Nya Dell XPS m1330, för er som vill ha ultraportablet med bra prestanda!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wei
Tack för hjälpen, men det var dom filerna som strulade.

Men nu har det iaf löst sig lite smått. Läs mer lite längre ner på den här sidan ( http://www.dellcommunity.com/supportforums/board/message?boar... ) om ni har problem med ljudet i xp.

Jag har fortfarande fina gula varningar i systemhanteraren men jag har ju iaf ljud.

Vad är det mer den varnar om?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nevada
Det går att ha den nedfälld, men den blir varmare då har jag märkt, så det kan vara en ide att ha den lite öppen hela tiden.

Hur ställer man in så att man kan fälla ner skärmen utan att den stänger av?

Mvh K1ngen

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wei
Tack för hjälpen, men det var dom filerna som strulade.

Men nu har det iaf löst sig lite smått. Läs mer lite längre ner på den här sidan ( http://www.dellcommunity.com/supportforums/board/message?boar... ) om ni har problem med ljudet i xp.

Jag har fortfarande fina gula varningar i systemhanteraren men jag har ju iaf ljud.

Jag har också gula varningar i systemhanteraren och den verkar röra ljudet på ngt sätt.

Men ljudet fungerar i alla fall, men det vore skönt att få bort varningen.

Permalänk

På tal om ljud, är det 5.1 ljud från standardkortet?

Permalänk

Jag beställde mig också en XPS1330 nu. Tror den kommer bli lysande som skoldator.

pungsvung: ja, genom hdmi.

Visa signatur

Stationärt: i5 750, MSI P55-GD65, HX750, 4gb ddr3 XMS 3 1600mhz, x800 gto
Mobilt: Dell XPS 1330

Permalänk
Medlem

Jag har också beställt en idag. Vid varukorgen eller vad det kallas stod att det var ungefär 4 veckors väntetid pga. stor efterfrågan. Men jag fick leveransdatum den 22a så det verkar ju positivt.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om man kan få ut 5.1 ljud på något sätt? Jag har optisk och koaxial ingång i förstärkaren...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Level
Någon som vet om man kan få ut 5.1 ljud på något sätt? Jag har optisk och koaxial ingång i förstärkaren...

Det ska gå enligt vissa källor att få ut SPDIF via s-video utgången. Men då behöver du en special-adapter. Ring och lyssna med Dells tillbehörsavdelning. Be att få det lovat innan du köper en.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frebbe
Det ska gå enligt vissa källor att få ut SPDIF via s-video utgången. Men då behöver du en special-adapter. Ring och lyssna med Dells tillbehörsavdelning. Be att få det lovat innan du köper en.

Har du s-video på din M1330 ? Annars kan man få ut analog 5.1 i fronten.

Permalänk
Medlem

Ojdå, sorry. Antog att 1330 hade s-video eftersom 1530 och 1730 har s-video.
Men det kanske den inte har, och då kan ni helt bortse från mitt tips...

Permalänk
Medlem

ok, tack för svaren!

Permalänk

Nu har jag äntligen lyckats ladda upp bilderna efter mycket bråk med picisend.exe.
Bjuder på en direkt.

Här kan ni ser mer bilder av den underbara uppackningen av datorn:
http://pici.se/gal/Agg3/Dell XPS m1330/

Lite tankar om hon:
Första intrycken av min xps m1330 är att det verkar vara en riktigt fin pryl. Det märks att Dell verkligen har lyckats med denna skapelse.
Den är väldigt liten och slimmad, men mitt val av 9-cellsbatteri gjorde naturligtvis att den fick en liten "svans". Detta ustickande batteri är inget jag stör mig på särskilt mycket. Klart att den är snyggare med det standard 6-cellsbatteri men jag diggar batteritiden riktigt mycket.
Jag har inte kört några som helst "testprogram" utan bara använt den normalt.
Det första jag gjorde var att ta bort lite Dell Bloatware och installera programvara i mitt tycke.
När man först skulle scanna in sitt fingeravtryck så att fingeravtrycksläsaren därefter ska känna igen den som loggar in så hade man inte rätt teknik att dra fingret över sensorn. Men efter ett par minuters testande så fick man in rörelsen och det är nu mycket smidigt att logga in med fingret.

Angående defekter eller annat strul som andra har haft problem med så kan jag inte ansluta mig till den skaran.

CPU-whine har jag inget problem med, men nämnas bör dock att i vissa fall(väldigt sällan) så hör man hur CPU-whine låter om man sätter örat vid strömsladdsuttaget ungefär. Detta är så lågt att man inte hör det ens 10 cm ifrån, och jag har endast upplevt detta 2 ggr på 10 dagar ungefär. Jag har inte heller märkt att datorn blir särskilt varm. Det är lite ljummet under handlederna men inget man reagerar över.

Ljudnivån i övrigt är bra. Den är väldigt tyst men man hör den i ett tyst rum. En konstig sak är dock att när andra fläkten går igång så slutar den aldrig. Detta kollar man med programmet I8kfan. Jag testade att sätta fläktarna på maxhastighet med programmet och då förstod jag att jag aldrig upplevt fläktarna på högvarv, för det lät som fan:P
Ibland tror jag det är hårddisken som låter, vet dock inte riktigt(det låter från nedre vänstra hörnet).
Överlag är datorn mycket tyst och bra.
En sak som överaskade mig mycket positivt är tangentbordet. Det är väldigt stora och sköna knappar, som är oerhört sköna att skriva på.
Mitt tangentbord buktar upp ytterst lite i mitten men det är så lite att man bara märker det ibland, och inget som helst störande.

Angående DVD-läsaren så är den väldigt högljudd när den "slukar" skivor. Jag hade också problem att bränna en DVD-skiva med bilder på. Datorn trodde det var en DVD-RW (det var det ej) och det stod att det skulle ta ca 2 timmar. Det gick dock bra att bränna en semesterfilm med imgburn.

En rätt rolig sak som följer med är Dell Webcam Center. Skulle först avinstallera det men efter jag testat programmet så ändrade jag mig. Det är ett vanligt webcamprogram men det har många roliga webcameffekter som t ex. Öron/ögon/hatt som följer ditt ansikte när du rör dej och en massa andra för ögonblicket roliga effekter som följer dina rörelser.

Vista fungerar väldigt bra och jag har lärt mig det hyffsat på dessa dagar. Startmenyns sökfunktion är fruktansvärt tidssparande, och för att start ett program trycker man bara Win-knappen och skriver de första bokstäverna i programnamnet + enter. Skönt att slippa leta runt på startamenyn bland alla program.

Skärmen är mycket fin och väldigt ljusstark på de höga inställningarna. Ibland tycker jag dock att man ser små "streck" mellan pixlarna. Svårt att förklara, och kanske är det jag som är kräsen.
Upplösningen är lagom till skärmstorleken, men ibland önskar jag att jag hade lite större skärm/upplösning när jag arbetar med bilder.

Det inbyggda nätverkskortet fungerar fint. Det strular lite ibland för mig men det är troligtvis vår router som mongolerar sig. Går rätt segt att föra över filer på vårt trådlösa nätverk (ca 2 MByte/s). Vet inte om detta är normalt för gammalt hederligt wlan, men tycker nu att man borde valt n-draft och investerat i en n-draftrouter.

Vet inte riktigt vad som bör tilläggas. Är det någon som undrar nått, tveka inte att fråga. Brorsan beställde en m1530 med 1650x1200 (vet inte exakta mått) i upplösning. Ska bli kul att jämföra våra leksaker.

Over and out /Agge

Visa signatur

-Jag har visst vart ute idag.
-Vart då?
-Ne, jag öppnade fönstret förut...
www.iampear.com Hakona Matata!

Permalänk
Medlem

Trevligt inlägg AggeMannen!

Jag beställde min xps1330 igår och blev väldigt sugen nu när jag såg din post... kommer dock inte fram till bilderna. Får meddelandet "Ett fel har uppstått! GalDoesNotExist"

Permalänk
Medlem

Fan jag som tänkte beställa nu ikväll, men de har dragit in på erbjudandet redan innan midnatt
Får vänta till det är nere i samma nivå nästa gång.

Permalänk
Medlem

Jag fick tummen ur och beställde igår. Det enda som hindrar mig från att hoppa upp och ner av glädje är de rapporterade problemen med dålig ihopskruvade datorer och cpu-whine..

Är det någon som har koll på om Dell har fått bukt på de problemen? Sista recensionen av AggeMannen bådar ju gott..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av borrre
Jag har lite trubbel med schenkers hemsida, som bara säger error när man försöker checka leveransstatus.
Någon som vet hur man kan söka manuellt? (inte via länken på orderstatusen på dells sida)

Tacksam för svar!

*edit*
Det löste sig.

Hur löste du det ? Jag har bara error i snart 2 dagar nu sedans det ändrades status till Skickad.

Permalänk

Sök genom den här sidan. Ändra till Utland.
Länken från Dell verkar aldrig funka.

http://www.schenker.se/servlet/se.ementor.econgero.servlet.pr...

Visa signatur

Silverstone SG05B | GigaByte H67 | 2500K | Patriot Pyro SE 120Gb |8GB Corsair XMS3 | Samsung P2450H

Permalänk
Medlem

Jag gick in på schenker.nu -> Tracking land
Sen fyller du i Shipper's reference no. som alltså är det som heter Dells beställningsnummer på orderstatusen. Niosiffrig kod för min del.
Då fungerade det här iaf

Visa signatur

| MSI Neo2 | 3200+ | 2x1 HyperX | 6800LE 16/5 | Tagan 480w | 1.1TB |
| Dell XPS M1330 | T9300 | 2GB | 8400M GS | 160GB 7.2k | 6-Cell |

Permalänk
Medlem

Ska jag ana oråd när jag fick ett leveransdatum 2008-01-22 och nu idag fick jag veta att de hade skickat iväg datorn igår..

Hoppas att jag inte får nån dator som någon annan lämnat i retur eller nåt, för då blir jag hulken!

Permalänk
Medlem

Är det någon som har koll på om det går att få ut Spdif ljud ur denna maskin? har ringt dell o rike runt.. men ingen verkar veta. Finns det någon som har ett nummer till en SVENSK kompetent support eller säljare med koll?

Visa signatur

Så kan det gå om man lurar en vän, Då kan man också bli lurad igen/Jesus Barnet

Permalänk

Sitter i samma funderingar du och jag yeager.

Orderdatum: 2008-01-08
Beräknat leveransdatum (på eller före detta datum): 2008-01-21
Faktiskt fraktdatum: 2008-01-10

Inte acceptabelt att få en avnvänd dator enligt mig. Blir att undersöka noga när paketet anländer.

Visa signatur

Stationärt: i5 750, MSI P55-GD65, HX750, 4gb ddr3 XMS 3 1600mhz, x800 gto
Mobilt: Dell XPS 1330

Permalänk
Medlem

Det blir genomgång med förstorningsglas! Jag mailade Dell och frågade hur det låg till, och skrev att jag inte tänkte acceptera en använd dator. Får väl se vad de svarar..

Edit:
Förresten, hur blir man kontaktad av Schenker?? Telefon? Sms? Mail?

Permalänk
Medlem

simon100: Är det inte som på andra XPS'er då? Jag får ut spdif-coax ur den kontakt som ser ut som en s-video (fast fler pinnar). Behövs dock en kabel från (från Dell?) för att dela upp signalen. Eller finns det kanske HDMI på m1330? Då skulle man kunna ta ut ljudet där också...

yeager: De bygger väl lite modeller trots att ingen beställt, eller så kan någon ha avbeställt innan frakt... Så om du har valt en vanlig konfiguration är ju chansen större att det fanns en klar.

På McDonalds kan man ibland få en hamburgare på en gång, trots avsaknad av stort lager, inte så ofta det är någon har ätit på den innan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tar inte längre än två dagar för DELL att få iväg en dator när allt flyter på. Så jag ser ingen direkt anledning att oroa sig. Det de gör vi order är:

Sätta i moderkort,ram,hårddisk + diverse extragrejer som bluetooth,fingeravtryck osv. Skärmen och så är redan monterad. Sedan läggs det i en låad där allt redan är packat. Så få klar en dator tar inte lång tid så länge alla komponenter finns och det inte är väldigt stor efterfrågan som det var när de lanserade den

Permalänk
Medlem

Haha, McDonaldsliknelsen var ju den bästa liknelsen jag nånsin hört!

Hoppas bara datorn inte är kall och seg som vissa burgare på McDonalds..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av anarkizt
yeager: De bygger väl lite modeller trots att ingen beställt, eller så kan någon ha avbeställt innan frakt... Så om du har valt en vanlig konfiguration är ju chansen större att det fanns en klar.

På McDonalds kan man ibland få en hamburgare på en gång, trots avsaknad av stort lager, inte så ofta det är någon har ätit på den innan.

