Permalänk
Medlem

Brygga eget öl?

Hello

Har funderat på detta ett litet tag, hur är det med att brygga sitt eget öl?
Är det värt besväret eller är det lätt som en plätt? vilken typ av utrusning kan behövas och är det biligt?

kan tänka mig man skulle kunna tjänna in en slant om man gorde det själv,
men sen är väll frågan hur gott det är och hur länge man måste pyssla med det hela.

Visa signatur

Motherboard:Asus Prime B550-Plus
Cpu:AMD Ryzen 5 5600X
Memory: Corsair Vengeance LPX 32Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

Intressant fråga, någon med svar där ute?

Dock är det moraliskt fel att sälja hembränt, men vem vill inte ha billigt öl???
Eller blir det billigt?

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk

Jag tror inte han tänkte sälja, eller?

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk

Nu är ju öl och hembrännt inte alls samma sak.. Atta Brygga och att Bränna är två helt olika procedurer varav den ena är fullt laglig och den andra inte..

Det enda du egentligen behöver föratt brygga är ett stort förvaringskärl.. rekommenderas att du har ett slutet kärl med vattenlås.

sen finns det färdiga satser med allt möjligt man kan köpa och brygga, alla bygger på samma princip, du har ett koncentrat som du späder med vatten och tillsätter jäst och eventuellt socker eller diverse kryddningar..

man låter sedan satsen stå för sig själv ett tag beroende på hur mycket alkohol man vill ha.. sen är det bara o tappa på flaska eller dunk..

Edit: kan dock ej rekommendera eget öl, blir inte speciellt gott faktiskt, däremot vin kan du få riktigt bra.

Permalänk
Keeper of the Bamse

En 33cl öl får man ju för en femma, hade du tänkt komma under det?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
En 33cl öl får man ju för en femma, hade du tänkt komma under det?

Nu vet jag inte riktigt vad en ölsats kostar (finns på alla mataffärer i stort sett), men med tanke på mängden öl man får ut från en sats så känns det som man kommer under det.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk

en ölsats kostar runt en hundralapp, du får ut ungefär 3 backar av en sats, räknar man totalkostnaden så är det först engångskostnaden på dajang, hävert och hydrometer, det går väl på en 150kr. därpå tillkommer alla tomglas du behöver, vanliga läskbackar duger bra, en back kostar väl en 40 kr, därpå är det kapsyler (20kr) och kapsylapparat. lånade dock den jag använde, men jag tror en sådan går på ett par hundra.

så ska du bara göra en sats och aldrig mer använda grejorna så är det i stort sätt meningslöst, då kvaliten på drickat inte är att gämföra med det du köper på bolaget.

Permalänk
Medlem

Jag gjorde öl med en polare med en färdig sats. Resultatet vart väl inte det bästa. X antal flaskor sprängdes åt helvete, ölet smakade som sockerdricka och man fick jävligt kass mage efter det. Förbaskat redig fylla dock och det vart en kul greja att göra med några kompisar, om än mer för att hänga med polarna istället för ölet i sig.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk

då gjorde ni nog inte riktigt rätt när ni bryggde.. man måste vara noga med jäsningen och eftersötningen innan man sätter det på flaska.

vill man ha billig fylledricka så är vin bästa alternativet..

en vinsats kostar mellan 150-200kr, lägger man till en 2-3kg socker så får man ut max vad jästen klarar, så det landrar ungefär på 16-17%, dessutom smakar det ju betydligt bättre än ölen..

Permalänk

Har dåliga erfarenheter av ölbryggning det smakar som flera redan har sagt inte helt friskt. Vin är däremot enkelt att komma igång med och det blir ofast lyckat resultat. Ett tips är att göra lite rödvid och blanda med apelsinjuice eller vitt vin blandat med sprite, väldigt god och billig drink att bjuda på om man planerar en större fest.

Permalänk
Medlem

Nej nej och NEJ. Kör för fan inte med såna där vidriga "öl" satser.
Skall man brygga öl själv så gör man det ordentligt, har tyvärr inga länkar till bra siter och forum för ölbryggning just nu, men bör inte vara några problem att googla fram.
Är inte helt lätt att få fram ett bra öl, men med lite exprementerande kan det bli riktigt gott.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kryll
Nej nej och NEJ. Kör för fan inte med såna där vidriga "öl" satser.
Skall man brygga öl själv så gör man det ordentligt, har tyvärr inga länkar till bra siter och forum för ölbryggning just nu, men bör inte vara några problem att googla fram.
Är inte helt lätt att få fram ett bra öl, men med lite exprementerande kan det bli riktigt gott.

flashback kanske? ^^,

Permalänk
Medlem

Jag gjorde en egen bryggning i början av förra terminen och det blev riktigt bra. Här har ni recept. Ingredienser kan beställas från humle.se och utrustning tror jag att de brukar ha på ÖB (köpte själv på lokala bryggaffären (Vinland, Linköping))

Citat:

Inköp:
ljust torkat maltextrakt (Munton & Fison), pulver, 2 kg 119:-
Hallertauer Mittelfrüh humlekottar, 100 g, 2005, 3.8% alfasyra, Tyskland 37 kr
Safale S-04 (Fermentis torrjäst) 11.5 g 17 kr
Jästunna x2
Flaskor, kapsyler och fästverktyg
Hävert
rengöringsmedel

Steg 0,5. Försök under koket att hälla på lite vatten då och då så att du alltid ligger på 8L sträcket. +-1L gör inte så mycket.

