Permalänk
Medlem

Hur skapar jag bra luftflöde i chassit?

Ok, så på måndag får jag hämta ut mina nya dator från posten och jag har lite funderingar på hur jag ska använda alla mina fläktar för att få bästa luftflöde i lådan. Jag har ett Antec p182-chassi (3 inbyggda fläktar), 4x Noctua 120mm 1200rpm, Thermalright Ultra 120 Extreme till cpu och en Thermalright HR-03 Plus till gpu. Vad jag funderar på är. Ska jag dra på 2 av fläktarna till CPU'n, 1 till GPU'n och sedan bara stoppa in den sista fläkten i fronten av chassit? Räcker det eller finns det någon annan mycket bättre lösning av mina 7 fläktar?

Jag har inte så stor koll på detta med hur man skapar bra flöde så vore tacksam för tips på vart alla fläktar bör sitta och åt vilket håll man ska sätta dem.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Sju fläktar i det här chassit är lite väl overkill.

Du kan inte montera en fläkt i fronten, därimot kan du göra om den övre hårdiskburen till en lufttunnel fast då kan du inte montera några hårddiskar där. Om du väljer att göra det så sätt en fläkt där, en fläkt på cpun, en på gpun och så var du klar.

Du kommer inte få nå bättre lufflöde i burken om du har två fläktar på cpun eftersom det redan sitter två utsugsfläktar bredvid den (en i taket och en på baksidan av chassit)

Visa signatur

Et ipsa scientia potestas est
(För övrigt anser jag att upplösningen 1366x768 ska dö)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av QuantoR
Du kan inte montera en fläkt i fronten,

Jo han kan montera en fläkt i fronten faktiskt kolla specs så ser du det

Visa signatur

|Antec p182|Corsair HX 620w|Gigabyte P35-ds4|intel core 2 duo E6850@3ghz|4x1024mb corsair XMS2 6400 c4|Leadtek 8800gts 512MB|Hdd 1st samsung 320gb 1st samsung 300gb|

Permalänk
Medlem

Nu var jag ju tvungen att öppna mitt chassi å kolla om det stämmde... Och det gjorde det!

Det går alldeles utmärkt att montera en fläkt i fronten om man monterar ur den plast ram som man monterar fläkten på. Visste inte att den gick att ta ur.. aja alla kan ha fel.

Visst då kan du ha sju fläktar i chassit men jag står fortfarande fast vid att det är overkill.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lika bra att köra 2 på cpu'n. Kan ju inte bli sämre att ha två fläktar som kyler processorn

Permalänk
Medlem

Om du bestämmer dig för att ha två fläktar på cpun så kommer du ha fyra (4!) fläktar som kyler den. Du kommer inte märka nån skillnad om du har tre eller fyra som kyler den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

800 kr för fläktar.. phew

Du behöver inte ens en fläkt där nere vid hårddiskarna och nätaggregatet. Men om du har 4 diskar så kan det vara en bra idé

Testa vettja... Jag tycker antingen två fläktar till processorn, och två på taket och bakre delen. Eller en på processorn och en genom luffttunneln, då får grafikkort&nordbrygga bättre kylning.

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem

Jag får se om jag sätter 1 eller 2 på cpu'n En annan fråga är ska de fläktarna i nedre delen av chassit suga in luft medan de två i toppen suga ut?

Permalänk
Medlem

Varmluft har mindre densitet än kalluft alltså stiger den. Om du har högt belägna fläktar som suger ut varmluften så hjälper det till mycket mer än om du försöker trycka tillbaka den. De förinstalerade fläktarna sitter monterade åt rätt håll så du behöver inte ändra på dem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag beställde ett Geforce 8800GTX kort. Har läst att de är riktigt långa. Tror ni jag skulle få plats med en fläkt där i den övre hårddisk-"tunneln"? Vore helt klart det bästa alternativet isåfall.

Permalänk
Medlem

det är nog bra att ha en i fronten som drar in friskluft med skulle jag tro.
Tror nog inte du får plats med ett gtx och en fläkt vid hårddiskburen blir nog väldigt tajt isf.

