Permalänk
Entusiast

Datorn startar inte. För klent agg?

Tjoho där.

Har just byggt ihop en dator åt min svåger... dock så startar inte skiten.

Det som sitter i burken är:

Mainboard S-AM2 nForce 560 ATX PCI-E Audio GbLAN SATA2 Raid Retail

CPU Athlon 64 X2 4800+ Socket AM2 2.4GHz 2x512kB Boxed

2.0GB (2x1.0GB) DDR2 PC5300 667MHz Value Dual Channel SPD

Harddisk 320.0GB 7200RPM SATAII 3.0Gbps 3.5" NoiseGuard SilentSeek 16MB NCQ

DVD Recorder 20x +R/+RW -R/-RW IDE DVD-RAM Black Bulk

VGA-Card nVidia 8500GT 512MB PCI-E DVI TV-Out HDTV HDCP Heatsink Retail

Köpte ett chassi med ett 350W nätagg för att putta på skiten. Då jag trycker på powerknappen så går den igång en snabbis. CPU-fläkten sparkar igång ett par varv och hårddisken börjar tugga. Dock så stannar cpu-fläkten och hårddisken ganska så fort. Är nätagget för klent eller har jag gjort nåt annat fel månntro?

// Zpnk

Permalänk
Medlem

nätagget är inte för klent iaf

Permalänk
Entusiast

Vad kan felet bero på?

Kollar man manualen till moderkortet så säger den att man bör ha 400W eller högre... tycker ändå att 350W borde räcka?! Eller vad säger ni?

Permalänk
Medlem

Får du någon bild?

Ta bort hårdiskar, CD/DVD, usb, firewire, skrivare etc tills start problemet är fixat.

Du har väll glömt någon kabel eller så har du inte tryckt i något ordentligt. Tex minnen, grafikkort, kablar CPU + kylaren etc. Ta isär allt igen om du måste och sätt ihop det mest nödvändiga igen och testa.

Om du fortfarande tvivlar på nätaggregatet så kan du prova med den i din dator.

Permalänk
Entusiast

Nej, ingen bild. Testade koppla om kablar för att se om det var det som var problemet.

Minnena klickade till när jag satte dit dom, trycker jag dit kablarna hårdare kommer jag trycka dom genom moderkortet. Ska fortsätta försöka...

Permalänk
Hedersmedlem

distanser under moderkortet?

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shimonu
distanser under moderkortet?

Haha ja inte fan skruvade jag dit moderkortet direkt på chassit

Nä samma satans jävla problem. Nu ger jag upp... får väl fan skicka in skiten. Har kopplat rätt enligt manualen... det var den julklappen det.

Permalänk
Hedersmedlem

sry, jag menade om det var några extra som kortslöt.

Permalänk
Entusiast

Det var inte meningen att vara otrevlig Shimonu

Men om nåt kortslutit har jag inte en aning om. Jag kan inte mycket om el o sånt... jag vet hur man bygger ihop en dator, vart man ska koppla saker o ting. Men stöter jag på patrull så står jag oftast handfallen

Permalänk
Medlem

Kollat så allt sitter ordentligt?
Alla strömkablar istuckna? (både 24pin & 4pin?)
Provat utan HDD & DVD inkopplat? (om det är ett klent agg kan de hjälpa)
Testat med bara ett minne?
Prova & göra en "clear CMOS"
Kollat så cpu kylarn sitter ordentligt samt att fläkten är i ordentligt på mobot?

Bara & prova sig fram...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Entusiast

Har testat med nätagget från frugans dator (identiskt nätagg) och samma problem kvarstår. Moderkortet som är åt helvete?

EDIT:

Tydligen så var BIOS inte kompatibelt med processorn. Dom skickar upp ett nytt moderkort som är uppdaterat med korrekt BIOS så att jag får skiten att starta...