Steg 1. koka upp 8L vatten.
Steg 2. Blanda ner maltextraktet och rör ut eventuella klumpar.
Steg 3. Låt det koka upp igen till ett "rullande" kok. full fart altså.

Steg 4. Skumma av koket, så det blir så lite skum som möjligt.
Steg 5. Titta på klockan och notera tiden eller ta fram mobiltelefonen med stoppur.
Steg 6. Kasta ner 40g humle (detta är bitterhumle), detta skall nu koka 60 minuter totalt men om 45 minuter återkommer vi med steg 7. försök småpeta lite så humlen rör på sig runt, och inte fastnar för mycket efter kanterna.
Steg 7. Nu har det gått 45 minuter sedan steg 6. Då kastar vi ner 30g humle. (detta är smakhumle). Ses igen om 10 minuter.
Steg 8. Det har gått 10 minuter så nu kastar vi ner 25g humle. (aromhumle). Ses om ytterligare 5
Steg 9. Då har 5 minuter gått. Totalt 60 minuter sedan vi kastade ner den första omgången humle i koket.
Nu stänger vi plattan. Tar den av spisen och ner i ett kallt vattenbad med locket på. Vi skall kyla ner detta så fort vi kan nu. Har du en gammal 2L glass förpackning eller nåt sånt hade vi kunnat haft lite framförhållning och fyllt den med vatten och kastat in i frysen så vi haft ett 2Kg isblock nu. De är kanon att kasta ner i grytan.

Fiska nu upp all humle med ex hålslev eller vanlig sil, det bör gå lätt eftersom de är stora blad.
Tappa över vätskan till bryggkärlet och tillsätt vatten upp till 15L Är det rumstemperatur så kasta i jästen på med lock och låt jäsa.
Efter 3-4 dagar iaf så kan du tappa över ölet till en annan tunna ifall du tänkt köra med sekundär.
Efter ytterligare ca 10 Dagar eller när all jäsaktivitet avtagit blandar du ut 6g socker Per liter öl i ca 5dl vatten eller 5Dl av ölet och häller det i en tom brygghink.
Tappa försiktigt över ölet till den hinken och försök få med så lite jäst som möjligt.
Tappa på flaska direkt (så snart som möjligt för att slippa kladd. så ha allt förberett)
På med kapsyler och låt stå i ca 3 veckor.
Du kan prova en öl i veckan eller så för att se när all kolsyra jäst ut

Ett varninges ord bara: Rengör allt ni använder ordentligt, är det mycket bakterier kvar blir det inte kul då även de får jäsa några veckor...

Permalänk
Medlem

Nu är det ju faktiskt helt lagligt att brygga öl hemma, till skillnad från att bränna sprit.
Svenska HemBryggareFöreningen kan nog vara ett bra ställe att börja på. Hittade lite andra bra länkar också - http://user.it.uu.se/~jakobc/brygg.html

Permalänk
Medlem

Skit i öl- och vinsatser. Det blir ändå inte gott. Om ni bara vill ha simpel fylledricka, blanda vatten, socker, potatis, jäst i en hink och låt jäsa.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Skit i öl- och vinsatser. Det blir ändå inte gott. Om ni bara vill ha simpel fylledricka, blanda vatten, socker, potatis, jäst i en hink och låt jäsa.

Är man så desperat att man gör det istället för att köpa öl för 5kr flaskan är man antingen dum eller minderårig

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

desperat och desperat.. med tanke på hur mycket dricka du får ut av det så är det ju kanske en ide om man är fattig.. typ om man är student

Fast jag skulle nog köra på äpplen istället för potatis. äpplen, turbojäst och typ 8kg socker kan nog bli en hyfsat lyckad berusningsdryck..

Permalänk
Medlem

Hmm jag känner mig osäker på detta.. Jag tycker inte att billiga tysklandsöl är goa, som Hansa och liknande. Om jag skulle brygga själv så är jag väldigt tveksam till om det skulle bli godare..

Så 11,90 kr på systemet för Carlsberg Export tycker jag är bra

Visa signatur

Detta är min tjusiga signatur. <<<<<<<

Permalänk
Medlem

Pluggar på folkhögskola och lever fattigt som fan, så jag har faktiskt funderingar på att testa några billigare alternativ, bara för skojs skull.
Minns att de i skolans egna tidning förra året visade ett recept på hur man brygger mjöd själv. Det kanske skulle vara lite häftigt. Ska se om jag hittar det nånstans.

Permalänk

mjöd är dock ganska speciellt.. är du kräsen med vad du dricker så är det kanske inget man ska börja med att brygga

Permalänk
Geeks
SweClockers

Vin är som sagt lättare att göra själv än öl. Resultatet blir oftast helkasst och man tvingar sig själv att dricka upp skiten (som ofta smakar sötsliskigt och jäst.)

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk

beror väl på hur man gör.. är man så dum så man dricker bottensatsen så får man skylla sig själv.. varken mitt vin eller öl har smakak jäst iaf.

förövrigt så är det mer arbete att göra vin än öl.