Minnesuppdatering till mkt gammal dator med endast 256mg för tillfället

Permalänk

Minnesuppdatering till mkt gammal dator med endast 256mg för tillfället

Hej nu var det dags för mig att uppgradera farsans gamla dator och eftersom han inte vill betala mer än nödvändigt så har jag kommit fram till följande alternativ:
Att köra med det gamla risiga 256mb minnet plus ett 1024mb minne så att båda kör i single mode.
Eller att köpa två stycken nya 512mb minnen för att köra i dual mode.
Minnena är bara i ddr 2700 men jag antar att denna minnesuppgradering kommer ändå höja datorns prestanda nämnvärt?
Frågan är alltså vilken av dessa två alternativ som kommer höja datorns prestanda mest?
Hur vet man om moderkortet stöder dual mode?

Permalänk

Re: Minnesuppdatering till mkt gammal dator med endast 256mg för tillfället

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DasSpieler
Hej nu var det dags för mig att uppgradera farsans gamla dator och eftersom han inte vill betala mer än nödvändigt så har jag kommit fram till följande alternativ:
Att köra med det gamla risiga 256mb minnet plus ett 1024mb minne så att båda kör i single mode.
Eller att köpa två stycken nya 512mb minnen för att köra i dual mode.
Minnena är bara i ddr 2700 men jag antar att denna minnesuppgradering kommer ändå höja datorns prestanda nämnvärt?
Frågan är alltså vilken av dessa två alternativ som kommer höja datorns prestanda mest?
Hur vet man om moderkortet stöder dual mode?

Svårt att svara på, eftersom vi inte vet vad för dator det är frågan om..

Jag skulle gissa att om den köptes med 256 mb ram är det ingen ide att köpa mer än 256 mb till så att han köra XP, kolla om nån lokal databutik har nåt gammalt pc2700 minne liggande, du borde kunna få det billigt med tanke på att man kan få 2 gb ddr2 ram för 400:- i dagsläget...

Permalänk

Ok för att ni lättare ska kunna svara på mina frågor så lägger jag fram specs...
intel celeron på 2.8ghz
256mb ddr2700 i ram
och ett grafikkort som heter intel 82845G som jag antar är ett kasst "internt" grafikkort.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner