Permalänk
Melding Plague

Processorkylare 2008

När man talar om luftkylning är det framförallt en modell som sticker ut ur mängden. Thermalright Ultra-120 Extreme är kungen bland metallmonstren, och är än så länge ohotad etta på topplistan över världens bästa processorkylare. Men kan de nya utmanarna mäta sig med jätten från öst? Detta tar vi reda på i årets första stora kylartest.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Bra test som vanligt

Permalänk
Medlem

Nirvana kylaren var riktigt snygg om jag kan få tag i en sådan köper jag nog den.

Permalänk
Medlem

Bra test! Danke.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Ge mig!
Varför måste kylare vara så dyrt? =(

Permalänk

Synd att ni inte hade med TR ultima 90, hade velat se hur den presterar i jämförelse med dessa kylare, men annars ett väldigt bra och noga utfört test.

Permalänk
Medlem

Hade det inte inneburit så mycket jobb att byta så hade jag gärna bytt till en ny modern kylanordning.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

tror ni en Scythe Ninja Mini kan kyla en 3000+ passivt som e nerklockad till 1000mhz

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bra test, dock skrev ni fel på priset på Thermaltake Max Orb.
först skriver ni att den kostar 500kr, men när man kollar på priset vid prisjakt står det 351kr.

Visa signatur

Workstation: Intel Core 2 Duo E6420 | 4GB DDR2 PC5300 | 8800GTS 320Mb | 500Gb Sata2 |
WD My Book Essential Edition 500Gb |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Nirvana kylaren var riktigt snygg om jag kan få tag i en sådan köper jag nog den.

Håller verkligen med, grymt snygg måste jag säga

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Medlem

Jag är lite nyfiken på vilket bios som ni använde till moderkortet eftersom just Asus P5k-e har haft en del bios med konstiga temperatur värden.

Någon som vet?

Permalänk
Medlem

Toppentest! Mycket intressant! Men vart är Scythe Infinity/Mugen? För att svara på min egen fråga så antar jag att ni fokuserade på lite nyare kylare denna gång.. Jag skulle dock gärna se att ni tog med den nästa gång

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem

Jag gillar inte den där push-pin monteringen.

Visa signatur

Corsair Graphite 600T||EVGA SN G2 650W||Asus TUF Gaming B550-Plus||AMD Ryzen 5 5600 X||Zalman CNPS9X||Corsair Vengence DDR4 2X8GB 2666MHz||Sapphire Radeon RX 6700XT||WD BLACK SN850 NVMe M.2 500GB

Permalänk
Medlem

Går det koppla förbi fläkt kontrollern på Zerotherm's kylare?
den är GRYMT ful. inget jag vill ha på min dator eller i.
jag bryr mig inte om ljudet och den är ju rätt tyst ändå.

om inte får man la plocka isär den och montera den i en 5.25" lucka.

Permalänk

OCZ-kylaren heter "Vendetta", inte "Vandetta". Annars tackar jag för en bra och välskriven recension.

Visa signatur

AMD Opteron 165 (CCBBE 0615 DPMW)1800 @ 2850 MHz (1,4v) | Asus A8N-SLi Deluxe |eVGA 8800 GT @ 700/1728/900 | 2x1gb G.skill 2GBZX | FSP Epsilon 700W | 760 GB Hårddiskar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nae0
Går det koppla förbi fläkt kontrollern på Zerotherm's kylare?
den är GRYMT ful. inget jag vill ha på min dator eller i.
jag bryr mig inte om ljudet och den är ju rätt tyst ändå.

om inte får man la plocka isär den och montera den i en 5.25" lucka.

Word, den måste ju gå o ta bort, ruskigt ful...

Visa signatur

P6T SE - i7 930 @ 4GHz - 12GB XMS3 1600 MHz - Unlocked HD6950 CF @ 900/1325 - X25-V 40GB x2 RAID 0 - 2 TB Samsung F3 - Tesla 1000w - Define r2

450D | 50/1.8 II | 20/1.8 | 18-55 3.5/5.6 IS
Carlssonmedia.se

Permalänk

Bra test!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bjonss13
tror ni en Scythe Ninja Mini kan kyla en 3000+ passivt som e nerklockad till 1000mhz

Det beror naturligtvis på omständigheterna, men om ett normalt luftflöde från chassifläktar finns: ja absolut, och säkert också vid normalklock.

Permalänk
Medlem

Ja det blir intressant å se vad som kommer att hända på kylarfronten i framtiden. Om prollar och grafikkort kommer att fortsätta att bli varmare och varmare så måste man snart göra kylare som är integrerade i chassit som stora radiatorer, typ som vattenkylningar funkar idag. Det borde ju göra det dyrare att kyla också. Nä jag är glad att jag gick över till vattenkylt för några år sen. Så många polare som har haft problem med för varma riggar på sommaren tex.

Ett mycket bra test för övrigt.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nae0
Går det koppla förbi fläkt kontrollern på Zerotherm's kylare?
den är GRYMT ful. inget jag vill ha på min dator eller i.
jag bryr mig inte om ljudet och den är ju rätt tyst ändå.

om inte får man la plocka isär den och montera den i en 5.25" lucka.

Japp, fläkten går att koppla direkt till moderkortet om man vill det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av david901101
OCZ-kylaren heter "Vendetta", inte "Vandetta". Annars tackar jag för en bra och välskriven recension.

Slarvfel! Ändrat. (Recensionen är inte korrekturläst, vi ville få ut den så fort som möjligt.)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ozz_z
Bra test, dock skrev ni fel på priset på Thermaltake Max Orb.
först skriver ni att den kostar 500kr, men när man kollar på priset vid prisjakt står det 351kr.

Priserna uppdateras i realtid, och eftersom de hela tiden ändras är det väldigt svårt att uppskatta ett cirkapris. Jag har sänkt det nu i vilket fall som helst.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av murak
Toppentest! Mycket intressant! Men vart är Scythe Infinity/Mugen? För att svara på min egen fråga så antar jag att ni fokuserade på lite nyare kylare denna gång.. Jag skulle dock gärna se att ni tog med den nästa gång

Vi har testat Infinity åtminste en gång. Sök i recensionsarkivet.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Bra test hmm kanske dags att införskaffa sig i en Noctua eller thermalright kylare nu jag har gått ifrån ljudlös- till överklockningsdator.

Tillsist måste jag säga att det var väligt snygga och bra bilder

Visa signatur

Et ipsa scientia potestas est
(För övrigt anser jag att upplösningen 1366x768 ska dö)

Permalänk
Medlem

Luftkylning är billigt idag.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem

Hmm, måste ha missat det: varför testades inte alla fläktarna på lågvarv?
Fläktar som Asus Silent Knight 2 har ju tex PWM stöd och kommer ju sannolikt köras i lägre än maxvarv i många burkar, och alla fläktar går ju att dra ner med hjälp av fläktkontrollers eller 5v/7v tricket.

Kan förstå om det blir tradigt att testa alla combos då förstås

Bra test annars! Synd att noctuan e så förbenat dyr... (och lite väl tung)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Hmm, måste ha missat det: varför testades inte alla fläktarna på lågvarv?
Fläktar som Asus Silent Knight 2 har ju tex PWM stöd och kommer ju sannolikt köras i lägre än maxvarv i många burkar, och alla fläktar går ju att dra ner med hjälp av fläktkontrollers eller 5v/7v tricket.

Kan förstå om det blir tradigt att testa alla combos då förstås

Bra test annars! Synd att noctuan e så förbenat dyr... (och lite väl tung)

Just PWM-funktionen är ett jävla gissel för oss testare. Eftersom alla moderkort verkar hantera dedär olika, och dessutom ha helt godtyckliga lägen för funktionen är det i princip omöjligt att använda PWM i en sån här recension. Vi ska dock ta en fundera och se vad vi kan göra bättre till nästa gång.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

hmmmmm
märkte från detta testa att min thermalright 120a inte alls var mirror fin på undersidan :(. behövde inte ens kolla nära för att se det. kanske detta är det som orsakar mina lite höga temperaturer (testar just nu och har run 58per kärna vid maxbelastning på 2.8 ghz :/

Visa signatur

i5 3570K, Corsair H100, 16Gig Corsair Vengence, Gigabyte GTX 470, WD Caviar Black

Permalänk

ultra120

Skönt att se att Thermalright Ultra-120 eXtreme fortfarande är herren på täppan vad gällande kylning temperatur/ljudnivå. Riktigt nöjd med mina Noctua nf-p12 fläktar till. tyst o svalt!

Visa signatur

Q6600 @3.2ghz | GA-965P-DS4 | 4x1gb Corsair PC6400C4 XMS2 DHX | EVGA 8800GTS 320MB @662/1629/2020 | Corsair HX620w |Windows XP-32 / Windows vista -64 (dual boot)

http://www.minhembio.com/sterne/146608/

Permalänk
Medlem

gött. kan inte förstå att man vill ha den fula fläktkontrollern till zerotherm kylaren.

att dom ens skickar med den är pinsamt.

aja tackar så mkt, blir nog en sådan till min 6000+:a

Permalänk
Medlem

Vad stora och tunga de ser ut! De som är "tornkonstruerade" ser ju ut att kunna knäcka ett moderkort bara man tänker tanken att råka sätta ner datorn lite för hårt när man städar datorbordet eller liknande.

/benkaboy

Permalänk
Medlem

Thermalright Ultra-120 WOW kungligt. vad kan man mer säga jätte kul o se

Visa signatur

[Q6600 Slacr][4GB Crucial Ballistix PC8500/1066MHz][Club-3D Radeon HD3870 Crossfire][Gigabyte GA-X48-DQ6][Corsair 620w][Antec P182B]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benkaboy
Vad stora och tunga de ser ut! De som är "tornkonstruerade" ser ju ut att kunna knäcka ett moderkort bara man tänker tanken att råka sätta ner datorn lite för hårt när man städar datorbordet eller liknande.

/benkaboy

jag tror dom inte säljer kylare som knäcker moderkortet om man råkar ta i lite väl mkt, skulle vara hemskt dåligt