Visa signatur

|Antec p182|Corsair HX 620w|Gigabyte P35-ds4|intel core 2 duo E6850@3ghz|4x1024mb corsair XMS2 6400 c4|Leadtek 8800gts 512MB|Hdd 1st samsung 320gb 1st samsung 300gb|

Permalänk
Medlem

Med 8800gt fick det plats med god marginal iaf... Typ två fläktar kunde man få dit

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Citat:

Om du bestämmer dig för att ha två fläktar på cpun så kommer du ha fyra (4!) fläktar som kyler den. Du kommer inte märka nån skillnad om du har tre eller fyra som kyler den.

Nu har du ju halvt rätt, eftersom frågan gällde luftflöde "i burken". Men han kommer med stor sannolikhet att få en svalare CPU, med en push-pull setup på kylaren. Draget/suget från chassifläktarna står inte att jämföra med en "aktiv" vindtunnel runt CPU-kylaren. Jag är medveten om att vi inte "skapar kyla", men vi jämnar ut tempen i chassi (genom större circulation), vilket är positivt för CPUn, eftersom den är varmare än omgivningen (ej räknat GPUn).

Har själv en Tuniq Tower 120 med 3 fläktar (push-pull + fläkten inuti) och kylningen är riktigt riktigt bra. Att bara köra runt varmluften i chassi är inte nödvändigtvis något dåligt - inte när det gäller CPUn

Visa signatur

Asus P5E (X38) | E6850@3.8GHz, Tuniq Tower 120 i push-pull | 4GB crucial/ocz | 4870 voltmod.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jim M0rrison
Nu har du ju halvt rätt, eftersom frågan gällde luftflöde "i burken". Men han kommer med stor sannolikhet att få en svalare CPU, med en push-pull setup på kylaren. Draget/suget från chassifläktarna står inte att jämföra med en "aktiv" vindtunnel runt CPU-kylaren. Jag är medveten om att vi inte "skapar kyla", men vi jämnar ut tempen i chassi (genom större circulation), vilket är positivt för CPUn, eftersom den är varmare än omgivningen (ej räknat GPUn).

Har själv en Tuniq Tower 120 med 3 fläktar (push-pull + fläkten inuti) och kylningen är riktigt riktigt bra. Att bara köra runt varmluften i chassi är inte nödvändigtvis något dåligt - inte när det gäller CPUn

Har du också ett p18x? hur långt är det då mellan dina fläktar? För jag menar att om man sätter två fläktar i push-pull så kommer det bara vara några cenitmeters mellanrum från det att den sista fläkten på kylaren slutar till att fläkten i chassit börjar. alltså borde det itne hjälpa... men men det är upp till var och en att bestämma

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Har du också ett p18x? hur långt är det då mellan dina fläktar? För jag menar att om man sätter två fläktar i push-pull så kommer det bara vara några cenitmeters mellanrum från det att den sista fläkten på kylaren slutar till att fläkten i chassit börjar. alltså borde det itne hjälpa... men men det är upp till var och en att bestämma

Nej, jag har inte ett 18x, men samma uppsättning, dvs bara någon centimeter från min sista CPU-fläkt, till utblås.

Den stora skillnaden ligger i att ett chassiutblås suger in "godtycklig" luft, rätt jämnt från chassi. Det går inte att jämföra med aktivt "blås" över CPU-kylflänsarna.

Jag säger inte på något sätt att det inte fungerar utan fläktar på kylaren. Men CPUn blir svalare med dem. Detta kan t o m komma till kostnader av ett sämre luftflöde i chassi, så om man endast är ute efter bra genomströmning i chassi, och inte direkt bryr sig om CPU-temp, kanske man skall tänka två gånger - det kan jag absolut hålla med om. Så som du så riktigt säger: upp till vad man är ute efter

Visa signatur

Asus P5E (X38) | E6850@3.8GHz, Tuniq Tower 120 i push-pull | 4GB crucial/ocz | 4870 voltmod.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xaed0n
Jag beställde ett Geforce 8800GTX kort. Har läst att de är riktigt långa. Tror ni jag skulle få plats med en fläkt där i den övre hårddisk-"tunneln"? Vore helt klart det bästa alternativet isåfall.

Avbeställ kortet på en gång!!! Du får ju ett 8800gts 512 för bara 2750 ungefär!!!

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA