Citat:
Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
Hur kommer det sig?
För att diskussionen handlar om 9800X2, x2 vs x2.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Dojjan, vad länkar du egentligen? Det har inget med saken att göra, du visar ju inte ens någon SLi-motsvarighet utan visar bara hur dåligt Crossfire funkar mot optimerade Nvidia-partners på enkel-GPU delen. Lost Planet är inget att jobba upp sig på, det är ett konsollspel som stressats in på PC som optimerats för Nvidia-kretsar än sålänge då Capcom då ignorerat AMD:s shaderAntiAliasing och liknande.
Varför hänger du upp dig på Lost Planet för? Det fanns väl två andra spel också right? Eller de är också Nvidia optimerade? Ja, 90 procent av marknadens spel till PC står det "Nvidia.. the way its ment to be played" men det spelar ingen roll i praktiken.
Citat:
Du visade även ett test där HD3870 hoppade från 55FPS till 95FPS i Crossfire, alltså nästan ett hopp på 85-90% vilket är jävligt bra. Kom ihåg att det handlade om SLi mot Crossfire, där den senare parten faktiskt funkar väsentligt mycket bättre i JÄMFÖRELSE med SLi. Sedan visar resultaten i övrigt något felaktiga resultat då tidigare 2900PRO i Crossfire oftast kom över en 8800Ultra.
Angående fungera bra eller ej så tror jag de flesta inom området är överrens om att SLI i princip alltid har fungerat bättre än Crossfire då SLI som jag skrev tidigare är ett mer genomarbetat koncept och har körts i skarpt läge under en längre tid jämfört med Crossfire. Om det är tackvare 3Dfx vet jag ej och finner ointressant.
Hur det är just idag, Onsdag 9 Januari 2008 har jag ingen aning om men nedan kommer lite tester om du läser dig dit.
HD3850 512@Crossfire tar sig knappt förbi ett 8800GTS 512, matter in fact så tar det sig inte förbi ett 8800GTS 512 överlag. 8800GTS 512 presterar som ett 8800GTX, ibland bättre och ibland sämre och få gånger mycket sämre tackvare den lägre minnesbussen. Hur vill du då att HD2900PRO@CF ska prestera bättre än 8800Ultra överlag? Det gör det inte idag utan åker på spö, ordentligt med spö enligt endel tester med AA/AF aktiverat för som du vet har inte R600 inte speciellt mycket att komma med så fort man aktiverar AA/AF tackvare den dåliga hanteringen av AA i Shader processorerna. R600 arkitekturen blev en flopp helt enkelt, arkitekturen till största del var riktigt bra men de gissade fel helt enkelt. Vissa delar är riktigt bra och andra delar floppade helt enkelt. Glöm inte att HD3870 bygger på samma arkitektur.
När man mäter ett grafikkort mot ett annat grafikkort så måste man mäta det som faktiskt belastar grafikkortet mest, med andra ord AA/AF och höga upplösningar. Håller du inte med? Det låter mest logiskt i mina öron och är givetvis det optimala för att stressa ett grafikkort, är du med mig?
Bra, då tar vi och läser lite tester:
http://www.hothardware.com/articles/NVIDIA_GeForce_8800_GTS_R...
http://www.tweaktown.com/articles/1246/4/page_4_benchmarks_ha...
http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6003&page=7
http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6003&page=10
http://www.bit-tech.net/hardware/2007/11/30/rv670_amd_ati_rad...
Det ser inte så tjusigt ut för HD3870 här.
Citat:
Låt mig börja såhär, vad vet du om GTX? Antaligen ingenting. Allting talar för att Nvidia kastrerat sin nya serie genom att lansera en för stark G92-krets för tidigt, skillnaden mellan G92 och G90 kommer bli förhållandevis marginell med tanke på alla blanka spekulationer det finns. Två R670-kretsar kommer vara snabbare än en G90, eller åtminstonne bara marginellt långsammare.
HD3870X2 kommer bli en kanonbra lösning, speciellt mot GX2 som verkar riktigt usel med tanke på att en 9-GTX ska funka 5 procentenheter snabbare än dubbelvarianten. Det enda problemet just nu det är ju fläkten och längden på kortet, men det kommer de säkert ordna fram till lanseringen.
Jag förstår inte varför du drar in 9800GTX i det hela? Jag skriver om 9800GX2 inte om 9800GTX.
Jag skriver inte att du har fel eller rätt kring 9800GX2 kärnorna men alla rykten menar på att de är två ihopklistrade 8800GT kärnor, G92 kärnor med andra ord.
Att HD3870X2 blir en suverän lösning har jag aldrig tvekat på men att HD3870X2 skulle prestera bättre än 9800GX2 är det ingen som vet och att det skulle skala bättre är det ingen som vet heller.
Vem som skalar bäst är ointressant. Om HD3870X2 presterar bättre än 9800GX2 är det bra men om HD3870X2 skalar mycket bättre jämfört med 9800GX2 men ändå får spö är skalning totalt ointressant eller hur?
[U]Jag[/U] började svara i tråden om att det inte finns något varken på papper eller i praktiken som visar på att HD3870X2 skulle skala bättre än 9800GX2 som hockexx skrev och trodde, vilket det heller inte finns. För ingen av oss har väl båda korten i handen?
Att HD3870X2 skulle prestera bättre än 9800GX2 är det ingen som vet och är fullt möjligt liksom tvärtom. Men om ryktena stämmer om att 9800GX2 är två ihopklistrade 8800GT så är chansen större att 9800GX2 presterar bättre än HD3870X2 såvida Nvidia inte gör en 7950GX2 historia, mindre lyckad historia även om 7950GX2 presterade bäst på marknaden efter ordnande med drivrutiner.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Dojjan... Crossfire funkar bättre än SLi idag, i världen, i realiteten och just nu. Om du tror tester är fake eller inte är ganska ointressant. Men för att få en komplett jämförelse måste vi ha två identiskt presterande kort, vilket vi inte har till hands. Det handlar inte om att två HD3870 skulle utprestera två 8800GT, men marginalerna ställs närmare varann, vilket är hela tanken. Samtidigt sparar man upp till 700kr på två HD3870 i jämförelse med 8800GT beroende på modell och inköptsställe då man hitter '70 för runt 1895kr och 8800GT på 2095kr+ varav det senaste är ovanligt lågt pris.
Men okej, vi leker med tanken att Crossfire fungerar bättre än SLI även om det är så eller ej. Vad spelar det för roll då när ATi i så fall inte kan göra tillräckligt bra grafikkort och konkurrera med Nvidia så att vi får se lite mer priskrig istället för dominans? Då är det totalt ointressant vilken teknik som är bäst eftersom den ena parten har ett bättre prestandakort för spel vilket är det som är intressant för dig och mig.
Yes, jag var lite feg nu men vad handlar Crossfire och SLI om? Det handlar om prestanda eller har jag missat något? Men för att landa lite så länkade jag ovan kring Crossfire/SLi prestanda bara för att jämföra HD3870@CF och 8800GT@SLI. Du kan läsa från vårt egna Sweclockerstest också och läsa de två spelen World In Conflict samt Fear tror jag det var om hur bra Crossfire presterar där.
Jag skrev tidigare att om man ska jämföra vilken teknik mellan Crossfire och SLI som är bäst behöver man kort som fungerar i arkitekturen identisk med identisk prestanda som även fungerar identiskt både i CF och SLI. Men det har vi inte och kommer aldrig hända och vi kan därför inte utgå från vilken teknik som i praktiken är bäst men du fortsätter att skriva att Crossfire är bättre eller läste jag fel någonstans?
Crossfire vet jag på pappret (teorin) ska vara så kallad bättre och ser bättre ut men har mindre ofta än mer visat det i praktiken.
Citat:
Allting tyder för att HD3870X2 blir marginellt snabbare än GX2 då Nvidia kastrerat ena kärnan för att inte rulla över sin egen 9800GTX som ändå inte blir särskilt mycket snabbare än dagens 8800Ultra. Det ser idag ut som GX2 blir 30-35% snabbare än Ultra, i förhållande till hur Crossfire HD3870 står sig mot Ultran vet jag inte men jag har som sagt svårt att tänka mig en större ledning från varken heller.
Nja, du har nog fel här faktiskt. 9800GX2 ryktas om att prestera cirka 30% bättre än ett 8800Ultra. Vi vet att två stycken HD3870 har svårt att komma förbi ett 8800Ultra?
Det är en fråga du kan fundera på tycker jag.
Om HD3870X2 ska prestera bättre än 9800GX2 innebär det att varje kärna av HD3870X2 ska prestera 16% bättre än 8800GT (9800GX2 baseras på 8800GT enligt rykten) kärnan vilket inte stämmer.
Ett 8800GT idag presterar cirka 20% bättre än ett HD3870 512. HD3870 512 kommer oftast inte i närheten av 8800Ultra 1vs1 och har svårt att följa med 8800GT i form av prestanda också. Så då är frågan hur och varför HD3870X2 skulle prestera bättre än 9800GX2 som enligt rykten kommer att prestera 30% bättre än 8800Ultra. Med andra ord tyder ingenting på att HD3870X2 skulle varken fungera eller prestera bättre om ryktena stämmer kring 9800GX2.
Det som säger emot sig självt faktamässigt är att 9800GX2 baseras på 8800GT och alla vet att två 8800GT presterar bättre än ett 8800Ultra. Men samtidigt ska 9800GX2 prestera cirka 30% bättre än ett 8800Ultra. Men jag utgår bara från ryktena, ända vi kan göra.
Jag personligen hoppas på att Nvidia får en spark mellan benen så att jag kan inhandla mig två sådana kort förutsatt att de fungerar bra i Ubuntu. Jag har ett Crossfire moderkort och har ingen idé om att byta till SLI, finns knappt några heller. Jag hade hoppats på R700 men den serien kommer vi förmodligen inte se förns i slutet på året eller i början av 2009 enligt AMD's roadmap.
Hojta till om det är något du/ni inte förstår så får jag formulera mig bättre.
Mvh Albin