Permalänk
Medlem

Tror knappast man behöver vara orolig för at få en returdator för att det går snabbt. Jag har samma status, beställde i förgår och den har redan status skickats hos dells, medan schencker har statusen booked. Gissar att det var en populär konfiguration som de inte behöver vänta på delar till..

Permalänk
Medlem

Finns det ingen patch till datorn så man får bort det ihållande processortjutet?

Permalänk

1. Recension & 2. Returinfo här:

1.
Tjena, fick min med nedan konfiguration i förrgår:

Intel® Core™ 2 Duo-processor T7500 (2,20 GHz, 800 MHz FSB, 4 MB L2-cache)
4 096 MB 667 MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2x2048]
128 MB nVidia® GeForce® 8 400M GS
320 GB (5 400 v/min) SATA-hårddisk
Äkta Windows Vista™ Ultimate - svenska

bra / dåligt hittills:
bra:
överlag mycket nöjd.
överaskningar: jätteskönt tangentbord*, lyxigt förpackad med pärm för manualer och dvd/cd skärmduk etc. den är mycket tyst** Den känns gedigen med metalldelarna av chassiet. viktlöftet håller, min väger 1,91 kg, min gamla VAIO 2,7 kg - större skillnad än man kan tro.

(för övrigt vill jag sälja den, om ngn är intresserad, den har hängt sig två gr på två år, får se hur det går med xpsen)

Jag gillar touchknapparna, mest för att de är snygga
dåligt:
*irritationsmoment dock att man måste hålla ner Fn-knappen för att använda de numeriska tangenterna trots att Num Lk är aktivt

**har en liten aning cpu-whine, det hörs inte som kontinuerligt pip, utan till och från när processorn jobbar. Blev först väldigt tveksam, men efter att ha avinstallerat och installerat allt jag vill ha, samt gjort en del jobb har jag inte stört mig på det alls. Stor suck av lättnad där. (har man högerhanden i "skrivläge" blockerar det ljudet en hel del - men annars är det riktad ca 70 grader upp och hörs som mest upp till ca 40 cm från datorn, alltså precis där man oftast har huvudet...) Vet inte om det är inbillning, men det känns som om ljudet blivit svagare i takt med att jag ändrat/uppdaterat OS...

känns lite slö vid uppstart, kanske pga Vista (?? tycker mig ha läst om det på andra forum), trots att jag har rensat registret (med ccleaner), dock ej defragmenterat ännu - kanske hjälper det, med tanke på alla program som installerats/avinstallerats.

fråga:
har inte hittat någon partitionsmöjlighet (hdd-en är partitionerad med en del på 10 GB för systemåterställning/backup) kanske måste det göras innan OS installeras?
Vore rätt skönt att dela upp mer med tanke på 320 GB storlek, om en del går sönder tappar man allt.

Schenker kom 10 min innan utsatt tvåtimmarsintervall.

Är EXTREMT nöjd med att jag avbokade min allra första beställning av en LG R200-C.CB22V!!!! tack och lov att det gick bra.
LGs R200-chassie är väldigt plastigt och känns bräckligt (och jag fattar inte vad man ska med en eventuell liten 2-tumsdisplay för Window Side Show på baksidan till heller, som konsumentvarianterna har) Valet är Easy as dell helt enkelt...

2. Retur
jag returnerade en första beställning i samband med alla kanonrabatter de hade över Jul o nyår. det gick väl OK, det tog ca 3 veckor innan pengarna kom tillbaka på kontot (inkl jul o nyår, retur 21 dec, pengaran åter 11 jan) så vet ni hur länge man måste ligga ute med cash.

Visa signatur

köpt 2005: Vaio FS295VP | 1.73 GHz | 512 MB ram | NVIDIA GeForce Go 6200 128 MB | XP Pro | snygg e den iaf

Permalänk
Medlem

ungefär vad för batteritid kan man räkna med ifall man tar nVidia® GeForce® 8 400M GS istället för standardkortet? 8400m gs kräver även 6-celligt batteri. är det mycket tyngre än 4-cellsbatteriet?

edit: ifall jag väljer standardgrafikkortet (intel 3100), kan jag då köra 2560x1600 på en extern skärm via HDMI (HDMI->DVI-D adapter)

Permalänk

Narek med ett 9 cells batteri får jag iallafall runt 5'ish timmar. Har iofs aldrig kört slut på batteriet helt men efter ett programmeringspass på 3 timmar med full ljustyrka på skärmen så burkar jag ha runt 50-60% kvar på batteriet.