre uppladdningshastighet jämnfört med nedladdningshastigheten. Jag har t.ex 100mbit in och 10mbit ut

Wizzler du tolkade saken fel. Han menade hur ofta har man högre Upload än download? Vilket är riktigt sällan.

Det kan vara något i telestationen samt att kablarna i huset kan vara gamla. Bäst att du kontaktar Telia.

Visa signatur

Antec P180B SPCR, Asus P5B Deluxe WIFI, C2D E6600/Scythe Ninja @ 3.2, 2Gb Corsair Twin2xPRO-800, Tagan 530 Easycon, 250 gb Seagate 7200.10, Sapphire X1900XT @ XTX flash

FJ Xi 1546 2.0Ghz C2D, 2 Gb Ram, 240Gb Raid 0, Nvidia 7600.

Permalänk

Låter som telejacket. Hitta förstajacket och kolla hur trådarna är kopplade i jacket.